Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Closeup golfsport - bigma?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Closeup golfsport - bigma?

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
    Convertor : ik heb het in een ander draadje al eens aangehaald, in het veld als je uit de hand bezig bent is dat troep : je moet je body vasthouden de lens vasthouden en de convertor en heel het zaakje monteren,
    Precies, da's mijn ervaring ook. Nee, die converter is de oplossing niet...

De enige beperking die ik ondervind blijft het licht, maar dan enkel in extreme omstandigheden. Ik ga dit weekend trouwens het bos in met de bigma, weet je hierover nog wat de vertellen. Het grote voordeel blijft enorm bereik zonder lenzen te wisselen.
    Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen in het bos straks, vooral als het gaat om sluitertijden, diafragma en filmgevoeligheid en scherpstellen natuurlijk...

Ik heb ook nog even door je webalbum gebladerd, met name door de atletiekplaten. Weinig sporen van CA, dat bevalt me wel. Wel wat lichtafval in de hoeken zo hier en daar, maar voor het doel dat ik nu voor ogen heb is dat minder belangrijk. Wel wat veel haze; is die zonnekap afdoende? Heb je nog een UV of ander filter voor het objectief zitten? Hoe vind je zelf de kleurenreproductie van het objectief? Ik krijg zo een beetje de indruk dat'ie wat blauwig zweemt maar dat kan ook liggen aan de monitor waar ik op 't moment achter zit. Verder is Nikon sowieso wat meer blauw dan ik gewend ben, dus wellicht speelt dat ook nog mee...

Comment

Als je naar de foto's atletiek kijkt : enkel die staan onder ST Anna komen van de 50-500, de andere komen van een ouwe tamron en nog enkele van de mijn ouwe fuji S602Zoom die met een voorzetlens idd vigneteerde en daarom ondertussen afgedankt is. Ik had die Sigma toen maar een week en mijn grootste probleem was ook dat het heel de tijd afwisselend donker bewolkt en hel zonnig was. De zonnekap voldoet normaal
      zeker. Een UV filter stond er niet op omwille van dat donker buiig weer tussendoor. Ik hou eigenlijk niet zoveel van filters, ergens 't idee van da's weeral glas ertussen. Je moet eens door de andere foto's bladeren, blauwzeem is er niet echt.
      Last edited by elsan; 4 november 2005, 13:33.
      fotosite

Comment

als ik hoor dat zo'n omhoog gevallen golfer een fotograaf te lijf gaat omdat
        zijne hoogheid de golfer niet meer kan spelen omwille van een cameraklik dan
        kocht ik een Canon 1200 L (op kosten van de golfclub) , deze lens is heel lichtsterk , wat ook nodig zal zijn nadat ik ze bij die golfer heb gestoken waar er heel weinig licht schijnt , en om vervolgens te bedanken voor de opdracht

Comment

waarom heeft niemand hier de 100-400 IS van canon vermeld? Lijkt me net de lens die je zoekt

als je niet wil aankopen, kan je voor de week van de competitie ook altijd een lens huren. Die kosten kan je misschien zelfs op je opdrachtgever verhalen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
            waarom heeft niemand hier de 100-400 IS van canon vermeld? Lijkt me net de lens die je zoekt
            Had ik inmiddels zelf ook al naar gevraagd maar geduld is een schoone zaak . De 100-400 is wel aan de max qua budget.

als je niet wil aankopen, kan je voor de week van de competitie ook altijd een lens huren.
            Huren is geen optie - deze competitie begint in april en duurt tot eind oktober... Er zal eens, soms tweemaal per maand een weekend gespeeld gaan worden op banen door heel Nederland en wellicht zelfs een paar maal in het buitenland.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
              @Elsan: de 70-200 gaat natuurlijk gewoon mee... niet alles gaat op closeup (maar er zullen er relatief veel tussen zitten ).

Naschrift: ik zie in een ander draadje een soortgelijke vraag opduiken met de aanbeveling voor een 400mm/5.6 prime. Toch ook maar eens gaan neuzen... Enne... iemand bekend met de 100-400/4.5-5.6L IS USM?
              hmm. Een 1,5 kg zware 70-200 meesleuren en dan nog een even zware 100-400 voor die extra mm's tot 400. Dit is mij wat teveel overlapping en teveel gewicht naar mijn gevoel.

Toch eens kijken naar die 400 5.6. Op FredMiranda kan je wat commetaren lezen.De AF is zal alvast stil en vooral snel zijn.

