Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM Nikon AF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM Nikon AF

Ik volg vaak de discussies over back en front focus. Ikzelf heb er ook last van gehad. Maar na opnieuw afregelen van de body is dit opgelost.

Wat ik me wel vaak afvraag, en het antwoord ben ik nog niet op een forum tegengekomen is:

WAT is er dan precies mis met een lens als deze "back" of "front" focus vertoond op een gecalibreerde body ?

Het is volgens mij toch zo dat de camera de focus motor aanstuurt met een signaal totdat het contrast op de focussensor het grootst is. Om deze reden zou een lens nooit de oorzaak kunnen zijn van "back" of "front" focus.

Zelf met een "middelmatig" zoom objectief waarbij het focus punt op verschillende brandpuntafstanden niet exact constant is, zal de camera bij het focuseren altijd het grootste contrast opzoeken.
    Nikon D50, 18..55 mm kitlens / 70..300 mm tamron LD macro

Comment

Fosu: jajajajajajaja.
      Ik heb echt alles geprobeert en getest om gebruikersfouten uit te sluiten.
      Maar deze lens werkt echt niet goed op mijn body, helaas.
      Ik ga nu voor de canon 35/2 waarvan ik vrijwel zeker weet dat die het goed doet.
      En het lijkt me ook sterk dat het aan mijn body ligt omdat ik vaak schiet met de 50/1.8 en 85/1.8 waarbij de resultaten prima zijn.
      Natuurlijk zitten daar ook missers tussen, vooral als het spelen de kinderen zijn die ik fotografeer.
      Maar bij de sigma is het aantal goede op een afstand boven de meter 0%.
      Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
      EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Iedereen bedankt voor de reacties. De conclusie is voor mij duidelijk: even verder kijken (misschien een Nikon 35mm F/2 ?) en die Sigma zeker maar ergens kopen waar ik hem eerst op mijn toestel kan uitproberen. De problemen lijken het meest bij de Canon versies voor te komen, maar toch...

Geesie, volgens dat ik het begrijp heeft front- en back- focus niet zozeer te maken met het feit dat er verkeerd gefocuseerd wordt (het toestel zorgt er inderdaad voor dat je focuspunt maximum scherpte heeft), maar met hoeveel van het DOF er voor en achter het punt ligt waarop je scherpstelt.

Als je scherpstelt op iemand zijn ogen, dan verwacht je dat zowel zijn neus als zijn oren ook scherp zijn. Niet dat de ogen en neus (en alles 30 cm daarvoor) scherp zijn en de oren niet...

Kan iemand mij zeggen of ik het op die manier goed begrepen heb?
        Nikon D50 + Sigma 18-50mm f3.5-5.6 DC AF + 55-200mm f4.5-5.6 DC AF

Comment

zijn die front/back focus problemen ondertussen opgelost?

Comment

zijn er mensen met zo'n lens op een Olympus ? Ik overweeg ook die lens en ben ook aan het informeren.

Tevreden al dan niet ?

Alvast dank

R
            Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Ik heb deze lens voor Olympus en ben er zeer tevreden over.

Toen ik de lens juist had merkte ik ook direkt het bekende frontfocus probleem. Terug opgestuurd en mooi scherp terug gekregen.

Ondertussen ben ik goed met de lens vertrouwd geraakt en heb al hele mooie resultaten bereikt ermee.

Ze stelt trouwens sneller scherp dan de kitlenzen, vergelijkbaar met de 14-54mm f2.8-3.5.
              Onder dezelfde omstandigheden (30mm, f3.2) is ze trouwens iets scherper in het midden dan de 14-54mm.

