Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe test scherpstellen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe test scherpstellen?

Misschien herken je het wel (of niet natuurlijk) je foto is niet echt scherp. Vraag is alleen waar legt het aan? beweging, lens, of camera. Beweging is snel uit te sluiten door je camera op een statief te bouten. Maar hoe test je nu het best of het je camera of je lens is? Dit omdat ik hier en daar lees dat sommige van de Eos 350d fabriek af niet lekker zijn met de AF.

Of ben ik snel klaar met testen als ik vertel dat ik een Canon 75-300 1:4-5.6 III heb? En kan ik beter nog even geduld hebben tot mijn spaarpot vol genoeg zit voor een Canon L of Sigma APO?
    Canon EOS 7D mark II & EOS 40D | 50mm f1.8 | 24-70mm f2.8 | 70-200mm f4 | 300mm f4 | 1.4xII

Re: Hoe test scherpstellen?

Ik denk dat ik weet hoe je je voelt.
    Ik heb zelf ook een 350d, met daar origineel bijgekocht een Tamron 18-200.
    De resultaten gaven mij een beetje hetzelfde gevoel zoals jij het hier beschrijft - redelijk onscherp.
    Ondertussen heb ik mij ook een Sigma 105 2.8 Makro en Canon 50 1.8. De resultaten zijn verbluffend. Qua scherpte geven deze lensen dag en nacht verschil met de 18-200.
    Enfin, wat ik gewoon wil zeggen is, dat ik denk dat het inderdaad aan de lens ligt en niet aan het toestel.
    Last edited by laavark; 17 november 2005, 13:03.
    Canon
    http://www.jodeconinck.be/

Comment

je foto is nooit echt scherp uit een reflex... altijd wat nabewerking nodig hé...
      anders moet je eens een foto posten... en als het nog mogelijk is, een foto maken in zéér goede omstandigheden, veel licht etc... en dan zien of dat het beter is. Als het wat donkerder is en je heb geen lichtgevoelige lens dan kan die wel eens gaan hunten etc... met gevolg van onscherpte als je dan toch doorduwt...
      -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
        Als het wat donkerder is en je heb geen lichtgevoelige lens dan kan die wel eens gaan hunten etc... met gevolg van onscherpte als je dan toch doorduwt...

Wat bedoel je met hunten?
        Canon EOS 7D mark II & EOS 40D | 50mm f1.8 | 24-70mm f2.8 | 70-200mm f4 | 300mm f4 | 1.4xII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tijgerhaai
          Wat bedoel je met hunten?
          niet kunnen focussen, hij blijft wel proberen totdat er een focuspunt oplicht...
          -=- Light is the key...

Comment

Wordt ook wel "pompen" genoemd
            En achteraf is je cam "pompAF"
            Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

Recent heb ik een test gedaan met een 28-300 L - lens van Canon, en mijn 75-300 IS USM (dus geen III, maar zelfde categorie). Ook ik had al een tijdje het gevoel dat het ultieme scherpstellen op één of andere manier niet goed werkte.
              De test of vergelijking heb ik niet op een professionele manier gedaan, maar hierna zie je een voorbeeldje van een foto: 2x getrokken op 300mm focus, en gecropt op 100%.
              Een mens wordt al vlug overtuigd op die manier van de kwaliteit van L-lenzen, en dan is deze ultra-zoom 28-300 nog niet eens de top, maar één groot compromis...

Met de 75-300: http://users.telenet.be/johan.lefebvre/crop-75-300.jpg
              Met de 28-300L: http://users.telenet.be/johan.lefebvre/crop-28-300.jpg

Inmiddels heb ik een 28-300L gekocht, en binnenkort post ik een uitgebreider vergelijkende test.
              Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
              En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

Comment

je foto is nooit echt scherp uit een reflex... altijd wat nabewerking nodig hé...
                waarom zou je foto nooit echt scherp zijn bij een reflex? (en ik veronderstel dat je bedoelt bij een gewoon fototoestel wel)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jim
                  waarom zou je foto nooit echt scherp zijn bij een reflex? (en ik veronderstel dat je bedoelt bij een gewoon fototoestel wel)
                  Een foto is eigenlijk nooit echt scherp.... in compactjes zijn die veel verscherpten in een reflex minder/niet.

(Reden bij reflex: er zit nog een plaatje-filter voor de cmos/ccd...)
                  -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jambo
                    Recent heb ik een test gedaan met een 28-300 L - lens van Canon, en mijn 75-300 IS USM (dus geen III, maar zelfde categorie). Ook ik had al een tijdje het gevoel dat het ultieme scherpstellen op één of andere manier niet goed werkte.
                    De test of vergelijking heb ik niet op een professionele manier gedaan, maar hierna zie je een voorbeeldje van een foto: 2x getrokken op 300mm focus, en gecropt op 100%.
                    Een mens wordt al vlug overtuigd op die manier van de kwaliteit van L-lenzen, en dan is deze ultra-zoom 28-300 nog niet eens de top, maar één groot compromis...

