Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 18-50 mm f/2.8 en grootes andere lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma 18-50 mm f/2.8 en grootes andere lenzen

Ik ontving net m'n sigma f/2.8 18-50mm, en hij is super maar redelijk groot :-)
    als ik heb vergelijk met de compacte camera zéker...
    en toch voor het zoombereik dat hij 'maar' heeft. Nuja normaal met al dat glaswerk enzo natuurlijk, maar ik vroeg me nu af of ik niet beter ook een kleine compacte lens erbij aanschaf voor all-round gebruik, maar die toch nog 'ok' is verder.
    Kennen jullie zo'n lenzen? Kŕn dat uberhaupt, een kortere lens maar met ok kwaliteit (diafragma mag best kleiner, ik heb deze als backup). Misschien primes, maar liefst toch een zoom. Ik meende dat de tamron 17-200 ongeveer even groot uitkwam dan dit lensje
    Pentax SFX 50mm f/1.4 • Canon 350d ¤ Sigma 18»50mm f/2.8 ¤ Sigma 70»300mm APO DG f/4-5.6 • Canon Powershot A40

Re: Sigma 18-50 mm f/2.8 en grootes andere lenzen

Oorspronkelijk geplaatst door Maze
    Ik ontving net m'n sigma f/2.8 18-50mm, en hij is super maar redelijk groot :-)
    als ik heb vergelijk met de compacte camera zéker...
    en toch voor het zoombereik dat hij 'maar' heeft. Nuja normaal met al dat glaswerk enzo natuurlijk, maar ik vroeg me nu af of ik niet beter ook een kleine compacte lens erbij aanschaf voor all-round gebruik, maar die toch nog 'ok' is verder.
    Kennen jullie zo'n lenzen? Kŕn dat uberhaupt, een kortere lens maar met ok kwaliteit (diafragma mag best kleiner, ik heb deze als backup). Misschien primes, maar liefst toch een zoom. Ik meende dat de tamron 17-200 ongeveer even groot uitkwam dan dit lensje
    Hmm... dan heb je niet echt uitgekeken voordat je deze "investeringsrun" ingeslagen bent...

Bij een digitale compact is de sensor miniscuul (tov sensor van een DSLR), wat betekent dat ze niet veel glas ervoor moeten steken om de sensor volledig te belichten... Dat verklaart ook waarom er voor een DSLR (net als voor een SLR) een pak glas en dus de facto een grote lens nodig is, zeker als het om iet of wat tele gaat...

Het zou kunnen dat de 17-200 ongeveer even groot is als die 15-50, maar dat zal dan zijn op 17mm... Eens die op 200mm zit, zal het er even anders uitzien

Even botweg (de stelling klopt niet helemaal, maar het is een leidraad): een 200mm lens zal ongeveer 20cm uitsteken tov het beeldvlak... Je kunt je dus voorstellen hoe een 50-500 er op 500mm uitziet En het maakt niet uit of het een prime of een zoom is...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

De Sigma 18-50 f2,8 EX DC is zo groot omdat het een lichtsterke lens is. Als het diafragma ver open moet kunnen, dan moet de glasoppervlakte ook groot genoeg zijn, anders krijg je donlere hoeken op je foto's.

De compacte lenzen zijn niet lichtsterk, en het zijn meestal ook lenzen in een lagere prijsklasse (uitgezonderd de Canon 70-300 DO, dat is de meest compacte in zijn klasse, maar ook de duurste).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Groot????? had vroeger de Sigma 24-70 2.8.
        Toen ik die sigma de eerste keer uit de doos nam was mijn eerste indruk...wat een kleine lens in vergelijking met de 24-70 2.8 (maar half zo groot)
        heb zelf ook de Sigma 18-200 3.5-6.3. en die is ietje kleiner dan de 18-50 2.8.
        Dus ik vind dit voor een 2.8 lenske geen zware lens hoor.
        Werk er nu al een tijdje mee. en ben er tevreden over.
        Scherp maar iets minder op 2.8.
        Maar toch een stuk beter dan de 24-70 2.8 van sigma hoor.
        En een 18-200 reislenske in uw fototas is soms wel handig hoor.
        Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
        Hier op dit forum.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
          De Sigma 18-50 f2,8 EX DC is zo groot omdat het een lichtsterke lens is. Als het diafragma ver open moet kunnen, dan moet de glasoppervlakte ook groot genoeg zijn, anders krijg je donlere hoeken op je foto's.
          ik heb het niet zozeer over de grootte maar de lengte bedoelde ik De primes zijn een stuk korter dus het zal dan wel aan de zoom liggen
          bedankt voor alle uitleg tot nu toe, ik heb nog veel te leren
          Last edited by Maze; 27 oktober 2005, 22:16.
          Pentax SFX 50mm f/1.4 • Canon 350d ¤ Sigma 18»50mm f/2.8 ¤ Sigma 70»300mm APO DG f/4-5.6 • Canon Powershot A40

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel
            En een 18-200 reislenske in uw fototas is soms wel handig hoor.
            www.janvanginkel.be
            en welke reislens zou je dan bvb voorstellen?

Comment

Deze lens

TAMRON 18-200mm + UV & POLA-filter = 250 EURO

Comment

Ik snap er weer helemaal niks van! Die Sigma 18-50 is al zo'n mooi compact lensje, een Nikon 17-55 is twee keer zo groot!

Compactere zoomlenzen bestaan er sowieso bijna niet of je moet de 3,5 versie van Sigma nemen, voor bijna geen geld ook wel bruikbaar maar natuurlijk niet even goed.
                Anders zou je toch echt voor primes moeten kiezen, als het NOG compacter moet zijn. En als wandellens is 18-200 heel leuk maar kwalitatief laat je dan wel wat liggen.
                Last edited by Spanjaart; 30 oktober 2005, 14:22.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

tis waar ja, ik dacht gewoon dat als ik mensen zie lopen met reflexcamera's, die lenzen altijd nog kleiner lijken
                  misschien lopen die allemaal met kitlenzen rond, is heel waarschijnlijk natuurlijk...
                  Ik denk nu om de 70-300mm 3.5-5.6 ado erbij te kopen van sigma, is dat ene goede aa,vulling of zoek ik beter iets dat vanaf 50 of 55 begint om zo geen stap kwijt te zijn?
                  of bestaan er nog compactere of betere, betaalbare oplossingen om ook wat tele te hebben?

Comment

de 70-300 aPo van Sigma is vrij redelijk maar als je toch waarde hecht aan een compact formaat dan moet je zeker kijken naar de 55-200, die is maar 300 gram en eigenlijk vrij goed.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maze
                      en welke reislens zou je dan bvb voorstellen?
                      Ik heb een Sigma 18/200 gekocht als reislens en ben er vrij tevreden over.
                      Een paar voorbeelden vind je hier
                      Canon EOS 300D, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC, Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super II
                      Mijn foto's

Comment

Working...
                      X