Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frontfocus - Backfocus

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Frontfocus - Backfocus

Als ik zoek op BD kan ik hier al heel wat over vinden. Maar heb besloten toch maar eentje te openen.

Onlangs een 20D gekocht met een set Canon lenzen. Over de 70-200 f4 kan ik kort zijn: geweldige lens.
    Over de 2 andere (17-40 f4 en 50 f1.4) ben ik iets minder tevreden. Ik heb de indruk dat sommige AF punten moeite hebben bij scherpstellen.

Kan het trouwens dat enkel een aantal van de 9 AF punten last hebben van front- of backfocus? En dat dat dan ook nog eens verschillend kan zijn wanneer je aan het testen gaat (batterijtjes of testblad 45°)?

Is er iets te doen aan een front-backfocus probleem? Ik weet wel, hier zullen er altijd zijn die zeggen ga toch foto's nemen ipv te testen maar het is juist omdat ik vond dat de foto's niet volledig naar mijn zin waren dat ik aan het testen gegaan ben.

Wonen er 20D-BD'ers in de buurt van Affligem en waar ik eventueel eens kan gaan testen?

Re: Frontfocus - Backfocus

Hm, weinig reaktie...

Ik kan toch niet de enige zijn die hier last van heeft. En ik weet ook wel dat het misschien 'aan het manneke' ligt. Net daarom mijn oproep naar de meer ervaren mannen en vrouwen om mij eventueel te helpen.

Wat kan ik eventueel verkeerd doen?
    Waar moet ik op letten?
    Wat kan ik beter doen?
    Zitten mijn verwachtingen juist?

Heb ruime SLR ervaring maar DSLR lijkt me toch net iets anders.

Comment

Hé, niet iedereen zit 24 uur per dag op het net

Allereerst zou ik met alléén centerpunt werken en niet met alle AF-punten. Eerlijk gezegd vraag ik me af wat de toegevoegde waarde van de ander punten is want ze zitten alléén maar in de weg. Maar dat even terzijde

Ten tweede zijn de meeste afwijkingen die via een AF test met worden geconstateerd te wijten aan de opstelling en niet aan de camera+lens zelf. Zeer goed checken dus die opstelling. Ik zeg dus niet dat het aan jouw ligt, maar het gros van de geconstateerde fouten is te wijten aan het baasje

Ik ga er even vanuit dat je wijd open getest hebt ? De 70-200 is verschrikkelijk scherp, ook wijd open al indrukwekkend. De 17-40 is dat naar mijn ervaring niet in die mate. Houd er rekening mee dat de scherptediepte erg beperkt is. Dus iedere afwijking in focus (ook door een verkeerd focusputn) lijkt al heel snel op onscherpte.

Verder is digitaal heel anders dan analoog. Vroegah waren we tevreden met een printje van 10x15 cm en viel de onscherpte niet eens op. Tegenwoordig zitten we op pixelniveau naar een scherm te loeren en valt ieder foutje op.
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Hmm zware uitspraak hoor die andere punten zitten alleen maar in de weg

Die andere punten gaan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je belichting correcter is wanneer je in evaluative werkt. Evaluative houdt rekening met de gebruikte focuspunten. Hoe meer punten oplichten op je onderwerp hoe correcter je onderwerp belicht zal zijn zonder de rest helemaal te vergeten.
        Om echt heel precies te focussen mag je ook niet focuslock en recompose gebruiken.

En voor de originele thread. Wel het centrale focuspunt is het beste en meest precieze van alle dus je gaat sneller problemen hebben met de andere wanneer focus niet zo gemakkelijk is. Ik heb er geen problemen mee dus ik kan niet helpen. Sorry.

Voor focus zoek naar contrasten. Bij grote contrasten gaat focus veel gemakkelijker. Als je bijv op een egale zwarte muur wilt scherpstellen gaat dat niet eenvoudig zijn als het al lukt.
        En de focus recompose werkt ook he. Het is misschien iets minder precies meestal zie je het verschil niet. En alhoewel je evaluative belichting dan iets minder correct is gaat dit in de meeste beelden ook niet zoveel uitmaken.
        Last edited by Kevlar; 17 oktober 2005, 15:57.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar

Die andere punten gaan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je belichting correcter is wanneer je in evaluative werkt. Evaluative houdt rekening met de gebruikte focuspunten. Hoe meer punten oplichten op je onderwerp hoe correcter je onderwerp belicht zal zijn zonder de rest helemaal te vergeten.
          Om echt heel precies te focussen mag je ook niet focuslock en recompose gebruiken.

.
          En waarom mag dit niet? Zelfs in mijn handleiding staat het, alsook in de handleiding voor fotografie van national geographic, en ik denk wel dat daar wat betere fotografen zitten dan hier...

