Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens in combinatie met een digitale reflexcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro lens in combinatie met een digitale reflexcamera

Ik ben op zoek naar een macro lens voor mijn digitale reflexcamera.

De vraag die ik hierbij heb is volgens mij merk ONafhankelijk.

De meeste digitale reflexcamera's hebben een factor van 1.5 of 1.6.

Als ik nu de 105mm macro van Nikon koop, dan is het dichste punt (closest focusing) waarop ik kan scherpstellen 31 cm, en daar heb ik een 1 op 1 vergroting.
    Bij de 200 mm macro is dat 50 cm, en daar heb ik ook een 1 op 1.

Als ik deze lenzen op een D70 plaats, wat is dan het dichtste punt waarop ik kan scherpstellen, en wat is dan de afbeeldingsgrootte ?

Blijft dit 31 of 50 cm voor 1 op 1, of is het dan 31*1.5 of 50*1.5 voor 1 op 1.

dank.

Re: Macro lens in combinatie met een digitale reflexcamera

Lees éérst eens wat er een paar regels lager staat voor kéér op kéér dezelfde vragen te stellen

Hallo iedereen, Ik zou graag een goede macrolens aankopen. Ik denk onderander aan het fotograferen van: libellen/vlinders/kleine beestjes/kikkers/vissen/... Ik weet echter niet goed welk brandpuntsafstand goed zou zijn voor dergelijke situaties. Wat denken jullie van de Sigma lenzen: 50mm F2.8 EX DG 105mm F2.8 EX

Comment

@hvr_oosterzele

Bedankt voor de link, maar lees misschien toch nog maar eens mijn vraag.
      Deze gaat niet over welke lens ik zou kopen, maar over het dichtsbijzijnde punt waarop je kan scherpstellen (bij de meeste macrolenzen het 1:1 punt).

De nikon specificatie staan reeds hierboven beschreven, en kun je vinden op de officiele nikon sites, maar deze specificaties gelden voor een FULL FRAME camera.

En mijn vraag is : zijn deze specificaties dezelfde voor het small frame camera (zoals de D-serie van nikon).

MIJN VRAAG IS DUS NIET : "welke macrolens moet ik kopen", maar wel :

"Dichtsbijzijnde punt van scherpstellen op een full frame met 105 mm macro is 31 cm, hoe groot is deze afstand als ik deze lens op een D-serie van nikon plaats."

ps : misschien bestaan er hierover reeds antwoorden op belgiumdigital, maar ik heb deze dan spijtig genoeg niet gevonden, ook niet op de link die bij jou antwoord staat.

Comment

nick71,

Je focus afstand blijft hetzelfde maar gezien de crop factor zal je de verhouding van die cropfactor groter beeld verkrijgen. De cropfactor is een voordeel voor macro opnames en ook voor tele opnames. De optische eigenschappen van de lens zelf blijven onveranderd. Je lenzen worden als het ware 1.5:1 ipv 1:1. Voor macro geef mij maar een goede DX formaat camera ipv een FF camera (in dezelfde prijsklasse)

Vandaar ook mijn topic over FF tov DX formaat camera's in terzake.

Frans

Comment

ik dacht dat bij een 1:1 lens het object net even groot is op het negatief dan in werkelijkheid. je lens zal dus ongeacht de cropfactor een 1:1 lens blijven. ook andere optische eigenschappen van de lens zoals de focusafstand blijven ongewijzigd.

maar de cropfactor zorgt wel dat de vergrotingsfactor groter is op een digitale body met cropfactor vs full-frame-body.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
            ik dacht dat bij een 1:1 lens het object net even groot is op het negatief dan in werkelijkheid. je lens zal dus ongeacht de cropfactor een 1:1 lens blijven. ook andere optische eigenschappen van de lens zoals de focusafstand blijven ongewijzigd.
            maar de cropfactor zorgt wel dat de vergrotingsfactor groter is op een digitale body met cropfactor vs full-frame-body.
            En juist die vergrotingsfactor komt overeen met een 1.5:1 lens.

praktisch voorbeeld:

Een macrolens geeft je bij het korste focuspunt zonder cropfactor 36 mm beeldkader, met een crop van 1.5 bekom je een beeldkader van 24 mm
            Wil je op een analoge body die 24mm bekomen dan zal je daarvoor een macrolens moeten gebruiken van 1.5:1

Maar macrolenzen zelf worden altijd aangegeven tov 36mm formaat en daardoor blijft hun aanduiding op de lens 1:1 wat maar goed is ook.

Frans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
              Heel juist, al de rest is niet meer dan croppen. Wat wél een rol speelt in het verhaal is hoeveel pixels die sensor heeft, dat bepaalt immers hoeveel pixels er overblijven in de crop.

Wat betreft de 1:1 afstand, dat staat wél in de link hierboven :

180mm haalt 1:1 op 46cm
              150mm haalt 1:1 op 38cm
              105mm haalt 1:1 op 31cm
              50mm haalt 1.1 op 19cm

Welke cropfactor uw toestel heeft speelt absoluut geen rol.

Comment

Working...
              X