De Sigma staat nu wel te koop om de aankoop van de 50-200 te sponseren (is gereserveerd).

gr.
              Ivan
              enkele grote Nikons , enkele kleine Oly's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                Dus de kwaliteitscontrole bij Sigma is dus gene vette
                Dus ook bijn Nikon, Canon, Pentax enz gene vette, want die hebben allemaal lenzen met die verschijnselen. Kan ook de camera zijn.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Dus ook bijn Nikon, Canon, Pentax enz gene vette, want die hebben allemaal lenzen met die verschijnselen. Kan ook de camera zijn.
                  Ik ben er nog steeds niet uit hoe het zit. De ergste focus-afwijkingen had ik met m'n Sigma EX70-200/2.8 (front focus op 70mm, back focus op 200mm), maar ook m'n ander glas was er niet van gespaard. M'n Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8 hadden ook allebei lichte back focus en ook sommige van m'n vaste brandpunten zaten er van kortbij en volopen een ietsje naast. Dat was op m'n K10D en meestal enkel te zien bij extreme pixel peeping. Met de DA*s naar De Beukelaer, en toen ik de K10D en de DA*s 15min later terugkreeg was 't probleem van de baan. Men zei me toen de objectieven te hebben aangepast, maar iemand die later dezelfde vraag stelde (via Pentax Duitsland) kreeg te horen dat ze de K10D calibreerden... Wat het ook moge zijn op m'n K20D zijn alle probleempjes van de baan, geen van de onnauwkeurige objectieven wijkt nog af, ze stellen allemaal perfect juist scherp. Maar... helaas kan ik niet testen met de Sigma EX70-200 want had ik al verkocht voor ik m'n K20D kocht... De ervaring met deze heeft er wel voor gezorgd dat ik tot nu Sigma gemeden heb...

On topic... Ik hoorde ook al verhalen in de twee richtingen over de Pentaxvatting van de Sigma 30/1.4. Sommigen zijn er tevreden van, anderen hadden dezelfde focusproblemen. Persoonlijk verkoos ik de iets tragere Pentax FA31/1.8 limited.

Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hsaelens Bekijk bericht
                    Iedereen bedankt voor de reacties. De conclusie is voor mij duidelijk: even verder kijken (misschien een Nikon 35mm F/2 ?) en die Sigma zeker maar ergens kopen waar ik hem eerst op mijn toestel kan uitproberen. De problemen lijken het meest bij de Canon versies voor te komen, maar toch...

Geesie, volgens dat ik het begrijp heeft front- en back- focus niet zozeer te maken met het feit dat er verkeerd gefocuseerd wordt (het toestel zorgt er inderdaad voor dat je focuspunt maximum scherpte heeft), maar met hoeveel van het DOF er voor en achter het punt ligt waarop je scherpstelt.

Als je scherpstelt op iemand zijn ogen, dan verwacht je dat zowel zijn neus als zijn oren ook scherp zijn. Niet dat de ogen en neus (en alles 30 cm daarvoor) scherp zijn en de oren niet...

Kan iemand mij zeggen of ik het op die manier goed begrepen heb?
                    Ik denk het. Maar bij front/back focus wordt er wel degelijk verkeerd gefocused, niet horizontaal of verticaal, maar in de diepte. Als jij focust op iets dat 150cm verstaat. Dan verwacht je dat op f1.4 alles tussen 148 en 152cm ver scherp is. Frontfocus is er als blijkt dat alles tussen 140 en 145cm scherp is. Backfocus als alles bijvoorbeeld tussen 152 en 156cm is. Alleen te zien als er iets in beeld is voor en na het scherpstelpunt, uiteraard.

Oplossing is om kleiner diafragma te nemen, dan vergroot de scherptediepte van enkele cm's naar een halve meter bijvoorbeeld, waardoor je meer kans hebt dat je eigenlijke punt in de diepte dat je scherp wou, IN de scherptediepte valt. Bijvoorbeeld bij f8 focussen op iets op 150cm, bij frontfocus zal alles tussen 120 en 155cm scherp zijn. Het object is scherp, maar het ligt niét in het midden van de scherptediepte... wat nogal irritant is bij portretten etc..

Mijn 30mm f1.4 had na aankoop ook last van front & backfocus (afhankelijk vanwaar de focus begon, close-focus of oneindig), binnengedaan bij Grobet onder garantie, 2 maand zonder de lens en nu is het pak beter, maar sporadisch heb ik nog dingen die out-of-focus zijn, terwijl ik wel scherpstelde... Maar mij hoor je niet klagen, zeer scherpe lens vanaf 2.8 (bijna zoals m'n Nikkor 50mm), zeer mooie kleuren en geen betere en bruikbare f1.4 voor die prijs...
                    Last edited by caleido; 28 april 2008, 16:34.

