Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe lenzen nemen op 5D of 7D ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nieuwe lenzen nemen op 5D of 7D ?

Ik ben van plan een van de volgende maanden een KM 5D of 7D aan te schaffen ter vervanging van mijn oude 500si.

Werken mijn huidige lenzen echter nog op die nieuwe toestellen :
    - kitlens 35-70 3.5-4.5
    - Sigma 75-300 4-5.6 (nog met schuifsysteem)

En als ze daarop nog werken, hoe is dan de kwaliteit van deze lezen in verhouding met wat nu op de markt is ? Ik heb hiervan geen idee want ik heb de fotografie-markt al ruim 7 jaar niet meer gevolgd.

Als ik deze spullen zou verkopen, wat is daarvan dan de waarde nog ?

Alvast bedankt !
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Re: nieuwe lenzen nemen op 5D of 7D ?

Oorspronkelijk geplaatst door K-2
    Ik ben van plan een van de volgende maanden een KM 5D of 7D aan te schaffen ter vervanging van mijn oude 500si.

Werken mijn huidige lenzen echter nog op die nieuwe toestellen :
    - kitlens 35-70 3.5-4.5
    - Sigma 75-300 4-5.6 (nog met schuifsysteem)

En als ze daarop nog werken, hoe is dan de kwaliteit van deze lezen in verhouding met wat nu op de markt is ? Ik heb hiervan geen idee want ik heb de fotografie-markt al ruim 7 jaar niet meer gevolgd.

Als ik deze spullen zou verkopen, wat is daarvan dan de waarde nog ?

Alvast bedankt !
    Kitlens werk nog, de Sigma lens misschien, uitprobren is de zaak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
      Kitlens werk nog, de Sigma lens misschien, uitprobren is de zaak.
      Bedankt Rudy.

Klopt het trouwens dat de 35-70 omgezet naar digitaal iets van een 50-100 mm wordt (ongeveer x 1.5) ? Of heb ik het nu volledig fout ?

Als dat zo is, zal ik toch nog een lens voor de kleinere brandpuntsafstanden nodig hebben. Ik weet niet of het dan die 35-70 niet beter ook kan verkopen...
      Of zijn er hier mensen die het fotorolletjes-materiaal nog bijhouden als reserve ?
      Ik vermoed dat, eens je digitaal werkt, je er toch nooit meer aan toekomt nog fotorolletjes boven te halen.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Yep, je hebt gelijk qua omrekening...een meer-groothoeklens is dan inderdaad nodig...die zijn er - zeker voor APS-sized sensoren - in vele soorten en maten (en prijzen).

Analoog kan ook leuk zijn als erbij , bijvoorbeeld als je een groothoeklens koopt voor je DSLR die ook op een filmbody past. Een Tokina 19-35 (bijvoorbeeld) op een DSLR levert een 28-52 lens op...maar op analoog is dat uiteraard nog gewoon 19mm. En dat is behoorlijk wide en veel goedkoper dan een lens kopen met een vergelijkbaar bereik op DSLR (10-22mm), zeker als je het maar soms gebruikt...
        www.lowspark.nl

Comment

Bedankt Rudy.

Klopt het trouwens dat de 35-70 omgezet naar digitaal iets van een 50-100 mm wordt (ongeveer x 1.5) ? Of heb ik het nu volledig fout ?

Als dat zo is, zal ik toch nog een lens voor de kleinere brandpuntsafstanden nodig hebben. Ik weet niet of het dan die 35-70 niet beter ook kan verkopen...
          Of zijn er hier mensen die het fotorolletjes-materiaal nog bijhouden als reserve ?
          Ik vermoed dat, eens je digitaal werkt, je er toch nooit meer aan toekomt nog fotorolletjes boven te halen.
          1.5 faktor : correct
          35-70, krijg je toch niks meer voor. (25-50€, als je het verkocht zou krijgen)
          analoog? tja, nostalgie, maar of je het nog gaat gebruiken?

Comment

Bedankt Rudy.

Vermenigvuldiging van 1,5 is een goede vuistregel.

Wat je laatste opmerking betreft: correct: heb net mijn Nikon F801 bovengehaald, en daar zit nog een 2 jaar oud filmpje op (met 4 opnames... )

As je gaat overschakelen naar digitaal, overweeg eventueel een volledige verandering. Met alle respectect voor Konica Minolta, maar de markt van digitale reflexen wordt dermate gedomineerd door Nikon/Canon dat je dit in je evaluatie moet meenemen.

Veel succes !
            Nikon D200 en een grote zak glas

Comment

Bedankt allemaal !

Dus als ik voor mijn oude spullen nauwelijks nog iets krijg, hou ik het gewoon als back-up, of misschien voor met een 18-... lens van het nieuwe toestel.

Als er een koper zou zijn die het hele zootje wil voor een redelijke prijs, dan gaat alles weg en begin ik van scratch.

Comment

Working...
              X