Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens om vogels te fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke lens om vogels te fotograferen

ik ben op zoek naar een goeie lens om vogels of andere dieren van op afstand te fotograferen ik had in hoofdzaak de sigma 50-500 in gedacht in combinatie met een 1.4X convertor of de sigma 100-400mm met 2X convertor .Kan iemand mij raad geven welke lens ik het beste zou nemen of indien je nog andere betere lenzen weet mag je ze ook altijd vermelden
    wel in gedachte houden dat ik toch graag bv. een pimpelmees van een afstand van 50 a 100 m redelijk scherp wil fotograferen
    weet iemand mss waar ik ergens voorbeeldfoto's kan vinden genomen met die lenzen en waar eventueel afstanden bij vermeld zijn

alvast bedankt
    mvg
    jeroen

Re: welke lens om vogels te fotograferen

Mijn advies, vergeet de convertor met deze lenzen. Daar ga je absoluut geen plezier van hebben. Dichterbij fotograferen is je enige oplossing om acceptabele kwaliteit te verkrijgen.

Beide lenzen zijn erg goede lenzen. Ieder heeft z'n voor en tegens.
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroenwynants
      wel in gedachte houden dat ik toch graag bv. een pimpelmees van een afstand van 50 a 100 m redelijk scherp wil fotograferen
      Jeroen,
      Een vraagje. zie jij een pimpelmees zitten op een afstand van 50m ?
      je zal wel 5 tot 10 meter bedoelen !

de sigma 50-500 in gedacht in combinatie met een 1.4X convertor of de sigma 100-400mm met 2X convertor
      Als de Tc al past op deze lens val je waarschijnlijk op MF, niet gemakkelijk om een pimpelmees die nooit stil zit correct te focussen.

Welk Camera type heb je ?
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

als je tussen die lensen moet kiezen is de keus gemakkelijk.
        Daar de 50-500 wel hsm heeft maar geen OS zou ik de 80-400 OS nemen.
        Anders moet je altijd met een statief lopen slepen en dat is ook niet alles.
        De 80-400 OS is echt rete scherp, ook op 400 mm.
        Ik gebruik de 1.4 converter, daar mee raak je de AF wel kwijt maar ik vind dat niet zo`n heel groot probleem.
        je hebt daarmee bijna 600 mm en kan nog steeds uit de hand schieten met gebruik van OS.
        Met somber en zwaar bewolkt weer word dat uiteraard wel moeilijker maar das normaal.
        De OS is echt te gek, ik vind hem beter dan de IS van Canon, geen loos geschreeuw, ik heb beide.
        Kan je eventueel foto`s laten zien van diverse vogels, ook van vliegende eenden maar niet van koolmeesjes op 50 tot 100 meter, das wel erg ver weg!!!!!!!!!

Gr. John
        www.sportactiefoto.nl

Comment

Om een koolmeesje op 50-100m groot genoeg in beeld te krijgen heb je de Canon 1200mm nodig, eventueel zelfs met extender .

Een langere lens zorgt inderdaad voor een grotere "werkafstand", en dan blijven de vogeltjes ook gemakkelijker zitten. Maar een lange lens moet je ook stil kunnen houden en dat valt niet altijd even goed mee.

Of de beeldstabilisatie van de Sigma 80-400 beter is dan die van de Canon 100-400, dat kan ik niet zeggen, want ik heb alleen de Canon.
          Met de 1,4x extender is de scherpte nog redelijk, maar moet je wel handmatig scherpstellen. Met de 2x extender valt de scherpte erg tegen, en wordt de zoeker zelfs te donker om nog correct handmatig scherp te stellen (dan heb je een maximum diafragma opening f8). En met die 800mm kom je niet toe met de beeldstabilisatie, je hebt dan zeker een (monopod)statief nodig.

Als die lens alleen dient voor vogeltjes, dan kan je ook wel kiezen voor een vaste lens, die is scherper, en zal ook beter werken met een extender.

Om de kleine vogeltjes goed in beeld te krijgen zal de echte natuurfotograaf zich wegstoppen in een camouflagetentje of schuilhut. Anders lukt het ook niet altijd om mooie foto's te maken.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marbico
            De OS is echt te gek, ik vind hem beter dan de IS van Canon, geen loos geschreeuw, ik heb beide.
            Dan ontbreekt er nog een en ander in je sig, want daar staat alleen Nikon-spul...

Nu over IS en OS: OS zit aan zijn eerste generatie bij Sigma. Bij Canon zitten ze ondertussen aan generatie 3. Om nu gemakkelijkheidshalve te zeggen dat OS beter is dan IS is wel heel simpel gesteld...

Anderzijds stellen dat de 80-400 retescherp is op 400 lijkt me ook wat overroepen, en al zeker niet in combinatie met een TC... Ik onderschat de optische kwaliteiten van de lens niet, maar vind de 50-500 toch beter scoren op dat vlak...