Comment

Als ik dat hier allemaal lees geloof je me dan dat ik gewoon schrik heb om iets van Sigma te kopen. Bijna elke treat over sigma vind je zulke dingen, ze hebben prachtlenzen maar als koper word je wel afgeschrikt om iets te kopen.
                      Ofvalt het wel mee en horen we alleen het slechte?
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                        Als ik dat hier allemaal lees geloof je me dan dat ik gewoon schrik heb om iets van Sigma te kopen. Bijna elke treat over sigma vind je zulke dingen, ze hebben prachtlenzen maar als koper word je wel afgeschrikt om iets te kopen.
                        Zoals altijd hoor je alleen de slechte gevallen hé. Er zijn veel meer tevreden klanten.

Feit is dat je soms pech kan hebben, maar dan is ruilen in de winkel een kleine moeite om voor weinig geld (en wat geduld) veel lens te hebben, véél meer lens dan bij de big boys (cf. 300 euro Sigma 30mm f1.4 vs 2000 euro Nikon 28mm f1.4)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                          je moet ook rekenen dat er bij 1.4, er niet veel marge voor fouten is. een lens van 5.6 of zo zal altijd ogenschijnlijk preciezer zijn.
                          Ik ben prefect gelukkig van m'n 30mm 1,4. Focus is perfect in orde, 30mm fantastische lengte (veel beter dan 50 volgens mij).

Ik ben er niet zeker van, maar ik vermoed dat Sigma deze lens met HSM) heeft gemaakt met de d40 in het achterhoofd. In een review bleek bv. dat de focus pefect was op een d40 maar niet op een d200... (dit is natuurlijk maar een theorie)

Comment

Ik heb nu een 15/30 EX van Sigma waar ik tevreden over ben, ik heb ook een 20/40 2.8 EX gehad en die was op 2.8 gewoon niet bruikbaar , een 75/300 stelde onregelmatig scherp waardoor ik veel mooie momenten heb gemist. Omdat ik dit wist toen ik na verkoop een andere zocht heb ik bij de toen beschikbare tweedehandse lenzen geen één gevonden die voldeed (misschien dat ze daarom te koop waren) en ik heb een Nikkor 35/70 2.8 gekocht, scherp op 2.8 en gebouwd als een tank. ik moet al eens meer wisselen door het kleinere bereik maar daar dient een reflex voor hé. Ik heb nog wel zin om te gaan zien als ik bijv. een 18/50 2.8 o.i.d. te koop zie maar ik avontuur het niet meer.
                            grtjs

D70s, Sigma15/30 EX ,Nikkor 35/70 2.8 & 80/200 2.8, SB800
                            D800 en een goed glasservies

Comment

ik heb een paar maand terug een Sigma 28mm 1.8 gekocht voor een goeie 85€, dacht dit is een goede deal, maar 't ding was niet scherp te krijgen onder de 2.8 op m'n D200, dus vrij zinloos als je een 17-55 hebt...

doch, toen m'n D200 de geest gegeven heeft en ik op D300 ben overgeschakeld, was ik ineens in staat om zelf m'n front of backfocus te regelen... en is m'n 28mm scherp op 1.8... Leve de D300... stuur mij maar jullie lenzen die je niet meer wilt om dat ze niet scherp zijn!
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De Sigma 28mm (niet EX) vond ik destijds ook echt knudde. Fijn dat het nu bij te regelen is.
                                Mijn 85L II was op mijn beide 5D's super, terwijl Spy-glass die de lens van me over nam er mee naar de importeur moest om alles te laten callibreren.
                                Mijn dochter heeft de 30mm van Sigma intussen verheven tot standaardlens...

Geen enkele lens/camera/situatie is hetzelfde. Het blijft dus interessant
                                Sony en Olympus
                                Fotoseries

Comment

Working...
                                X