Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Angle of view

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Angle of view

Hallo,

ik wil me wat meer toeleggen op panoramische foto's. Het menselijk oog ziet +/- 140 graden. Om dit zo getrouw mogelijk weer te geven moet ik dus berekenen hoeveel foto's ik nodig heb (rekening houdend met 1/3 overlap). Hiervoor zoek ik een tool om van Nikor lensen de angle of view te berekenen bij een bepaalde focal length. Heeft iemand een formule of handige tool. Ik zocht reeds op het internet maar vind telkens de min-max hoek bij 18-70 mm. Ik zou de tussenwaarde willen kennen bij bv 50 mm (minder vervorming)

dank
    Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

Re: Angle of view

Hi,

Ik weet ziet zeker of de mens een veld van 140° ziet.
    Ik heb altijd gedacht dat de 50 mm (zonder cropfactor)
    het menselijk oog benaderde.

Elke lens die je koopt heeft een papiertje, en daar staat precies op welke hoek bereikt wordt.

Dus intrapoleren.

Wel opletten in welke richting. Mijn 15 mm doet 180 ° maar diagonaal (en zonder cropfactor.)

In de catalogi staat dat ook.

DPaul.
    Last edited by DPaul; 12 november 2005, 11:07.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Hier kan u enkele calculators speciaal voor panorama's vinden :

Op mijn blog staan er een tiental links naar tutorials en forums specifiek rond panoramische fotografie.

Comment

Hier staan alle Nikkors, inclusief beeldhoek:
        Nikon & Dual Xeon

Comment

Hallo,

bedankt voor de nuttige tips en links. Dank ook voor de tip met de cropfactor, die was ik nl vergeten.

Ik dacht vroeger eveneens dat 50 mm overeen kwam met de hoek die een menselijk oog waarneemt. 50 mm komt echter maar overeen met ca 45 graden (afhankelijk van merk en type lens). Wanneer je recht voor jezelf staart merk je veel meer op. Doe eens de test met je wijsvinger van je beide handen. Je kan deze gestrekt voor je naar je zijde van elkaar bewegen . Krul je wijsvinger op en neer. Jongere personen kunnen dit tot bijna 170 graden waarnemen. Het klopt echter dat we dit veld niet volledig scherp zien. De meesten kunnen slechts ca 30 graden echt scherp zien. Waarschijnlijk is dit de reden waarom velen onder ons zo graag sommige panoramische afbeeldingen zien : dit komt getrouw overeen met wat we zelf in het dagelijks leven zien.

groet
          Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Amateurken
            Ik dacht vroeger eveneens dat 50 mm overeen kwam met de hoek die een menselijk oog waarneemt.

Volgens mij gaat dit vergelijk, 50 mm (zonder cropfactor uiteraard) tov menselijk oog, alleen op voor de vergrotingsfactor en niet zozeer voor de zichbare hoek.

Ik kan natuurlijk ook verkeerd zijn.

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Amateurken
              Het menselijk oog ziet +/- 140 graden.
              Een speciale mens is dat. Ik herinner mij nog de vuistregel uit het perspectieftekenen (meetkundig): in de breedte 60 en in de hoogte 30 graden als maximum. Deze cijfers zullen wel niet exact de werkelijke waarden weergeven, maar 140 graden is toch wel erg veel.

seppuku.

Comment

Het gezichtsveld dat met twee ogen tegelijk kan worden overzien, heet het binoculaire gezichtsveld. Meestal is de grens van het gezichtsveld naar temporaal (de slaapkant) circa 90 - 100 graden, naar nasaal (neuskant) 50 graden, naar boven en naar beneden 50 - 60 graden.

Het gezichtsveld van een mens is dus ongeveer 230° à 250°. Je kan dit makkelijk zelf controleren. Kijk recht voor je uit. Kijk dan uiterst rechts door je ogen te draaien. Je kan voorwerpen (niet super scherp natuurlijk) zien die een eind achter je staan. Idem voor de andere zijde.

Ik dacht dat een 50mm lens het beeld in de zoeker ongeveer evengroot weergeeft als je datzelfde beeld zelf kan waarnemen. Alleen is het gezichtsveld van een lens veel kleiner dan dat van je ogen.
                Canon bakjes, glas van 11 tot 600 mm en paar draagbare mini zonnen. www.petermalaise.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter M
                  Het gezichtsveld van een mens is dus ongeveer 230° à 250°. Je kan dit makkelijk zelf controleren. Kijk recht voor je uit. Kijk dan uiterst rechts door je ogen te draaien. Je kan voorwerpen (niet super scherp natuurlijk) zien die een eind achter je staan. Idem voor de andere zijde.
                  Dan kan je even goed zeggen dat het gezichtsveld 360° is. Gewoon je hoofd draaien.

In theorie klopt het wel, maar wie kijkt er nu naar een panoramisch uitzicht vanuit de hoeken van zijn ogen? De uitersten van het gezichtsveld dienen enkel om op te merken dat daar "iets" is, om daarna het hoofd te draaien en je blik er volledig op te richten. Je ziet daar overigens niet scherp en lang hou je het zeker niet vol.

seppuku.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rover
                    Volgens mij gaat dit vergelijk, 50 mm (zonder cropfactor uiteraard) tov menselijk oog, alleen op voor de vergrotingsfactor en niet zozeer voor de zichbare hoek.

Ik kan natuurlijk ook verkeerd zijn.

Mvg

Dit is zeer juist, alhoewel het bij benadering is. De vergrotingsfactor (dit wel in mindere mate) en de hoek dat een persoon kan zien (scherp en/of niet scherp) is zeer verschillend van persoon tot persoon. Net zoals de ene verder kan zien dan de andere en nog iemand anders geen kleuren ziet.
                    Het goede nieuws is dat je hierop wel kan trainen (een voetballer bvb heeft normaal een van de bredere zichthoeken, omdat deze de hele spelsituatie zou moeten volgen). Maar dit slechts in beperkte mate uiteraard
                    Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Working...
                    X