Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Closeup golfsport - bigma?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Closeup golfsport - bigma?

Ik ben gevraagd om over enige tijd (seizoen 2006) een golfcompetitie te fotograferen. Nu heb ik naast de nodige analoge troep een Canon 10D met daarbij o.a. een prima functionerende 70-200/2.8L. Voor de gemiddelde golf-plaat volstaat dat, maar ik ben gek op platen in de stijl van Jack Atley (zie http://www.jackatley.com/JA31.htm voor wat ik bedoel). Close up dus, head & shoulders. Helaas, aan die 200mm heb ik dan niet voldoende lengte. Een 400mm zou toch wel handig zijn (je kunt niet dichter dan een metertje of 30 van de teebox staan i.v.m. veiligheid en geluid).

Kortom, de hamvraag dus: welk lang objectief? Nu lees en zie ik veel van de 50-500 van Sigma. Dat het ding aan het lange eind niet verder open gaat dan f/6.3 zie ik niet als probleem; volgens dofmaster heb ik dan op 30 meter afstand nog steeds een scherptediepte van een enkel metertje dus dat zit wel snor, maar gaat dat nog scherpstellen met weinig licht (finale is in oktober in een bosrijke omgeving...)?

Anyway, wat zouden jullie doen? Zijn er compatibiliteitsproblemen bekend met het ding? Andere alternatieven misschien? Canon's eigen objectieven hebben de voorkeur en meer dan, pak 'm beet, €1500 ga ik er iig niet aan uitgeven want dan neem ik het kwaliteitsverlies van een 2x converter wel voor lief...

Re: Closeup golfsport - bigma?

Wat ik raar vind is dat ze je vragen om foto's te maken maar dat je niet een plaatsje korter bij kan krijgen om je werk te doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bjokke
      Wat ik raar vind is dat ze je vragen om foto's te maken maar dat je niet een plaatsje korter bij kan krijgen om je werk te doen.
      Dat is niet zo raar hoor. Je hebt afstand nodig i.v.m. het gevaar van een shank. Verder gaan de meeste golfers helemaal over de rooie van lawaai (sluiterkliks!) dat ze zou kunnen storen in de backswing. Fotografen en golfers gaan eigenlijk niet samen

Bijvoorbeeld, uit een artikel van de washington post:
      Woods was standing on the second tee during the final round Sunday, when he was bothered by the noise from a spectator's camera. His caddie turned and marched angrily 25 yards over to a section of the gallery, where he plunged three deep into a crowd of people, and pulled the offending camera away from a spectator, who turned out to be an off-duty police officer. The rest of the gallery responded with uncomfortable murmurs.

"Chill out, Steve!" someone yelled.

It was the second time this week Williams had accosted someone following Woods. On Friday, Woods was taking a practice swing on the 10th tee when Williams kicked a camera from the hands of New York Daily News photographer John Roca. Nor was this the first tournament in which Williams has behaved this way. In 2001 he grabbed a camera from a spectator and threw it in a lake.
      En zo zijn er nog talloze voorbeelden. Rare jongens, die topgolfers (en hun caddies...)!

Comment

spijtig wel maar ja niks aan te doen dan .... de sigma 50-500 heb je voor net geen 1000 euro bij corne
        Daar kan je al een eindje mee verder

Comment

goede review van de Bigma.

Ik heb er zelf één tot mijn grote tevredenheid, zie evt mijn geplaatste foto's op BD. Idd minder lichtsterk dan een 2.8, uiteraard, maar je mag dat ook niet overdrijven. Mits desnoods naar automatisch sportprogramma, de chip in je toestel rekent nu eenmaal sneller en beter dan jijzelf, valt dat best mee. Alleen bij valavond op 500mm en met 2X convertor moest ik afhaken, nogal logisch eigenlijk. Sportwedstrijden doe ik normaal op F8, ik spreek dan wel over atletiek. 30 meter is totaal geen probleem voor de 500 mm, op die afstand "schiet" ik er rustig een reiger mee, beeldvullend en met detail.
          fotosite

Comment

Een Bigma aanschaffen om eenmalig te gebruiken lijkt me nogal een dure aangelegenheid.
            Met een 2x TC verkrijg je 400mm op je bestaande lens .... is misschien al voldoende ? maar zeker goedkoper t.o.v. de Bigma.
            Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Als je een Canon 70-200 F 2.8 hebt ga ja natuurlijk geen Bigma kopen.
              Je koopt gewoon een converter, niet de 2.0, die is te soft , maar de 1.7.
              Dan heb je echt wel wat beters in handen dan een bigma hoor.

gr. John
              www.sportactiefoto.nl

Comment

canon heeft alleen een 1.4 of 2x dus die 1.7 zit er niet echt in denk ik
                [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marbico
                  Als je een Canon 70-200 F 2.8 hebt ga ja natuurlijk geen Bigma kopen.
                  Je koopt gewoon een converter, niet de 2.0, die is te soft , maar de 1.7.
                  Dan heb je echt wel wat beters in handen dan een bigma hoor.

gr. John
                  Aangezien canon geen 1.7x converters heeft zal dat moeilijk gaan ....

Je kan natuurlijk altijd de 1.4 x er op zetten ...

