Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 L F/4, voorzetlens of extension tube?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 70-200 L F/4, voorzetlens of extension tube?

Welke optie geeft het beste resultaat bij macro fotografie en deze lens?

Peter.
    www.dpix.nl event photography

Re: Canon 70-200 L F/4, voorzetlens of extension tube?

Doe eens een search op macro en extension... Dan ben je zoet tot achter het weekend
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Doe eens een search op macro en extension... Dan ben je zoet tot achter het weekend
      Het weekend is nog niet eens begonnen, maar heb er al één en ander over gelezen.

Maar een andwoord op mijn vraag kan ik niet vinden

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hiermee hebben en mij kunnen adviseren

Peter.

Comment

Maar een andwoord op mijn vraag kan ik niet vinden
        Dat zal eerder liggen aan het feit dat 'beste resultaat' moeilijk te interpreteren is. Zelf heb ik de EF25 II in de studio getest op een aantal objectieven, oa de 70-200 F4L (ook twee tubes op de 70-200 trouwens).

Probleem bij definiëren van 'beste' is de vraag wat je wilt? Bij een 70-200 (op bv 200mm) met een tube krijg je een bepaald resultaat en heb je beetje afstand tot het te fotograferen object. Wat wil je echter hebben? Veel scherptediepte, of een grotere werkafstand, of méér vergroting?

Met bv een groothoek, zoals de 17-40, krijg je méér vergroting, maar zit je om scherp te stellen ongeveer 4 Angstrom (ok, ik overdrijf, maar niet zoveel ) van je object. Wil je vliegjes fotograferen, moet je ze zowat tegen de lens plakken.

Voordeel van een tube is echter dat je al je lenzen kunt gebruiken. Dus als 70-200mm te weinig is, en 17mm te dichtbij, zet em eens op een 50mm F1.8. En knal er maar licht op en maak het diafragma maar heel klein... (ivm scherptediepte dan)

Comment

Wat ik hoop te bereiken met deze lens (of een andere lens die ik nu heb) is het benaderen van macro fotografie.
          Ik zou graag een grotere werkafstand hebben, voor het fotograferen van insecten, e.d.
          Ik hoop een 180mm macro lens te kunnen benaderen.
          De beeldkwaliteit zal altijd wel minder zijn, daar ben ik me van bewust.
          Echter macro fotografie is voor mij een stukje extra. Daar wil ik wat mee gaan experimenteren, maar de aanschaf van een lens die meer dan 600 euro kost, is het mij niet waard.

Peter.

Comment

ik heb hier ook op gezocht en niet gevonden

uiteindelijk zal ik kiezen voor een voorzetlensje , kost zo'n 160 euro , is
            het maar niks dan is er nie veel aan verloren ...

Comment

In mijn ervaring leidt een voorzetlensje op een telelens tot meer vergroting dan een tube. Waar je op bedacht moet zijn is dat je werkafstand een bijna vaste afstand wordt. Iets verder of iets dichterbij en je kan niet meer scherpstellen. Er zijn wel tabelletjes te vinden op het internet over de 70-200 in combinatie met de 500D voorzetlens. Misschien valt de range werkafstanden mee.
              Gijs
              Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Volledig akkoord met Gijs.Veschil in werkafstand met voorzetlens is beperkt tot max een 20-tal cm.Dus 500 mm op oneindig en wat minder op minimumafstand.Geeft een grotere vergroting dan de ex-tube.
                Werkafstand van ext tube varieert op een 70-200,f4 op 70 mm van 180-185 mm,op 200 mm van 658 tot 1699 mm,volgens de bijsluiter van deze ring.
                500 d:Vergroting op 80-200 :80:0.22-0.16 200:0.52-0.39.Ik heb geen gegevens in de bijsluiter van een 70-200,
                ext t 25 70-200:70 mm:0.39-0.35,200mm:0.36-0.13
                Als je binnen werkt of niet bewegende onderwerpen zoals bloemen,paddestoelen etc. die geen vluchtafstand hebben, is een 500d ok,werk je buiten en heb je meer speelruimte nodig voor scherpstellen,zoals insecten,dan is een ex tube wel handiger.Je kunt dan gemakkelijker buiten de vluchtafstand blijven van deze beestjes.

Comment

Ik heb snel even een paar voorbeeldjes online gesmeten, allen met behulp van de EF25 extension tube. Ik heb ondertussen ook de EF12 maar die heb ik nog niet deftig kunnen testen 'on the field'...

http://users.multimedi.be/tonysmet/BD/EF25/

Eerste is in combinatie met de 50f1.8, de anderen met de 70-200f4L

Eerste 3 foto's komen recht uit het toestel, op sommige kan je duidelijk zien dat de DoF klein is en scherpstellen op het juiste deel van het insect niet altijd evident is
                  Alle foto's uit de hand genomen btw, maar dat is niet voor iedereen weggelegd vrees ik, een vaste hand is een must!

Comment

ik gebruik op de 70-200 f4 een nikon 5T voorzetlens, en ben daar heel tevreden van.

Is een 62mm filter, dus je hebt een step down ring nodig van 67mm, maar je krijgt geen vignettering

Comment

Bovenstaande reacties maken voor mij veel duidelijk.
                      Aangezien ik o.a. insecten hiermee wil fotograferen, en een grotere 'werkruimte' dan belangrijk is, is de keuze voor mij nu makkelijk geworden.

Als ik de foto's bekijk van Tony Smet, hierboven, dan bevestigd dit mijn keuze.

Rest mij nog één vraagje?

Orgineel, of b.v. Kelko, Soligor of iets dergelijks?
                      Er zit een groot prijsverschil in, en dat kan niet in de kwaliteit van het glas zitten

Ik weet ook niet of de 'andere' merken passen op deze lens.

Peter.

Comment

Alhoewel ik de 2 tubes van Canon heb, geloof ik niet dat ze per sé van Canon moeten zijn. Je moet enkel zien of de contactpunten worden doorgegeven van de ene zijde naar de andere, zodat je lens kan communiceren met je body!
                        De enige reden dat ik ze van Canon heb is omdat ik ze beide aan een goeie prijs 2e hands kon krijgen en zo was ik 100% zeker dat alles prima zou werken

Comment

Weet iemand het verschil tussen de hier vaker besproken Canon EF-25 II en de Canon EF1.4 II en Canon EF2.0 II?

De laatste twee zijn te vinden op de site van Canon. Maar de EF-25 II niet .
                          Peter.

Comment

De 'EF25II' heet Canon Extension Tube EF25 II.
                            De 'EF1.4II' heet Canon Extender EF 1.4x

Extender Tubes hebben een macrofunctie
                            De Extenders hebben een brandpuntverlengende functie (waarbij de 1.4x bv staat voor 100mm wordt 140mm)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
                              De 'EF25II' heet Canon Extension Tube EF25 II.
                              De 'EF1.4II' heet Canon Extender EF 1.4x

Extender Tubes hebben een macrofunctie
                              De Extenders hebben een brandpuntverlengende functie (waarbij de 1.4x bv staat voor 100mm wordt 140mm)
                              ik denk dat Erik de verwarring hier nog groter maakt door een tikfout:
                              extension tube = makrofunctie
                              extender = langer brandpunt

Comment

Working...
                              X