Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenko of Soligor tussenringen icm Canon 70-200 L F/4,

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kenko of Soligor tussenringen icm Canon 70-200 L F/4,

    Ik ben van plan om tussenringen aan te schaffen.

    Ik heb hier op het forum gelezen dat bij een 50mm lens 1:1 macro mogelijk is.
    Maar dan zit je met een werkafstand van slechts enkele centimeters??
    Dan lijkt me dat niet echt handig. Is dan al een kunst om het onderwerp goed belicht te krijgen als je er met de lens bijna tegenaan zit.

    Ik vraag me af hoe deze ringen zich gedragen met een Canon 70-200 L F/4 lens. Wat is dan de werkafstand? En is 1:1 macro dan nog mogelijk?

    Ik heb ook de Sigma 70-300 APO, deze heeft een 'macro' mogelijkheid van 1:2. Is het misschien verstandiger om deze lens te blijven gebruiken, zonder tussenringen?

    Peter
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: Kenko of Soligor tussenringen icm Canon 70-200 L F/4,

    Ik ben eigenlijk ook erg geinteresseerd in deze vraag.

    Je kan eventueel ook tussenringen gebruiken op uw sigma 70-300 maar de 'vergroting' gaat heel wat minder zijn dan op een 50mm.

    Ik vraag me ook af welk merk het beste is (Kenko of Soligor).
    Heeft iemand ervaring met deze tussenringen ?

    Comment


    • #3
      Re: Kenko of Soligor tussenringen icm Canon 70-200 L F/4,

      Ik vraag me ook af welk merk het beste is (Kenko of Soligor).
      Zover ik weet zijn beide exact hetzelfde.

      Misschien heeft er iemand voorbeeld foto's genomen met bovenstaande combinatie?

      Peter
      www.dpix.nl event photography

      Comment


      • #4
        Re: Kenko of Soligor tussenringen icm Canon 70-200 L F/4,

        De Sigma DG APO 70-300 is idd. een zeer veelzijdig objectief. De semi-macro mogelijkheden (in feite kortere instelafstanden op 200-300mm) zijn m.i. flexibeler dan het werken met tussenringen. Bij deze laatsten verlies je niet alleen aan lichtsterkte, maar ook je focusafstand wordt zeer beperkt!..
        Ik twijfelde ook lang aan AF-tussenringen maar, tenzij bewijs van het tegendeel, zie ik er nu het nut niet meer van in...

        Comment


        • #5
          Re: Kenko of Soligor tussenringen icm Canon 70-200 L F/4,

          Kwaliteit is bij tussenringen een minder probleem, er zit geen glas in.
          Werkafstand kan idd soms het probleem worden.
          Hou wel goed voor ogen dat al die mooie sprankelende macro's hier genomen zijn met macrolenzen, een resultaat dat je niet gaat evenaren met tussenringen.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Kenko of Soligor tussenringen icm Canon 70-200 L F/4,

            Oorspronkelijk geplaatst door LucD
            het werken met tussenringen. Bij deze laatsten verlies je niet alleen aan lichtsterkte, maar ook je focusafstand wordt zeer beperkt!..
            Het nut van die tussenringen is nu net dat ze de scherpstelafstand verkorten, waardoor je dus dichterbij je onderwerp kunt komen en een grotere beeldvulling in de plaats krijgt... Daardoor kun je dus ook met niet-macro lenzen (zijnde niet 1:1 vergroting) toch macro krijgen (of toch minstens in de buurt komen).
            Veel zal dus wel afhangen van de focusafstand die je nog nodig hebt!
            Anderzijds heb je bij macro-lenzen ook pas 1/1 op hun minimum afstand, en die ligt (afhankelijk van het model) ook tussen de 30 en 50cm (tov het beeldvlak)...

            Ik heb zelfs al tussenringen gebruikt op een 100/2.8 macro, en dan krijg je pas interessante vergrotingen

            Voor iemand die weinig met macro doet en vb. een 70-200 heeft, zijn tussenringen een mooie en betrekkelijk goedkope oplossing! Je kunt trouwens tussenringen combineren met een teleconvertor...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              Re: Kenko of Soligor tussenringen icm Canon 70-200 L F/4,

              Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
              ... Je kunt trouwens tussenringen combineren met een teleconvertor...
              OK, maar dàn verlies je toch héél wat aan lichtsterkte???...

