Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro-lens 105mm of 150 mm of 180 mm?!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro-lens 105mm of 150 mm of 180 mm?!

Twijfels, en niks dan twijfels ...

We zijn er nu uiteindelijk nog niet uit voor welke optie we best kunnen gaan:

- Sigma 105mm f2.8 EX DG MACRO
    - Sigma 150mm APO macro f2.8 EX DG HSM
    - Sigma 180mm f3.5 DG EX APO MACRO IF HSM

De bedoeling ligt erin met één van bovenstaande objectieven enerzijds vlinders/insecten beeldvullend in de natuur te fotograferen, en anderzijds ook details van gebruiksvoorwerpen (bvb tandenborstel) beeldvullend in studio te fotograferen.
    Laat ons stellen dat de werkvloer vóór de opzet van de mini-studio in ons huis (dank je wel, Kariboe!) ca 6 à 7 meter bedraagt.

1. Biedt onze werkvloer in huis wel voldoende werkruimte voor de Sigma 180mm, om opnames van onderwerpen in de mini-studio te maken?
    2. Kunnen we met de Sigma 105mm anders ook wel deftige en beeldvullende details van gebruiksvoorwerpen realiseren in studio, op onze werkvloer in huis?
    3. Of kunnen we gewoon best voor de gulden middenweg kiezen: Sigma 150mm?

Alle tips/aanbevelingen zijn welkom!

Greetzzzzzzzzz,
    Sam
    Sam greetzzzzzzz U
    -------------------------------------------
    Never apologize for showing feeling.
    When you do so, you apologize for the truth.
    Canon Stuff

Re: Macro-lens 105mm of 150 mm of 180 mm?!

Ik zou zeggen begin met de search functie van dit forum
    dit onderwerp komt vrijwel elke maand terug.

"Hoeveel mm moet ik nu nemen...."

Dus zoekt eer ge begint!
    Met vriendelijke groeten,
    Ronald
    www.konings.biz

Comment

Hetzelfde vraag je trouwens hier :
      http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=91955

Comment

slotje
        Ronald
        www.konings.biz

Comment

Sorry zunne mensen, maar ik zit hier al daaaaaaaaaagen aan een stuk op dit forum te zoeken! En niet alleen hier trouwens

Het feit dat ik hier kom aandraven met een paar opties waarop m'n ogen zijn gevallen, en het feit dat ik bespreek waartoe het objectief zou moeten dienen, bewijst toch wel dat ik tot nu toe nog geen duidelijk antwoord heb kunnen vinden op m'n directe vraag?! Jullie beginnen hier altijd zo snel over slotjes plaatsen ... Wat is dat nou toch voor stijl???

Het beste zou natuurlijk zijn om ergens in een winkel al die lenzen gewoon effe op m'n camera te vragen om zelf na te gaan welke lens het beste bij ons zou passen ... Natuurlijk! Maar, het ware gewoon handiger op voorhand duidelijkheid op de zaak te krijgen en te weten welke lens aan te kopen. Op die manier kan men het gewenste op voorhand bestellen, en heeft men niet het risico de dag zelf in de winkel ontgoocheld te moeten worden omdat die lens toevallig niet meer op voorraad is! Kan ik voor dit geval toch moeilijk de drie lenzen gaan bestellen, om ze effe te testen in de winkel en dan m'n keuze te maken?!
          Maar goed ... We hebben het al wel weer begrepen hier! Triestig zunne ...

Ciao!
          Sam greetzzzzzzz U
          Canon Stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
            Hetzelfde vraag je trouwens hier :
            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=91955
            en omdat ik daar geen antwoord meer krijg, meende ik dat het best was om een nieuwe thread te openen
            m'n oprechte excuses!! het zal NIET meer gebeuren

DOEI!
            Sam greetzzzzzzz U
            Canon Stuff

Comment

je hebt echt niet gezocht want het hele internet staat er mee vol.

en dan hier op BD zelf notabene:

Hey, Ik heb me in september de nieuwe Canon 350d aangeschaft met de standaardlens (18-55 mm). Echter ik hou er van om macro foto's (insecten) te nemen. Welke lens zou je me dan aanraden?

Aan iedereen op dit forum, bedankt voor de feedback voor een groothoekzoom. Nu de volgende vraag: ik wil mijn eerste stapjes zetten in de wereld van de makrofotografie. Welk objectief raden jullie me aan, en waarom ? Alvast bedankt, Patrick

ik deed nog nooit macrofotografie,maar als ik hier de resultaten zie moet ik zeggen dat het serieus begint te kriebelen... maar wie het nog nooit deed, heeft nog geen macrolens.. ik weet ook niet of het echt mijn ding zal zijn, of het echt zal lukken.. daarom: welke BETAALBARE lens raden jullie me aan? waar kopen? ik

Hallo iedereen, Ik zou graag een goede macrolens aankopen. Ik denk onderander aan het fotograferen van: libellen/vlinders/kleine beestjes/kikkers/vissen/... Ik weet echter niet goed welk brandpuntsafstand goed zou zijn voor dergelijke situaties. Wat denken jullie van de Sigma lenzen: 50mm F2.8 EX DG 105mm F2.8 EX

Een vraag aan de gebruikers van deze lens. Is macro-fotograferen uit de losse hand nog mogelijk gezien de omvang/het gewicht van deze lens. Of moet je steeds een statief meesleuren?

