Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe beperkt is de Sigma 18-200?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe beperkt is de Sigma 18-200?

Ik ga kiezen voor één van deze twee koppels, aangevuld met een 50mm 1.8:

- D50 + Sigma 18-200
    - D70s + 18-70 (kit)

Ik zoek een degelijke allround lens. Ik heb een lichte voorkeur voor de Sigma vanwege het grote bereik, maar ik heb een beetje schrik voor de lichtsterkte. Met andere woorden, wat zijn jullie ervaringen met die lens in de typische Belgische lichtomstandigheden?

Of is de 18-70 lens wat dat betreft een betere kwaliteit? Ik neem meestal niet al te veel foto's vanop grote afstand, maar voldoet 70 voor een redelijke tele?

Re: Hoe beperkt is de Sigma 18-200?

Ik zou zeggen koop de body en die 50mm lens, en laat die andere lenzen voor wat ze zijn. Tegen dat je de camera gewend bent, zal de nikon 18-200 AFS VR op de markt zijn, en dat is de tweede lens die je moet kopen.
    Koop in geen geval een kit, er staan al genoeg kitlenzen tweedehands te koop.

Comment

Je moet eerst eens voor jezelf uitmaken wat je wilt fotograferen. 70mm is imo geen tele, evenmin als alles beneden de 300mm. Als je landschappen wilt fotograferen is 70 mm meer dan genoeg, maar als vogeltjes je ding zijn heb nooit tele genoeg. Kies een lens in functie van je interesses. Wil je sport fotograferen denk dan aan een bereik van 200 tot 300 mm. Hecht zeker evenveel belang aan de lichtsterkte, weer in functie van wat je wil doen.
      Typisch Belgisch is hier geen toepasselijke omschrijving. Veeleer ligt de vraag of je veel buiten of binnen gaat fotograferen, of onder avond. Als je belang hecht aan de kwaliteit gaat een lens al snel meer kosten dan je body.
      Afhankelijk van je budget is de kitlens 18-55mm met een Sigma 70-200 2.8
      een uitstekende combinatie. Zooms met zeer wijd bereik in het goedkopere (lees minder lichtsterke) gamma zijn doorgaans nogal soft. Als je niet echt supergroothoek of supertele nodig hebt is de Sigma 24-135 2.8-4.5 een uitstekend begin.
      Last edited by elsan; 24 november 2005, 20:57.
      fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
        zal de nikon 18-200 AFS VR op de markt zijn, en dat is de tweede lens die je moet kopen.
        Ik zou toch eerst een deftige review afwachten van deze lens, want momenteel is het allemaal marketing blabla. ik hoop dat ze de verwachtingen in lost.

@tijs,
        De 18-70 is goed om mee te beginnen, maar koop ze inderdaad niet nieuw. Er zijn er genoeg die ze weg doen na een paar maand gebruik voor een prijske.

De 50mm is de beste van heel de reeks. Maar het is een 75mm op je DSLR, wat ik heel beperkt vind als het je enige lens.

Sigma 18-200 ken ik niet, maar superzooms van 350 Eur. Ik zou het niet doen
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

Comment

ik zou wachten op de 18-200 VR van NIKON....heb zelf de sigma 18-200...
          voor op reis prima hoor..maar anders gebruik ik ze niet ....dan neem ik toch de sigma 18-50 2.8 en de 80-200 2.8D.....Maar je op reis naar de warme landen gaat, is er toch altijd licht genoeg...maar in België ..is het weer (en licht)wat minder en dan loop je snel tegen de beperkingen van deze lens aan. En dan zit je met uw toestel toch in de hogere ISO waarden. Met ruis als gevolg.
          Last edited by jan van ginkel; 24 november 2005, 21:39.
          Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
          Hier op dit forum.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel
            ik zou wachten op de 18-200 VR van NIKON....heb zelf de sigma 18-200...
            voor op reis prima hoor..maar anders gebruik ik ze niet ....dan neem ik toch de sigma 18-50 2.8 en de 80-200 2.8D.....Maar je op reis naar de warme landen gaat, is er toch altijd licht genoeg...maar in België ..is het weer (en licht)wat minder en dan loop je snel tegen de beperkingen van deze lens aan. En dan zit je met uw toestel toch in de hogere ISO waarden. Met ruis als gevolg.
            www.janvanginkel.be
            al m'n foto's in waterschei zijn daar toen nog mee getrokken (had toen nog neits anders), en iso niet bepaald sterk de hoogte in gejaagd!
            dus zeker relatief.
            tov de kitlens zou ik gaan voor de sigma/tamron, beide dezelfde kwaliteit naar ik meen, maar met de sigma/tamron heb je dan net dat ietsje meer qua zoom dan

ik gebruik die 18-200 enkel voor als je echt niet constant gaat wisselen (dagje uit in een sad, op reis, ...), en dan heb je zeker niet al te veel beperkingen!

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Als je een F1.8 lens erbij neemt dan ga je zeker verschil merken met die 18-200.
              Zodra je overstapt van een niet-DSLR dan is een 18-200 vrijwel altijd beter dan je gewend bent omdat je isowaarde een hoop opvangt, maar het kan altijd beter...
              Een lichtsterke lens zoals 1.8 gaat je verwennen en de 18-200 alleen maar doen gebruiken in "noodgevallen" zoals een dagje uit naar de dierentuin, vakantie, weekend weg enz.
              Het is een hele leuke lens maar verwacht geen wonderen.

Of de nikon 18-200 VR wel wonderen gaat verrichten verwacht ik niet, maar dat zullen de reviews en gebruikerservaringen uitwijzen. Ik durf er niets over te zeggen als amateurtje
              Een hoop ouwe zooi
              www.rbfoto.nl

Comment

Doordat je 4 stops wint, verwacht ik toch ook behoorlijke resultaten in minder gunstige lichtomstandigheden.

Comment

qua prijs is een combinatie d50 + 18-200 vr ongeveer gelijk aan een d70s 18-70 kit. welke van de twee biedt dan de meeste voordelen, rekening houdend met het feit dat ik de camera enerzijds gebruik voor optredens, anderzijds voor op reis, uitstapjes, ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tijs
                    qua prijs is een combinatie d50 + 18-200 vr ongeveer gelijk aan een d70s 18-70 kit. welke van de twee biedt dan de meeste voordelen, rekening houdend met het feit dat ik de camera enerzijds gebruik voor optredens, anderzijds voor op reis, uitstapjes, ...
                    Als je de keuze beperkt is tot deze twee, dan moet je zeker de D50 met nikon 18-200 AFS VRkiezen

Comment

Working...
                    X