Na de eerste foto's op het web gezien te hebben van de nieuwe 24-105L F4 IS USM, die al een teken aan de wand waren qua vignettering en vervorming, wordt dit alleen maar bevestigd door de eerste testen die over deze nieuwe lens verschijnen.
In "Le Photographe" van okt. 2005 is deze lens getest (met DXO analyzer) en de resultaten zijn niet echt om over naar huis te schrijven bij 24mm, zelfs indien het diafragma meer dicht gedraaid wordt.
De tonvormige vertekening bij 24mm is werkelijk die naam waardig
.
De vignettering bedraagt een povere 1.69 IL bij 24mm F4.
"Les résultats sont assez mitigés" wordt er geopperd.
De lens is wel haarscherp en de chromatische abberatie is ook OK.
Uiteraard worden de resultaten beter als van 24mm weg gezoomd wordt en is de bouwkwaliteit op L niveau inclusief de tropicalisatie, maar toch kan ik me van de indruk niet ontdoen dat Canon hier een steek heeft laten vallen, optisch gezien (of komt het door het grote zoombereik??)
.
In "Le Photographe" van okt. 2005 is deze lens getest (met DXO analyzer) en de resultaten zijn niet echt om over naar huis te schrijven bij 24mm, zelfs indien het diafragma meer dicht gedraaid wordt.
De tonvormige vertekening bij 24mm is werkelijk die naam waardig

De vignettering bedraagt een povere 1.69 IL bij 24mm F4.
"Les résultats sont assez mitigés" wordt er geopperd.
De lens is wel haarscherp en de chromatische abberatie is ook OK.
Uiteraard worden de resultaten beter als van 24mm weg gezoomd wordt en is de bouwkwaliteit op L niveau inclusief de tropicalisatie, maar toch kan ik me van de indruk niet ontdoen dat Canon hier een steek heeft laten vallen, optisch gezien (of komt het door het grote zoombereik??)

Comment