Moet ik door gaan???????

zoeken is een kunst...

etc etc....
              Ronald
              www.konings.biz

Comment

denk je nou echt dat ik over al die threads héén heb gelezen
                maar, ach, laat maar, ik kom er wel uit

DOEI!
                Sam greetzzzzzzz U
                Canon Stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sammeke
                  Twijfels, en niks dan twijfels ...

We zijn er nu uiteindelijk nog niet uit voor welke optie we best kunnen gaan:

- Sigma 105mm f2.8 EX DG MACRO
                  - Sigma 150mm APO macro f2.8 EX DG HSM
                  - Sigma 180mm f3.5 DG EX APO MACRO IF HSM

De bedoeling ligt erin met één van bovenstaande objectieven enerzijds vlinders/insecten beeldvullend in de natuur te fotograferen, en anderzijds ook details van gebruiksvoorwerpen (bvb tandenborstel) beeldvullend in studio te fotograferen.
                  Laat ons stellen dat de werkvloer vóór de opzet van de mini-studio in ons huis (dank je wel, Kariboe!) ca 6 à 7 meter bedraagt.

1. Biedt onze werkvloer in huis wel voldoende werkruimte voor de Sigma 180mm, om opnames van onderwerpen in de mini-studio te maken?
                  2. Kunnen we met de Sigma 105mm anders ook wel deftige en beeldvullende details van gebruiksvoorwerpen realiseren in studio, op onze werkvloer in huis?
                  3. Of kunnen we gewoon best voor de gulden middenweg kiezen: Sigma 150mm?

Alle tips/aanbevelingen zijn welkom!

Greetzzzzzzzzz,
                  Sam
                  Ik probeer toch een beetje gerichter te antwoorden op je vragen Maar wat ik nu schrijf is mijn idee dus, als ik ergens verkeerd ben mede BD-ers.... correct me if I'm wrong.

1. Dat zal geen enkel probleem geven, mits voldoende lichtvoorziening.
                  2. Absoluut geen probleem
                  3. Hangt een beetje af van de werkafstand, insecten en andere schuchtere dieren hebben liever dat je wat meer op afstand blijft, maar om beeldvullend 1 op 1 foto’s te maken is er eigenlijk niet veel verschil van werkafstand tussen een 150 en een 180 mm, dat scheelt amper een paar cm.

PS : ikzelf heb de 180 mm en daar ben ik uiterst tevreden over, helaas kan ik geen vergelijk maken met de 150 omdat ik die nog nooit in mijn handen heb gehad, de 150 is lichtsterker, daar kan je dus niet om heen, of dat echt zo belangrijk is in dit geval, ben ik niet echt overtuigd, één stop is echt niet veel. De 180 mm is wel gekend als één van de betere macro-lenzen.
                  Last edited by Franciskine; 10 november 2005, 16:33.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sammeke
                    en omdat ik daar geen antwoord meer krijg, meende ik dat het best was om een nieuwe thread te openen
                    m'n oprechte excuses!! het zal NIET meer gebeuren

DOEI!
                    Wat wilt ge dan? Dat we voor u beslissen? Wel koop dan een 180mm. Voila.
                    Wilt ge voorbeelden? Op mijn link hieronder kunt ge er honderden zien

En als ge de search goed gebruikt hebt dan heb je zeker ook deze 2 reeds gelezen over het nut van een lange macro lens :
                    Discover RRS's world-class camera gear. Crafted for quality and performance, our tripods, heads, and supports empower photographers to capture perfect shots.

En als dat nog niet genoeg is kijk dan eens hier : http://tinyurl.com/b4u7l

Last edited by hvr_oosterzele; 10 november 2005, 16:38.

Comment

21kine, bedankt voor de reactie (zonder snauw )
                      Het zal dan wellicht toch de 180mm worden, ons eerste gedacht.

END
                      Sam greetzzzzzzz U
                      Canon Stuff

Comment

Ja hallo, wat zijn we hier lekker bezig zeg.

Ik vind het heel belangrijk dat je heel goed weet welke lens je koopt ...
                        Het is toch een heel bedrag dat je uitgeeft nietwaar en btw ... die lens is voor mij bedoelt.
                        Dus ja, bedankt voor degenen die nuttig hebben gereageerd
                        Once photography enters your bloodstream, it's like a disease ...
                        Girly
                        --------------------------
                        Nikon Coolpix 880 - Canon EOS 300D
                        --------------------------

Comment

Working...
                        X