              Ik begrijp vanzelfsprekend je betoog en je hebt natuurlijk gelijk.
              Wat ik wou aantonen is dat (voor semi-macro opnamen van bvb. insecten e.d.) de 70-300 APO DG reeds zeer goed voldoet.
              Wie nog verder wil, zowel in vergroting als in kwaliteit, zal uiteraard andere investeringen moeten doen....

              Men moet zich wél realiseren dat de werkafstand met tussenringen steeds vrij beperkt blijft, en dàt heb je bvb. dus niet met de 70-300.
              Vandaar dat ik deze lens zo flexibel vind, ook al ben ik mij terdege bewust van haar beperkingen...

              Comment


              • #8
                Re: Kenko of Soligor tussenringen icm Canon 70-200 L F/4,

                Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                Ik heb zelfs al tussenringen gebruikt op een 100/2.8 macro, en dan krijg je pas interessante vergrotingen
                Met een close-up voorzetlens verlies je dan wel geen lichtsterkte ... Canon 500D bijvoorbeeld ...
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Kenko of Soligor tussenringen icm Canon 70-200 L F/4,

                  Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                  OK, maar dàn verlies je toch héél wat aan lichtsterkte???...

                  Ik begrijp vanzelfsprekend je betoog en je hebt natuurlijk gelijk.
                  Wat ik wou aantonen is dat (voor semi-macro opnamen van bvb. insecten e.d.) de 70-300 APO DG reeds zeer goed voldoet.
                  Wie nog verder wil, zowel in vergroting als in kwaliteit, zal uiteraard andere investeringen moeten doen....

                  Men moet zich wél realiseren dat de werkafstand met tussenringen steeds vrij beperkt blijft, en dàt heb je bvb. dus niet met de 70-300.
                  Vandaar dat ik deze lens zo flexibel vind, ook al ben ik mij terdege bewust van haar beperkingen...
                  Je verliest idd. aan lichtsterkte , maar voor de meeste macro-shots is dat voor mij geen probleem: ofwel inflitsen, ofwel in volle zonlicht.

                  Voor semi-macro is de Sigma 70-300 abosluut bruikbaar, maar het komt niet in de buurt van de volle 1:1 vergroting.
                  Met een 25mm tussenring op een 70-200/4.0 halveer je zo ongeveer de scherpstelafstand... Die gaat dan van 1.2m naar ongeveer een 60cm... Je haalt nog altijd niet 1:1, maar een "echte" macrolens haalt dat op die afstand ook niet...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kenko of Soligor tussenringen icm Canon 70-200 L F/4,

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                    Met een close-up voorzetlens verlies je dan wel geen lichtsterkte ... Canon 500D bijvoorbeeld ...
                    Het is extra glas wat je er tussen zet, dus je zult licht verliezen, maar idd. minder dan met tussenringen...

                    Het voordeel van tussenringen is dat je ze op elke lens kunt gebruiken. Zo'n 500D moet je kopen in de filtermaat die je het meest zult gebruiken (of je moet gaan werken met verloopringen, maar dat is ook niet echt leuk meer te noemen).
                    En die 500D zal een stuk meer gaan kosten dan een tussenring (Kenko wel te verstaan, want die van Canon zijn blijkbaar goud waard...).
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kenko of Soligor tussenringen icm Canon 70-200 L F/4,

                      @Cooma,
                      Ik zal mss. toch maar terug beginnen denken aan een setje AF PRO Kenko's zeker?
                      Ik begrijp je stelling en mss. zou het interessant kunnen zijn in combinatie met mijn 150mm f2.8 Macro?
                      Allé, we zijn weeral vertrokken!...
                      En ik was ook nog altijd aan die 1.4TC PRO Tamron of Kenko aan 't denken...

                      Comment

                      Working...
                      X