Met de 75-300: http://users.telenet.be/johan.lefebvre/crop-75-300.jpg
                    Met de 28-300L: http://users.telenet.be/johan.lefebvre/crop-28-300.jpg

Inmiddels heb ik een 28-300L gekocht, en binnenkort post ik een uitgebreider vergelijkende test.
                    Proficiat met je aankoop Johan
                    Eos20D - 17-40F4L - 50F1.8 - 70-200F4L 1.4ext

Comment

een "PLAATJE-FILTER".... nooit van gehoord!?
                      Grrag wat informatie.
                      Ik worstel namelijk ook met het fenomeen "overgang" van compact naar DSLR.
                      En het valt mij ook op dat mijn foto's veel meer onscherp uit het toestel komen.
                      Het stoort me eigenlijk wel een beetje.
                      Tot hiertoe stak ik de schuld op die vermaledijde kitlens.
                      Maar als iemand me kan geruststellen....Graag.
                      Dré

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten
                        een "PLAATJE-FILTER".... nooit van gehoord!?
                        Grrag wat informatie.
                        Ik worstel namelijk ook met het fenomeen "overgang" van compact naar DSLR.
                        En het valt mij ook op dat mijn foto's veel meer onscherp uit het toestel komen.
                        Het stoort me eigenlijk wel een beetje.
                        Tot hiertoe stak ik de schuld op die vermaledijde kitlens.
                        Maar als iemand me kan geruststellen....Graag.
                        Dré
                        Das de anti moire filter die voor de sensor zit. (denk toch dat hij daar voor dient) Moire is een effect waarbij bij parrallele lijnen een soort kleurenwaas onstaat. Bv de nikkon D70 heeft daar last van als je van ver daken van huizen fotografeerd. Dan lijkt het alsof er iets mis is met de pannen van die daken. Als ik het goed begrijp heeft dit te maken met iets dat nyquest frequentie noemt. Om dit te vermijden zit er een filter voor de sensor. Hoe sterker die filter hoe minder moire. Nadeel daarvan is dat de fotos onscherper "LIJKEN" maar dat eigenlijk niet zijn. Zowel met PS of een of andere sharpening plugin kan je deze pseudo onscherpte ongedaan maken. Kleine cams doen dit op een brute manier in de camera zelf. Dit heeft eigenlijk onnatuurlijke beelden. Met een reflex en PS heb je zelf controle over de frequenties waar je verscherpt en de mate waarin je dat doet. Het is bv niet echt flatterend voor een portret van een meisje als je elke pukkel of porrie in haar huid ziet. Dan is het aan te raden om wat minder te verscherpen. Fotografeer je een vergezicht met veel bomen op de achtergrond kan het aan te raden zijn om veel meer te scherpen om het blad detail van de bomen beter te laten uitkomen. Een reflex heeft je veel meer keuze op dat gebied. Eigenlijk is enige kennis van PS een must voor een reflex shooter.
                        Last edited by Drill; 19 november 2005, 11:37.
                        Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

doorgedreven kennis van PS heb ik niet, maar van PSP9 dat mijns inziens minstens zo goed is en minder omslachtig, wel. daar kan ik ook met maskers voor onscherpte werken, wat eigenlijk gelijklopend is met die functie in PS. Heb je PSP al eens geprobeerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten
                            doorgedreven kennis van PS heb ik niet, maar van PSP9 dat mijns inziens minstens zo goed is en minder omslachtig, wel. daar kan ik ook met maskers voor onscherpte werken, wat eigenlijk gelijklopend is met die functie in PS. Heb je PSP al eens geprobeerd?
                            Ja hoor, maar ik ben een oude rot en gebruik PS al vele jaren en niet enkel voor fotografie. Dus PS is een gewoonte geworden Bovendien heb ik een licentie. Ik weet wel dat psp ook een goed progje is en vast veel goedkoper.
                            Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

anders moet je eens een foto posten... en als het nog mogelijk is, een foto maken in zéér goede omstandigheden, veel licht etc... en dan zien of dat het beter is. Als het wat donkerder is en je heb geen lichtgevoelige lens dan kan die wel eens gaan hunten etc... met gevolg van onscherpte als je dan toch doorduwt...
                              hoezo niet scherp?Deze komt rechtstreeks uit de D50 met kitlens,alleen gecropped om hier aan de regels te voldoen.

Marc

Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

Comment

Working...
                              X