Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 180 mm F3,5 DG EX APO MACRO IF HSM (nieuwe vraag)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma 180 mm F3,5 DG EX APO MACRO IF HSM (nieuwe vraag)

Hoi Mensen,

We zitten ook te kijken voor een goede macro-lens, om op de Canon EOS 300D (Rebel) te monteren, en ons oog is gevallen op de Sigma 180 mm F3,5 DG EX APO MACRO IF HSM.

Op de site van Corné bvb. vind ik bij de beschrijving oa het volgende:

"De EX APO converters 1,4x en 2x vormen een ideale combinatie met dit objectief. Met deze optimaal gecorrigeerde converters is een brandpuntsafstand van respectievelijk 252 mm AF of 360 mm MF te realiseren. Indien gebruik wordt gemaakt van de EX APO converter 1,4x dan wordt de AF functie bij afstanden van minder dan 1,2 meter automatisch uitgeschakeld. (Bij Minolta en Pentax camera's is bij het gebruik van de EX APO converters alleen handmatige scherpstelling mogelijk)."

Mijn vraag: (misschien voor sommigen een domme, maar hé, als ik het niet weet, dan weet ik het niet hé )

Die EX APO converters 1,4x en 2x ... zitten die converters al standaard op het DG objectief, of is dat iets dat je er nog eens apart moet bij kopen om tss de body en het objectief te monteren, of zo??

Greetzzzzzzzzz,

Sam

NIEUWE VRAAG - ZIE #6
    Last edited by Sammeke; 10 november 2005, 13:29.
    Sam greetzzzzzzz U
    -------------------------------------------
    Never apologize for showing feeling.
    When you do so, you apologize for the truth.
    Canon Stuff

Re: Sigma 180 mm F3,5 DG EX APO MACRO IF HSM

Deze converters moet je er los bij kopen en worden dan tussen de body en de lens gemonteerd , de brandpuntsafstand word dan vermeerderd met 1,4 of met 2x

Gr Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart1961
      Deze converters moet je er los bij kopen en worden dan tussen de body en de lens gemonteerd , de brandpuntsafstand word dan vermeerderd met 1,4 of met 2x

Gr Bart
      Ja, lap!!! Die converters, van welk merk moet dat dan zijn? Canon/Sigma?? Enige aanbeveling??
      Sam greetzzzzzzz U
      Canon Stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sammeke
        Ja, lap!!! Die converters, van welk merk moet dat dan zijn? Canon/Sigma?? Enige aanbeveling??
        Canon converters werken daar zeker niet op omwille van hun uitstekende lenselement. Dus blijft nog Sigma zelf en Tamron over. Met mijn 180mm Sigma gebruik ik soms een Sigma EX 1.4x en heel soms een Tamron 2x. Op mijn site staan heel wat voorbeelden. Deze met de 1.4x kun je herkennen aan de EXIF die spreekt van een 252 mm lens zoals deze foto http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/43256861.
        De foto's met een 2x staan hier : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/39192483 en de volgende 4.

Maar begin alvast met de lens zelf, daar zal je al enige tijd mee zoet zijn .
        Last edited by hvr_oosterzele; 8 november 2005, 22:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
          Canon converters werken daar zeker niet op omwille van hun uitstekende lenselement. Dus blijft nog Sigma zelf en Tamron over. Met mijn 180mm Sigma gebruik ik soms een Sigma EX 1.4x en heel soms een Tamron 2x. Op mijn site staan heel wat voorbeelden. Deze met de 1.4x kun je herkennen aan de EXIF die spreekt van een 252 mm lens zoals deze foto http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/43256861.
          De foto's met een 2x staan hier : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/39192483 en de volgende 4.

Maar begin alvast met de lens zelf, daar zal je al enige tijd mee zoet zijn .
          Dank je wel, Hans
          Sam greetzzzzzzz U
          Canon Stuff

Comment

Twijfels, en niks dan twijfels ...

We zijn er nu uiteindelijk nog niet uit voor welke optie we best kunnen gaan:

- Sigma 105mm f2.8 EX DG MACRO
            - Sigma 150mm APO macro f2.8 EX DG HSM
            - Sigma 180mm f3.5 DG EX APO MACRO IF HSM

De bedoeling ligt erin met één van bovenstaande objectieven enerzijds vlinders/insecten beeldvullend in de natuur te fotograferen, en anderzijds ook details van gebruiksvoorwerpen (bvb tandenborstel) beeldvullend in studio te fotograferen.
            Laat ons stellen dat de werkvloer vóór de opzet van de mini-studio in ons huis (dank je wel, Kariboe!) ca 6 à 7 meter bedraagt.

