Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AFS DX 12-24 f/4G

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon AFS DX 12-24 f/4G

Trek eens een foto tegen het zonlicht in met de Tokina en vervolgens met de Nikon.Je zal dan zien dat de Tokina veel meer last heeft van flare.Zeg niet dat dat het prijsverschil rechtvaardigd maar voor mij is het een belangrijk gegeven daar ik bij landschapsfotografie vaak tegen het licht intrek om sterke contrasten te krijgen.De Nikkor heeft hier weinig of gen problemen mee,de goedkopere Tokina wel.
    Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner
      Trek eens een foto tegen het zonlicht in met de Tokina en vervolgens met de Nikon.Je zal dan zien dat de Tokina veel meer last heeft van flare.Zeg niet dat dat het prijsverschil rechtvaardigd maar voor mij is het een belangrijk gegeven daar ik bij landschapsfotografie vaak tegen het licht intrek om sterke contrasten te krijgen.De Nikkor heeft hier weinig of gen problemen mee,de goedkopere Tokina wel.
      Is dat iets wat je persoonlijk ervaren hebt? Ik bedoel, heb je beide lenzen gehad?

De flaregevoeligheid is namelijk ook een belangrijk item voor mij, niet meteen voor landschappen, maar wel voor avond-/nachtopnamen.

seppuku.

Comment

ik heb ze nog niet identiek vergelekenn maar een vriend hier op BD heeft de Tokina en ik heb recent de 12/24 (anderhalve maand)

persoonlijk heb ik het meer voor merk-eigen lenzen, maar allé, dat is een andere discussie

ik zal eens een foto proberen maken met heel wat tegenlicht als voorbeeld van de nikon.
        een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
          Is dat iets wat je persoonlijk ervaren hebt? Ik bedoel, heb je beide lenzen gehad?

De flaregevoeligheid is namelijk ook een belangrijk item voor mij, niet meteen voor landschappen, maar wel voor avond-/nachtopnamen.

seppuku.
          De Nikkor is veel minder flaregevoelig en voor een breedhoek is dit erg belangrijk.Ik heb de Nikkor nu zo'n twee jaar en heb hem dus al erg veel gebruikt.De Tokina heb ik enige tijd geleden gebruikt en bij tegenlicht zag je erg vlug de flareverschijnselen.Kijk eens naar de bespreking van de Nikkor door Bjorn op http://www.naturfotograf.com/ en lees oa "I'm happy to report that these worries were unfounded and that the 12-24 DX ranks up amongst the very best of zoom lenses in terms of its ability to produce low levels of flare and ghosting. It comes even close to my zoom reference, the venerable 25-50 mm f/4 Nikkor [AIS]"

Ik hou me ook altijd bij de Nikonlenzen en als er een groot prijsverschil is tussen lenzen kan je er zeker van zijn dat dat prijsverschil wel ergens zit (kwaliteit glas,gebruikte coatings,stevigheid lens zelf...) met gevolgen die daarom niet altijd in de doorsnee lenstesten worden getoetst zoals bijv.flaregevoeligheid.Nikon rekent natuurlijk wel meer aan voor zijn naam en faam maar kan daar nu ook weer niet het dubbele voor gaan aanrekenen.Of dit nu de meerprijs waard is moet ieder voor zich uitmaken.

Onderstaande foto is getrokken op F22 pal tegen het zonlicht in.Geen enkel probleem met de Nikkor.

Last edited by roadrunner; 4 november 2005, 10:50.
          Danny's Photosite

Comment

in het tijdschrift foto video is er deze maand een vergelijking gepubliceerd tussen de Tokina 124, de Tamron en de Sigma. Allemaal met Nikon vatting.

Leuk om es te lezen hoor!

Ik blijf bij mijn 12/24 NIKON !

Comment

De Nikkor is veel minder flaregevoelig en voor een breedhoek is dit erg belangrijk.Ik heb de Nikkor nu zo'n twee jaar en heb hem dus al erg veel gebruikt.De Tokina heb ik enige tijd geleden gebruikt en bij tegenlicht zag je erg vlug de flareverschijnselen.Kijk eens naar de bespreking van de Nikkor door Bjorn op http://www.naturfotograf.com/ en lees oa "I'm happy to report that these worries were unfounded and that the 12-24 DX ranks up amongst the very best of zoom lenses in terms of its ability to produce low levels of flare and ghosting. It comes even close to my zoom reference, the venerable 25-50 mm f/4 Nikkor [AIS]"

Ik hou me ook altijd bij de Nikonlenzen en als er een groot prijsverschil is tussen lenzen kan je er zeker van zijn dat dat prijsverschil wel ergens zit (kwaliteit glas,gebruikte coatings,stevigheid lens zelf...) met gevolgen die daarom niet altijd in de doorsnee lenstesten worden getoetst zoals bijv.flaregevoeligheid.Nikon rekent natuurlijk wel meer aan voor zijn naam en faam maar kan daar nu ook weer niet het dubbele voor gaan aanrekenen.Of dit nu de meerprijs waard is moet ieder voor zich uitmaken.