Ik zou het verschil in prijs tussen een 100-400 en een 400 prime besteden aan een goede tweedehands body (een 10D of D60 bvb). Hier ga je heel flexibeler en snel mee kunnen werken.
              Last edited by DigiCam; 4 november 2005, 20:11.
              DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
                Toch eens kijken naar die 400 5.6. Op FredMiranda kan je wat commetaren lezen.De AF is zal alvast stil en vooral snel zijn.
                Ik geloof je op je woord; die 400mm prime blijft nog even in gedachten hangen. Het compromis voor mij blijft dus prime (sneakerzoom dus ) en, waar ik vandaag bij een korte test achter kwam (200mm @2.8 met 2x converter op 400ISO), die 5.6 is zonder IS en zonder tripod niet echt handelbaar. Zelfs met monopod kreeg ik 't zaakje niet lekker stabiel op 400mm; met dit soort weer zit je zo maar op 1/60 of trager in het bos.

Kortom, bigma is de oplossing niet. Wel nog eens verder gekeken wat er zoal aan IS objectieven is, en dan kom ik tot de keuze tussen de 100-400 met IS (wel erg soft op 400mm en f/5.6 volgens de reviews) of... een Sigma 80-400/4.5-5.6 met stabilisatie (OS). Kent iemand dat laatste ding? De reviews lijken op het eerste gezicht wel redelijk, maar echt testen heb ik nog niet gevonden.

Nog wat verder gezocht. 300mm is net te kort denk ik; jammer, want de 300/4 is er nog met IS. Dan heeft Tamron nog een 200-500mm. Nou ja, ik heb nog even om er over na te denken .
                Last edited by Joost; 5 november 2005, 16:06.

Comment

Zoals beloofd getest met de Bigma (als de mod's de plaatsing van deze foto's toestaan, ik kan anders moeilijk tonen hoe de lens zich gedraagt)

Vandaag op stap geweest met de 50-500. Foto is genomen om 10.30 h deze morgen bij wisselend bewolkt weer in een loofbos met nog behoorlijk wat bladerdek. Camera ingesteld op Sport (varioprogram) en close up genomen op zowat 30 meter op 500 mm.
                  Foto is onbewerkt recht uit de camera. Iso 800, F6.3, 1/200, geen belichting gewijzigd (automatisch)

Daarna nog wat getest in een echt donker loofbos, eikebomen met ondergroei van es nog volop in blad. Manueel ingesteld op Iso 1600 moest ik naar 1/60 om genoeg lichtopbrengst te hebben. Bord getrokken vanop 30 meter op
                  500mm. Als ik naar 1/40 zakte kon ik de lens niet meer stilhouden. Geen lichtstops gewijzigd, dus resultaat kan nog beter. Wel duidelijke ruisvorming op Iso 1600. Foto onbewerkt recht uit de camera

fotosite

Comment

Vandaag op stap geweest met de 50-500. Foto is genomen om 10.30 h deze morgen bij wisselend bewolkt weer in een loofbos met nog behoorlijk wat bladerdek. Camera ingesteld op Sport (varioprogram) en close up genomen op zowat 30 meter op 500 mm.
                    Foto is onbewerkt recht uit de camera. Iso 800, F6.3, 1/200, geen belichting gewijzigd (automatisch)
                    Bedankt voor de voorbeelden Elsan. Volgens mij heb jij een enorm stabiele hand; ik kreeg bij vergelijkbare omstandigheden m'n 70-200 met 2x converter niet stabiel onder de 1/200

Valt me eigenlijk nog wel tegen hoe veel negatieve ruimte er nog overblijft op 500mm. Een ding is me wel duidelijk, de 300mm die nog even in beeld was is echt te kort . Merci voor de test!

Comment

Wat bedoel je juist met negatieve ruimte ?
                      fotosite

Comment

Wat bedoel je juist met negatieve ruimte ?
                        De negatieve ruimte is in feite alle ruimte in je foto die niet tot het onderwerp behoort. In je eerste opname is het onderwerp het jongetje, de negatieve ruimte wordt dan gevormd door de achtergrond en de takken aan de linkerkant.

Comment

Ah, oké, Je moet natuurlijk rekening houden dat ze scherpstelt op 3 meter op 500 mm zodat je er ook wat macro mee kunt (zie vlinders op mijn site)die dan fotovullend zijn.
                          Ga je verder af staan wordt je onderwerp in verhouding kleiner. Ter vergelijk :
                          paaltje met bord op foto is ongeveer 1 meter hoog en zowat 15 cm breed.
                          Jongetje zal iets verder dan 30 meter geweest zijn. Als je nog meer close up wilt in donkere omstandigheden en vanop 30 meter vrees ik dat het een dure aangelegenheid wordt.
                          fotosite

Comment

Working...
                          X