Een geschikte lens vinden voor bird-spotting is niet eenvoudig, in elk geval niet als je met een "gewoon" amateursbudget zit... En dan speelt zowieso ook het soort bird-spotting weer mee (vanuit een schuilhut, in de tuin, etc).
            Optisch het beste zijn de primes. Je kunt daarbij meestal ook een lichtsterker exemplaar vinden dan de telezooms voor ongeveer hetzelfde bedrag. Anderzijds is een prime dan weer minder flexibel... Je moet dus keuzes maken...
            Op dit moment zou ik zelf toch voor de 50-500 kiezen, louter voor het bereik en voor deze situatie... Voor algemener gebruik zou ik misschien eerder voor de 35-350 of 100-400 of 80-400 kiezen (Canon dan welteverstaan)...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

om een meeske beeldvullend te fotograferen moet je rekenen op 3 tot max. 10 meter. Ook met een 500mm
              Deze foto werd gemaakt vanop 5m afstand met een 50-500
              Koolmees
              [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

dat dacht ik in't begin ook ... niet dus

je hebt 2 manieren van vogels fotograferen.
                1) in het vrije veld op de wandel
                2) vanuit een schuilhuit in combi met een voeder-, drink- of nestplaats.

voor 1) heb je OF een 500 F4 OF een 600 F4 in combi met een TC nodig. Beide lenzen zijn buiten het bereik van de meeste werkende mensen.

Dan blijft er 2 over.
                daar heb je wat meer keus. Ik zelf heb voor een canon 300 F4 IS gekozen omwillen van 1) de scherpte (en dus de mogelijkheid om een TC te gebruiken) en 2) de flexibiliteit (ook goed voor grote vlinders, libellen en sport)

Doe ook eens een search. Deze vraag is al zo oud als BD zelf denk ik
                --
                Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
                  om een meeske beeldvullend te fotograferen moet je rekenen op 3 tot max. 10 meter. Ook met een 500mm
                  Deze foto werd gemaakt vanop 5m afstand met een 50-500
                  Koolmees
                  Ik kan dit enkel maar bevestigen
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

Comment

Dit modelletje heb ik met de 100-400 gefotografeerd, en daar stond ik héél dicht bij. Zo dicht zelfs dat ik maar 340mm van de 100-400 nodig had. Maar die kans krijg je niet gemakkelijk. De meeste vogels zijn veel sneller weg.

De foto is niet bijgesneden, alleen geresized en contrast verhoogd (en lichtjes verscherpt na het resizen, want daardoor gaat er altijd scherpte verloren).

300D ; 340mm ; f9 ; iso200 ; 1/250sec
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Onzin, 5 tot (max) 10 m is de afstand om een Pimpelmees te fotograferen, zelfs met 560mm :
                      Last edited by hvr_oosterzele; 6 oktober 2005, 08:55.

Comment

Ik gebruik de Sigma 50-500mm + statief als ik me ergens statisch kan opstellen en rustige vogelsoorten wil fotograferen. Vanuit de hand of ergens op steunend gebruik ik de Canon 100-400mm. Zeker voor het shooten van pimpelmezen zou ik voor de 100-400mm kiezen. Beide lenzen presteren best vanaf diafragma 8. Bij vogelfotografie heb je altijd licht te kort. Hoe hoger je sluitersnelheid, hoe scherper je beeld. Zeldzaam zit je onderwerp stil en hier kan IS of OS niets aan helpen. Ik heb hier al dikwijls deze vraag gelezen en het onderwerp wordt meestal onderschat. Je geeft geen 1500 euro aan een lens om eenmalig een mees op de voederplank te fotograferen. Ga dit weekend eens op stap, neem een goede verrekijker mee en observeer vogels en bedenk eens hoeveel je er behoorlijk had kunnen fotograferen. Als ze in je verrekijker niet beeldvullend te zien zijn zal dat op je foto ook niet zijn. Laat me eens weten hoeveel vogels je gezien hebt en welke soorten... Denk dan opnieuw aan dure lenzen om vogels te fotograferen. Dit is geen kritiek, maar goede raad die ik je geef om een financieel drama te vermijden.

Met Canon 100-400mm los uit de hand:

Met Sigma op statief:

Groetjes

Marc
                        Last edited by Neos; 6 oktober 2005, 04:28.
                        http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

Goede tips Neos, want het is echt verrekte lastig - even een wandelingetje door het bos levert niet meteen een berg mooie vogel-foto's op
                          Nikon D70 / CP880

Comment

hallo

alvast bedankt voor al jullie reactie
                            idd mss een beetje overdreven van mij om een mees te willen fotograferen van op een afstand van 50 a 100 m 5 a 10 m is mss al een betere afstand die zeker en vast ook moet lukken .
                            dus nu nog eens een vraagje
                            welke lens mogen ook andere zijn buiten de 2 opgenoemde is het beste om toch aanzienlijk mooie foto's te trekken kwa licht en scherpte van op een afstand van 10m

alvast bedankt
                            mvg
                            jeroen

Comment

ik zou eerder een budget opgeven dan
                              Nu heb je tientallen mogelijkheden...
                              [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Working...
                              X