Maar ik zou hier toch ook voor de bigma gaan en een monopod zodat je ook in donkere situaties zoals in het bos het beste uit deze lens kan halen.

en hellcat was me voor ..
                  Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                  Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Ik weet niet hoeveel wedstrijden je moet fotograferen?
                    Maar als dit een hele competitie is, dan zou ik kijken voor een goede 2e handse Canon EF 400mm f2.8. En als je die na de competitie weer verkoopt voor een goede prijs, dan denk ik dat je toch iets hebt geinvesteerd; Zo'n job krijg je niet elke dag aangeboden
                    Jos
                    www.picturelifestyle.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joska
                      Maar als dit een hele competitie is, dan zou ik kijken voor een goede 2e handse Canon EF 400mm f2.8. En als je die na de competitie weer verkoopt voor een goede prijs, dan denk ik dat je toch iets hebt geinvesteerd; Zo'n job krijg je niet elke dag aangeboden
                      En de ganse competitie in close up geven ?
                      fotosite

Comment

Als er genoeg licht is, dan zal je wel een 50-500 kunnen gebruiken, maar in een bosrijke omgeving kan dat wel eens tegenvallen.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

@Elsan
                          Tja waarom niet?
                          De Ts heeft al een 70-200 daar kan hij evt sfeerfoto's of de deelnemers helemaal in beeld pakken. En de wens was ook veel close-ups te maken, zoals Jack Atley.
                          Ik denk dat de TS elke competitiewedstrijd het terrein moet verkennen om ergens een mooi plekje te verkrijgen, zodat hij niet voor verassingen komt te staan.
                          Jos
                          www.picturelifestyle.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joska
                            Is niet eens zo'n gek idee. Probleem is meer dat een 400mm/2.8 nogal zeldzaam is in de occassie markt en dat het ding, laten we zeggen, enigzins buiten het gestelde budget valt. Natuurlijk kan ik 'm achteraf weer proberen te verkopen maar ik vrees dat er naar dit soort kostbare objectieven niet echt veel vraag is. Komt nog bij dat er op dit soort afstanden nogal veel gevraagd wordt van de sneaker-zoom als de uitsnede niet helemaal is wat 't zou moeten zijn . Daarom denk ik dat een prime wat minder goed zal bevallen in deze situatie.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                            Als er genoeg licht is, dan zal je wel een 50-500 kunnen gebruiken, maar in een bosrijke omgeving kan dat wel eens tegenvallen.
                            Dat is precies waar ik aan twijfel. En dan vooral aan het scherpstellen van het hele zaakje. Sluitertijden zijn het probleem niet, veel beweging is er niet meer tijdens deze acties. Maar een objectief dat gaat staan hunten omdat'ie de boel niet scherp meer krijgt is dodelijk.

Maakt de 50-500 overigens veel geluid tijdens het scherpstellen? Ik had vroeger een 28-70 uit de EX reeks van Sigma en dat ding maakte relatief veel herrie.

Een 2x converter heb ik, maar persoonlijk heb ik een hekel aan het ding. Niet soft, maar zeg maar rustig onscherp. En onhandig bij het wisselen... Kortom, ik geef liever wat meer geld uit aan een goed objectief dan aan nog een converter.

@Elsan: de 70-200 gaat natuurlijk gewoon mee... niet alles gaat op closeup (maar er zullen er relatief veel tussen zitten ).

Naschrift: ik zie in een ander draadje een soortgelijke vraag opduiken met de aanbeveling voor een 400mm/5.6 prime. Toch ook maar eens gaan neuzen... Enne... iemand bekend met de 100-400/4.5-5.6L IS USM? Scherper dan de bigma vermoed ik, maar verder?

Merci iedereen!
                            Last edited by Joost; 4 november 2005, 12:52. Reden: Raar taalfoutje

Comment

"Maakt de 50-500 overigens veel geluid tijdens het scherpstellen? Ik had vroeger een 28-70 uit de EX reeks van Sigma en dat ding maakte relatief veel herrie."

Als je zorgt dat je de laatste versie hebt APO DG HSM zeker niet. De HSM
                              stelt razendsnel scherp en fluisterstil. Deze versie is ook absoluut niet meer soft aan het uiteinde, heuvel waar vroegere versies nogal eens last van hadden. Convertor : ik heb het in een ander draadje al eens aangehaald, in het veld als je uit de hand bezig bent is dat troep : je moet je body vasthouden de lens vasthouden en de convertor en heel het zaakje monteren,
                              volop gelegenheid voor het stof om aan je sensor te geraken. Met 2Xconvertor gaat de scherpstelling van de 50-500 nogal doordraaien, zonder niet, Sigma zegt trouwens zelf dat met 2X convertor de scherpstelling manueel dient te gebeuren. De enige beperking die ik ondervind blijft het licht, maar dan enkel in extreme omstandigheden. Ik ga dit weekend trouwens het bos in met de bigma, weet je hierover nog wat de vertellen. Het grote voordeel blijft enorm bereik zonder lenzen te wisselen.
                              Sample : deze zijn van vorige week, genomen aan een bosrand :http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=91036
                              fotosite

Comment

Working...
                              X