Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over de vermenigvuldigingsfactor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje over de vermenigvuldigingsfactor

Heyhey,

bij de meeste objectieven moet je met Canon x1.6 en bij Nikon x1.5 doen om je ware "X mm" te weten.
    Maar nu vroeg ik me af, hoe zit dat dan bij de reeksen van objectieven die speciaal voor de kleinere sensoren gemaakt zijn? In principe zou een 18mm daar wél echt een 18 mm moeten zijn?
    Dus zouden die waarden niet 1 op 1 te vergelijken zijn met die van andere lenzen, of gaan de fabrikanten het tocht nog omrekenen waardoor je toch nog x1.6 moet doen?

Ben benieuwd hoe dit zit!
    Pentax SFX 50mm f/1.4 • Canon 350d ¤ Sigma 18»50mm f/2.8 ¤ Sigma 70»300mm APO DG f/4-5.6 • Canon Powershot A40

Re: Vraagje over de vermenigvuldigingsfactor

Hetgeen die crop-factor doet is de FOV veranderen, de Field Of View.

Doordat de sensor kleiner is kan er dus maar een gedeelte van het beeld dat de lens aankan op de sensor.

In feite verlies je in breedte en hoogte van de foto waardoor de foto gaat gelijken "alsof" je deze met een andere lens met grotere brandpuntafstand hebt genomen. Je wint eigenlijk niet 1,6 x de brandpuntafstand maar je verliest 1,6 x in de breedte ... iets waar velen zich mee missen.

Uw sensor gaat dus eigenlijk gewoon in uw plaats croppen ... en croppen is kleiner maken, niet vermenigvuldigen. Uw lens gaat niet plots optisch beter worden op een camera met een kleinere sensor en beter inzoomen.

Nu, hetgeen ze bij die speciale lenzen doen zoals de EF-S lenzen van Canon is de lens zodanig maken dat die genoeg beeld door laat om die kleine sensor te voorzien van beeld ... maar inderdaad niet genoeg voor een Full Frame sensor. De reden waarom deze lenzen kleiner kunnen zijn, goedkoper maar ook niet bruikbaar op toestellen met een FF sensor. Dus, simpel gezegd is investeren in dergelijke lenzen toekomstgericht verloren geld.

Zie ook hier voor een beetje uitleg.

Ik had nog een betere site maar kan die niet direct vinden.

Gevonden : hier
    Last edited by VerSeg; 3 november 2005, 01:37.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Specificaties van een lens staan los van de sensor. 18=18 en 30=30. Het zou een onangename rotzooi worden als fabrikanten alle producten gingen terugrekenen naar 24x36mm. Dat gebeurt natuurlijk bij point en shoot dingen wel omdat mensen daar vaak ook geen idee hebben van de grootte van de sensor.
      Maar stel je eens voor dat Sigma of Tamron bij het fabriceren van een lens voor Canon of Nikon (1,5 of 1,6 of 1.3 of 1.55 of.....) alle gegevens op de lens moest aanpassen...?
      Zou wel grappig zijn! Koop ik een 300D dan stuur ik een mailtje of ze een lens voor me willen maken. Alles wordt aangepast; staan alle lettertjes goed op de lens... ruil ik de camera in en heeft mijn nieuwe crop 1,22 pffffffff
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
        Maar stel je eens voor dat Sigma of Tamron bij het fabriceren van een lens voor Canon of Nikon (1,5 of 1,6 of 1.3 of 1.55 of.....) alle gegevens op de lens moest aanpassen...?
        Zou wel grappig zijn! Koop ik een 300D dan stuur ik een mailtje of ze een lens voor me willen maken. Alles wordt aangepast; staan alle lettertjes goed op de lens... ruil ik de camera in en heeft mijn nieuwe crop 1,22 pffffffff
        Inderdaad ...
        De gegevens van de lens verandert nooit, niet op papier, niet op de lens, niet technisch, gewoon nooit ...
        Een 300mm blijft altijd een 300mm op eender welk toestel, enkel zal er een kleiner deel van het zicht op de sensor komen te staan.
        Er is dus ook geen enkele reden om te denken dat men andere gegevens zou moeten vermelden per camera.
        Vergelijk het met uw oog ... kijk vanop enige afstand door een groot raam en dan door een klein raam ... het beeld dat u ziet is plots kleiner (FOV of Field Of View), het verschil is wat dan de crop-factor van dat raam is ... uw oog zelf is niet veranderd.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maze
          Dus zouden die waarden niet 1 op 1 te vergelijken zijn met die van andere lenzen, of gaan de fabrikanten het tocht nog omrekenen waardoor je toch nog x1.6 moet doen?

Ben benieuwd hoe dit zit!
          Zie de website van Canon bijvoorbeeld ...
          Neem de gegevens van een EF-S lens (speciaal voor digitale camera's met crop-factor) en lees ...

Met een effectief brandpuntbereik van circa 16-35mm in 35mm format is de EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM een opmerkelijk objectief met een perfecte beeldkwaliteit die uw fotografie op een hoger plateau zal brengen met ongekende mogelijkheden voor dramatische expressie.

Dus ... ook x 1,6
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Met een effectief brandpuntbereik van circa 16-35mm in 35mm format is de EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM een opmerkelijk objectief met een perfecte beeldkwaliteit die uw fotografie op een hoger plateau zal brengen met ongekende mogelijkheden voor dramatische expressie.
            Hetgeen Canon hier zegt maakt het wel duidelijker, maar is ook compleet verkeerd, zoals VerSeg al heeft uitgelegd. Je moet onderscheid maken tussen twee eigenschappen van een lens die bepalen wat je ziet. Dat zijn de brandpuntsafstand en de beeldhoek.

De brandpuntsafstand van een lens blijft dezelfde onafhankelijk van het formaat van de sensor. Een 10-22 mm objectief wordt geen 16-35 mm objectief enkel door eht veranderen van de sensorgrootte. Het blijft een 10-22 mm objectief, met de eigenschappen (dof, ...) van een 10-22 mm objectief.

Wat er wel verandert als je de sensorgrootte verandert is de beeldhoek, dus hoe ver je zo precies inzoomt. Met een 10-22 mm objectief op een 1,6x DSLR heb je dus hetzelfde beeld als een 16-35 mm objectief op 35 mm formaat, maar niet dezelfde scherptediepte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert1845
              Wat er wel verandert als je de sensorgrootte verandert is de beeldhoek, dus hoe ver je zo precies inzoomt. Met een 10-22 mm objectief op een 1,6x DSLR heb je dus hetzelfde beeld als een 16-35 mm objectief op 35 mm formaat, maar niet dezelfde scherptediepte.
              en ook niet hetzelfde perspectief. Het 10mm perspectief blijft behouden!

hesy.be
              BD0319BE

Comment

Working...
              X