Mvg
          "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
            Ik hou wel van een stevige uitspraak Tuurlijk was dat wat erg z/w, maar er zit wel een kern van waarheid in. Afhankelijk van je onderwerp moet je bewust nadenken over welke focuspunten je wel of niet gebruikt. Er vanuit gaan dat alle AF punten aan in alle gevallen het beste is, is in ieder geval niet goed

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
            En waarom mag dit niet? Zelfs in mijn handleiding staat het, alsook in de handleiding voor fotografie van national geographic, en ik denk wel dat daar wat betere fotografen zitten dan hier...
            Tuurlijk mag dat, maar het kan wel een oorzaak zijn voor onscherpte. Zeker bij zeer geringe scherptediepte kan het onscherpte veroorzaken doordat de hoek (en dus de afstand) van de sensor veranderd t.o.v. van het punt waarop je scherpgesteld. Dit kan dus onscherpte veroorzaken.

Voor beide zaken geldt dat kennis de sleutel is tot een goed resultaat. De dames en heren die de handleiding hebben geschreven en de mensen NG hebben die kennis wel, en weten ook hoe ze het toe moeten passen. Of de gemiddelde amateur het goed toe kan passen is een ander verhaal
            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

Comment

Ik werk meestal met het centerpunt, gewoon van vroeger. Ofwel met een ander punt alleen (nog niet geprobeerd met meerdere AF punten gelijk) omdat dit idd beter zou zijn voor de belichting. Nogmaals, ik ben nieuw in DSLR, en wil mijn toestel goed leren kennen. En uiteraard prachtfoto's maken, maar dat lukt me ff nog niet

@Kevlar: om te focussen zoeken naar contrasten. Uiteraard, maar als je in een bepaald AF punt focus hebt mag je er toch vanuitgaan dat het op dat punt scherp zal zijn (met de camera op statief!)?

Comment

Persoonlijk zou ik het heel eigenaardig vinden dat de 70-200 scherp is, (geen focusprobleem), en je 17-40 en 50, niet...
                Bij mijn weten is het toch de camera die focust, en een slechte Af, is een cameraprobleem.

Trouwens denk ik dat fouten veel sneller bij een telezoom zullen opvallen dan bij een breedhoek. Totaal verschillende dof...

Groeten
                JO
                Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Deze methode gebruik ikzelf het meest met tot hiertoe het gewenste resultaat en kan je misschien ook eens proberen:

- AF mode single shot

- Selecteer enkel het middenste focuspunt (joystickje achteraan op 20D)

- Gebruik de Custom Function 4 van de 20D om de AF Lock knop (met sterretje onder je duim) te wijzigen naar Focus lock.
                  Hierdoor kan je het middenste focuspunt richten naar het punt dat je wil scherpstellen zonder dat de lichtmeting beïnvloed wordt (bv. de ogen van je model)

- Dan je beeld correct herkaderen, ontspanknop half indrukken, lichtmeting controleren en foto nemen (de scherpstelling verandert hierbij niet meer).

Deze methode gebruik ik het liefst, omdat het het meest aansluit bij de manuele SLR scherpstelling van vroeger en je volledige controle hebt.

Uiteraard enkel te gebruiken bij stilstaande onderwerpen.

De 9 focuspunten gebruik ik enkel bij bewegende onderwerpen, continue opnamen of bij het scherptediepte programma.

Hopelijk ben je hiet iets mee, success.
                  Last edited by GeertB; 18 oktober 2005, 12:24.
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                    Ik hou wel van een stevige uitspraak Tuurlijk was dat wat erg z/w, maar er zit wel een kern van waarheid in. Afhankelijk van je onderwerp moet je bewust nadenken over welke focuspunten je wel of niet gebruikt. Er vanuit gaan dat alle AF punten aan in alle gevallen het beste is, is in ieder geval niet goed
                    100% akkoord
                    Tuurlijk mag dat, maar het kan wel een oorzaak zijn voor onscherpte. Zeker bij zeer geringe scherptediepte kan het onscherpte veroorzaken doordat de hoek (en dus de afstand) van de sensor veranderd t.o.v. van het punt waarop je scherpgesteld. Dit kan dus onscherpte veroorzaken.

Voor beide zaken geldt dat kennis de sleutel is tot een goed resultaat. De dames en heren die de handleiding hebben geschreven en de mensen NG hebben die kennis wel, en weten ook hoe ze het toe moeten passen. Of de gemiddelde amateur het goed toe kan passen is een ander verhaal
                    en nog is 100% akkoord.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat
                      @Kevlar: om te focussen zoeken naar contrasten. Uiteraard, maar als je in een bepaald AF punt focus hebt mag je er toch vanuitgaan dat het op dat punt scherp zal zijn (met de camera op statief!)?
                      Ja dat zou moeten. Nu moet je wel opletten want de focuspunten die je in je camera ziet zijn kleiner dan de echte focuspunten en zodoende zou je eventueel toch op iets anders aan het focussen kunnen zijn. Indien je focusonderwerp bijv heel klein is. Maar dit is muggziften hoor.

Comment

Working...
                      X