Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon extenders 1.4 of 2 : hoeveel stops verlies ik ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon extenders 1.4 of 2 : hoeveel stops verlies ik ?

Ik overweeg de aanschaf van een Canon Extender, ofwel de 1.4 of 2.
    Mijn vraag is : verlies ik bij beide extenders dezelfde hoeveelheid stops, of verlies ik er bij de 1.4 slechts 1 en bij de 2 al 2 stops ?

Indien ik bij de 2 ook slechts 1 stop verlies, waarom zou ik dan de 1.4 kopen (beiden aan dezelfde prijs, nl 368.22 Euro) ?

En nu we er toch over bezig zijn : is de Canon EF 70-200 mm f4 L USM in feite nog wel een "bruikbare" lens met zo'n extender, wetende dat de f dan stijgt van 4 naar 5.6 indien er zo'n extender op zit ?

Of overweeg ik dan beter de aanschaf van de f 2.8 ? (maar die 600 euro duurder is, en voor dat geld kan ik dan de EFS 10-22 kopen). En als ik dan toch voor een 2.8 moet gaan, waarom dan niet met de IS versie ? (maar die dan nog eens 600 euro duurder is dan de "gewone" 2.8 en dus 1.200 euro duurder dan de f4)

Kortom, dilemma's genoeg.

Bedankt voor jullie feedback

Re: Canon extenders 1.4 of 2 : hoeveel stops verlies ik ?

1.4 extender = 1 stop
    2.0 extender = 2 stops

Enkel bij de allerbeste (lees duurste) primes ga je met de 2.0 geen zichtbaar kwaliteitsverlies lijden. De 1.4 is volgens mij een veel beter compromis. Op een zoom zou ik persoonlijk nooit een 2.0 plaatsen.

Over de keuze tussen een F4, F2.8 en F2.8 IS is op dit forum reeds alles gezegd. 't is een keuze die velen voor u gemaakt hebben, dus nogal een populaire vraag. Gebruik eens de zoekfunctie.

Weeral persoonlijk : Als je een 70-200 aanschaft om bijna permanent met een extender te werken dan zou ik eerder gaan voor één van de twee 2.8 versies, met de 1.4 uiteraard.

Op de F4 ga je als snel (afhankelijk van type camera en type extender) AF beperkingen krijgen.
    DigiCam

Comment

Je kan het verlies van de hoeveelheid licht eenvoudig beredeneren.
      De brandpuntsafstand gedeeld door de diafragmawaarde bij volle opening is een maat voor hoe ver het diafragma fysiek open kan. Dat blijft constant als je er een extender opzet, maar je brandpuntsafstand verandert wel. Dat betekent dat je max. diafragma ook moet veranderen, want het diafragma kan fysiek niet verder open.

Een voorbeeld:
      Stel je hebt een 200mm f/4 lens en zet daar een 1,4x extender op.
      C = 200/4 = 50.
      Nieuwe max. diafragma = (200 x 1,4) / C = 5,6.
      1 stop verlies dus!
      Gijs
      Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Weet niet welk toestel je hebt, maar houd er rekening mee dat de prosumer categorie een AF tot f5.6 heeft ! M.a.w. geen AF met 2x TC

Qua kwaliteit is de 1.4 goed te doen. Je verliest wel wat scherpte, maar er blijft genoeg over. 2x TC kan ik niet aanraden.

AF snelheid loopt dramatisch terug. AI Servo is eigenlijk niet meer bruikbaar voor b.v. vliegende vogels, vliegtuigen en snelle motorsport. De nauwkeurigheid laat teveel te wensen over.

Over het geheel genomen kun je het geld beter in een lens steken met een langere brandpuntsafstand als je vaak gebruik denkt te gaan maken van die brandpuntsafstanden. Voor incidenteel gebruik of voor langzamere actie

E.e.a. uit eigen ervaring met de 70-200 f4 en 1.4 Canon en 2x Kenko TC, maar altijd slechts een mening
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Working...
        X