Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstellen vanaf 1-5 cm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• scherpstellen vanaf 1-5 cm

Ik fotografeer graag bloemen en insecten van erg dichtbij, welk (voor een nikon d50 geschikt) objectief is hier het meest geschikt voor? Ben maar student dus het kostenplaatje speelt wel mee helaas...

Danke!

Re: scherpstellen vanaf 1-5 cm

1-5cm is geen werkbare afstand. Ik denk ook niet dat je snel een macro-lens zal vinden met deze mogelijkheid. Ik begrijp dat je gewoon een lens wilt met een flinke vergrotingsmaatstaf. De macro lenzen met vast brandpunt hebben doorgaans een vergroting van 1:1 of meer. (anders mag het geen macro heten). IMHO moet je dus naar die vergrotingsmaatstaf gaan kijken. Niet naar de minimale werkafstand. (met een 180mm hoef je ook veel minder dichtbij te komen als met een 50mm).

Comment

bedankt! Heb al dingen over de sigma 90mm 2.8 en de 50mm 2.8 gelezen. zal me daar eens verder op orienteren. Mocht iemand met 1 of beide ervaring hebben hoor ik het graag...
      Last edited by MariaH; 5 oktober 2005, 14:06.

Comment

Je zou ook kunnen denken aan de Cosina AF 3,5 100mm, het is een plastic dingetje, maar de resultaten zijn prima. Ik heb er eentje die weg mag als mijn Tamron 90mm weer terug is van de dokter. Overigens haalt dat lensje 1:1 alleen met het bijbehorende dedicated voorzetlensje.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Waarom zo heel dicht willen? De meeste vragen juist zover mogelijk.

Maar om te antwoorden,
          Ik heb de 3 nikon macro lenzen, 60, 105 en 200mm. In princiep doen ze allemaal hetzelfde, het zijn macro lenzen die 1:1 toelaten. Op een D50 wordt het nog iets groter door de 1.5 crop factor.

De 60mm zal je vrij dichtbij moeten gebruiken, bij 1:1 zal dit 71mm tussen lens en object zijn, een 105mm zal meer zijn, een 200mm lens is nog meer nl 255mm.
          De fabrikant geeft echter de afstanden op tot het sensorvlak, dus meer maar dit is niet de vrije tussenafstand tot je object.

Hoe langer de focalt lens is, zoals de 200mm hoe beter je onderwerp kunt isoleren van de achtergrond, hoe verder de afstand is maar hoe duurder de lens is.
          De prijzen liggen rond de 405, 565 of 1200 euro. De kwaliteit van de opname is in alle gevallen super goed.

De keuze hangt af van je toepassing, schuwe beestjes kun je niet gemakkelijk benaderen en dan ben je beter met de 200mm maar die vraagt meer ervaring of statief, de 105mm is bijna voor alles geschikt terwijl de 60mm heel goed gaat voor reproduktie's op statief en voor kleine niet schuwe beestjes.

Anders zie maar op mijn web daar vind je ook de lensgegevens ( bij mijn uitrusting vanaf de homepage), macro opnames (2004) en vliegende beestjes(2005).

Frans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
            Waarom zo heel dicht willen? De meeste vragen juist zover mogelijk.
            Frans
            Bij digital compacts wordt dikwijls gesproken over de minimale afstand tot het object. Misschien komt het daarvan
            "Away put your weapon, I mean you no harm"

Comment

Als je macro wil gaan, macro ringetjes. Dan kan je pas dicht gaan.
              BD0221BE
              Kris Schoeters Efotostudio modellenportaal
              EOS1DmkII,EOS1Ds mkII,17-35 2.8 L, 24-70 2.8 L, 70-200 2.8 L IS USM, 20-35 2.8L, 580EX + Booster, 50mm 1.0 L, 50mm 1.4 USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384
                1-5cm is geen werkbare afstand. Ik denk ook niet dat je snel een macro-lens zal vinden met deze mogelijkheid. Ik begrijp dat je gewoon een lens wilt met een flinke vergrotingsmaatstaf. De macro lenzen met vast brandpunt hebben doorgaans een vergroting van 1:1 of meer. (anders mag het geen macro heten). IMHO moet je dus naar die vergrotingsmaatstaf gaan kijken. Niet naar de minimale werkafstand. (met een 180mm hoef je ook veel minder dichtbij te komen als met een 50mm).
                Terzijde: wat velen niet weten is dat als je groter vergroot dan 1:1 (de mier van 4mm is bvb 10mm groot op de sensor), dan vergroot de totale afstand van sensor tot voorwerp terug... Kijk maar naar het gebruik van balgen vroeger om verder te gaan dan 1:1.

Maar de minimale afstand van lens tot voorwerp stabiliseert ongeveer rond de brandpuntsafstand van de lens. Dus een 105mm macro zou je moeten toelaten om altijd minstens 100mm van je onderwerp weg te blijven. In de praktijk werkt dat niet omdat moderne macro lenzen gedeeltelijk zoomen om scherp te stellen (zie ook de "schandaalthread" rond de Sigma 18-200. Zo hebben de meeste 105mm macro lenzen nog ongeveer een BP van 70-75mm bij 1:1.
                JanR

Comment

Working...
                X