Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenzen?

Ik ben een newbie, zeker op vlak van lenzen. Ik heb altijd met een compact camera gewerkt e ndaar staat steeds vermeld 3x optische zoom, 5x optische zoom,...

kan er mij iemand zeggen hoe ik dit kan vergelijken met telelenzen? deze staan meestal in mm en daar snap ik niet veel van kan iemand me info geven of verwijzen naar een plaats waar ik deze info kan vinden?

Alvast bedankt!!!
    Canon EOS 50D - Sigma 24-70 f2.8

Re: Lenzen?

Huggie,

Je deelt de grootste focaal gewoon door de kleinste focaal...

Een 100-300 mm zoom is dus een 3 maal zoom., net als een 20-60mm (mocht die al bestaan).

De zoom factor zegt dus niet veel over een lens, behalve over de mogelijke kwaliteit. Hoe groter de zoom factor, hoe minder optische kwaliteit van de lens (meestal toch, op een aantal uitzonderingen na, natuurlijk)

Jo.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

Comment

Lenzen voor SLRs zoek je uit op basis van hun brandpuntsafstanden, niet op basis van de hoeveelheid zoom, zoals bij compact camera's. Het is de brandpuntsafstand die bepaalt of een lens een groothoeklens of een telelens is. Zo kan je een groothoeklens van 10-20mm hebben (2x zoom) en een telelens van 200-400mm (ook 2x zoom) hebben.
      De equivalente brandpuntsafstanden van compact camera's zijn meestal ongeveer in het gebied 35-105mm, om je een idee te geven.
      Gijs
      Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door huggie
        Ik ben een newbie, zeker op vlak van lenzen. Ik heb altijd met een compact camera gewerkt e ndaar staat steeds vermeld 3x optische zoom, 5x optische zoom,...

kan er mij iemand zeggen hoe ik dit kan vergelijken met telelenzen? deze staan meestal in mm en daar snap ik niet veel van kan iemand me info geven of verwijzen naar een plaats waar ik deze info kan vinden?

Alvast bedankt!!!
        Over het algemeen zijn de 3x 4x lenzen beter dan de 10x, maar er zijn uitzonderingen zoals de panasonic fz20. Die heeft een 12x met een vaste 2.8 lichtsterkte.
        Voor meer tests over de cams ga je best eens kijken naar www.dpreview.com .
        Kijk daar ook eens onder de links voor meer goede review sites
        Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

Working...
        X