1. Biedt onze werkvloer in huis wel voldoende werkruimte voor de Sigma 180mm, om opnames van onderwerpen in de mini-studio te maken?
            2. Kunnen we met de Sigma 105mm anders ook wel deftige en beeldvullende details van gebruiksvoorwerpen realiseren in studio, op onze werkvloer in huis?
            3. Of kunnen we gewoon best voor de gulden middenweg kiezen: Sigma 150mm?

Alle tips/aanbevelingen zijn welkom!

Greetzzzzzzzzz,
            Sam
            Sam greetzzzzzzz U
            Canon Stuff

Comment

Re: Sigma 180 mm F3,5 DG EX APO MACRO IF HSM (nieuwe vraag)

Ik heb even een testje gedaan met de 150mm
              Om een tandenborstel volledig in beeld te krijgen moet je er maar ongeveer 140cm vandaan blijven (20D + Sigma 150mm):

Met een 180mm zal je dus iets verder achteruit moeten, maar je studio is dan zeker nog groot genoeg .
              Last edited by Black B@ndit; 10 november 2005, 17:45.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                Ik heb even een testje gedaan met de 150mm
                Om een tandenborstel volledig in beeld te krijgen moet je er maar ongeveer 140cm vandaan blijven (20D + Sigma 150mm):

Met een 180mm zal je dus iets verder achteruit moeten, maar je studio is dan zeker nog groot genoeg .
                Hé! Hier heb ik wat aan!!! Dank je wel BlackB@ndit, voor de moeite
                Het biedt een duidelijk antwoord op m'n vraag ...
                Het zal dan toch de 180 mm worden, als ik dit zo zie
                Sam greetzzzzzzz U
                Canon Stuff

Comment

Zie ook je PM Sammeke !
                  Maar ik herhaal het : als je interessante table-top beelden wil nemen van de kop van de tandenborstel, dan is de 180 (of 150) je beste vriend. Wil je meer de tandenborstel beeldvullend, dan zou ik korter in mm's gaan.
                  Maar die zijn dan weer iets minder interessant voor vlinderkes e.d.
                  Nog veel succes... !
                  Greetz, Kariboe

P.S. Ik heb de Sigma 1,4 teleconverter. Die past (denk ik) perfect op m'n 180, maar ik heb daar nog nooit de behoefte noch nood aan gehad... Dus
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Ik heb de 180mm niet zien staan in Focilux in tegenstelling tot de 105 en de 150. Hoe komt dit ?

Ook is de 150mm duurder dan de 180 in bepaalde winkels ?

Comment

Kariboe, ondertussen hebben we dus de knoop doorgehakt en de 180 mm besteld De 1,4x en 2x teleconverters passen idd perfect op de 180 mm.
                      Sam greetzzzzzzz U
                      Canon Stuff

Comment

Ik heb dat hier ook zo een beetje gevolgd en zou me ook graag deze lens willen aanschaffen.

@ Sammeke waar heb je deze besteld en welk prijsniveau ?
                        Zijn er nog verschillende versies?

Greetz, RonnyE

Comment

Hallow Sammeke!

Let erop dat de Sigma 180mm precies andersom werkt dan je zou verwachten door de interne focussing.
                          Het is dus een heeeeel mooie en erg scherpe telelens 180mm; ga je dichterbij scherpstellen dan wordt het branpunt steeds KORTER.
                          Je behoudt dan wel de volle lichtsterkte, maar de beeldhoek wordt steeds groter.
                          Met andere woorden: ik vind zelf een 90 of 105 mm veel handiger als macro lens.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

Spanjaart: elke lengte heeft z'n voors en z'n tegens. Ik heb ook een 105mm Sigma, welke heel goed bevalt, maar in geval van vlindertjes en andere schuwe beestjes is een 180mm ideaal.

Eigenlijk zou een 50mm, 100mm en 180mm macro ideaal zijn, voor elk doel een ideale lens. Maargoed, daar hangt ook weer een prijskaartje aan
                            Nikon D70 / CP880

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pascal s
                              Spanjaart: elke lengte heeft z'n voors en z'n tegens. Ik heb ook een 105mm Sigma, welke heel goed bevalt, maar in geval van vlindertjes en andere schuwe beestjes is een 180mm ideaal.

Eigenlijk zou een 50mm, 100mm en 180mm macro ideaal zijn, voor elk doel een ideale lens. Maargoed, daar hangt ook weer een prijskaartje aan
                              Je kan ook meteen voor de 150 mm f2.8 kiezen!....

PS: de uitschuivende tubus, het ontbreken van HSM en de mindere afwerkingskwaliteit van de 50 en de 105mm vind ik toch wel een nadeel tov. de 150 en 180mm.

Comment

Working...
                              X