Onderstaande foto is getrokken op F22 pal tegen het zonlicht in.Geen enkel probleem met de Nikkor.
              Bedankt voor de info en de foto, roadrunner. De knoop is doorgehakt (dik tegen de zin van mijn portemonnee ).

seppuku.

Comment

Bedankt voor de info en de foto, roadrunner. De knoop is doorgehakt (dik tegen de zin van mijn portemonnee ).

seppuku.

Graag gedaan
                Danny's Photosite

Comment

Is dit de volledige foto?
                  Als ik zie naar de grootte van de zon in het beeld, zou ik denken dat dit een crop is. Tussen 12 en 24 mm heb je toch nooit zo'n grote lichtcirkel. Of is de lichtcirkel groter dan de zon in werkelijkheid is?
                  Als je informatie wil geven over flare en ghosting, moet je volgens mij wel het hele plaatje laten zien. Als dit geen crop is, dan heb je toch minstens een 500mm gebruikt.

Niet dat ik twijfel over die Nikkor, hoor, maar je moet de mensen toch juiste informatie geven...
                  "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

Comment

Viewexif geeft : "Lens Focal Length :120mm" ??

Groeten,

Silent M.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rafael
                      Is dit de volledige foto?
                      Als ik zie naar de grootte van de zon in het beeld, zou ik denken dat dit een crop is. Tussen 12 en 24 mm heb je toch nooit zo'n grote lichtcirkel. Of is de lichtcirkel groter dan de zon in werkelijkheid is?
                      Als je informatie wil geven over flare en ghosting, moet je volgens mij wel het hele plaatje laten zien. Als dit geen crop is, dan heb je toch minstens een 500mm gebruikt.

Niet dat ik twijfel over die Nikkor, hoor, maar je moet de mensen toch juiste informatie geven...
                      De foto is getrokken op 12mm aan 1/4000ste en op F22 om ongeveer 10.30 op een zondagvoormiddag in april dit jaar.Dit is geen crop en natuurlijk wordt de lichtcirkel groter.

En dan ga jij zo maar dadelijk beweren dat ik foute info geef.Hartelijk dank.Ik herinner me plots weer waarom ik tegenwoordig niet zoveel meer op BD kom.

Edit:sorry voor de foute info.Foto is niet in april getrokken maar wel in januari.Zie mijn toenmalige posting:http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=62916
                      Als ge mijn 500mm weet liggen die ik zogezegd gebruikt heb om deze foto te trekken,laat dan iets weten hé slimme.Een 500mm heb ik altijd al willen hebben
                      Last edited by roadrunner; 7 november 2005, 17:35.
                      Danny's Photosite

Comment

[QUOTE=roadrunner]De foto is getrokken op 12mm aan 1/4000ste en op F22 om ongeveer 10.30 op een zondagvoormiddag in april dit jaar.Dit is geen crop en natuurlijk wordt de lichtcirkel groter.

En dan ga jij zo maar dadelijk beweren dat ik foute info geef.Hartelijk dank.Ik herinner me plots weer waarom ik tegenwoordig niet zoveel meer op BD kom.

WIE hier foute info verspreid laat ik hier graag in het midden doch als 3 versch. exif readers zeggen dat uw foto op 122mm gemaakt is met een lens met max F opening van f2.8 denk ik niet dat het hier gaat om de Nikkor 12/24 f4 ?

Neemt niet weg dat ik uw goede commentaar over de Nikkor 12/24 enkel maar kan bijtreden, alleen zag het er bij mij daar ongeveer zo uit op 12mm

Groeten

Silent M.

Comment

Los van het feit of de door Roadrunner geposte foto nu op 12 mm genomen is of niet, de Nikon 12-24 is een prachtlensje. Ik heb een in perfecte staat verkerend tweedehands exemplaar op de kop kunnen tikken.

In volgende threads vind je alvast enkele voorbeeldjes op 12 mm:

Mijn laatste aanwinst (een Nikon DX 12-24 F/4 ED) eventjes uitgeprobeerd bij Wijnendaele (Torhout). Beide foto's op 12 mm. seppuku.

seppuku.

Comment

Los van het feit of de door Roadrunner geposte foto nu op 12 mm genomen is of niet, de Nikon 12-24 is een prachtlensje. Ik heb een in perfecte staat verkerend tweedehands exemplaar op de kop kunnen tikken.

In volgende threads vind je alvast enkele voorbeeldjes op 12 mm:

Mijn laatste aanwinst (een Nikon DX 12-24 F/4 ED) eventjes uitgeprobeerd bij Wijnendaele (Torhout). Beide foto's op 12 mm. seppuku.

seppuku.

Het zal nog niet zijn !

voor de geïnteresseerden, een vriend van mij verkoopt de zijn, voor info kan je mij even mailen of pm"n, ik stuur hem dan door

Comment

Working...
                            X