Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Decibels en lenzen, een probleem ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Decibels en lenzen, een probleem ?

Hy,
    Graag had ik jullie een praktische vraag gesteld over de impact van extreme decibels op lenzen.
    Doordat ik luchtverkeersleider van beroep ben kan ik héél dicht bij vliegtuigen komen ( op de rand van de startbaan gaan staan ).
    Nu is mijn vraag : is de extreme geluidsdruk van bv een F16 die vertrekt met afterburner op 10 m afstand schadelijk voor de lenzen ?
    Gehoorbescherming is geen probleem
    Graag jullie reacties.
    Sam
    Shoot RAW because memory is cheap but memories are priceless

Re: Decibels en lenzen, een probleem ?

geluidsdruk weet ik niet, maar denk wel dat er nogal wat stof vrijkomt van de verbranding...
    -=- Light is the key...

Comment

Heel veel decibels = veel trillingen, en die zijn niet altijd even goed voor gevoelige apparatuur. Maar in hoeverre dat werkelijk schade zal toebrengen aan jouw camera en lenzen, daar kan ik geen zinnig antwoord op geven .
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Het is voor het eerst dat ik deze vraag hoor en ik zou er zelf nooit opgekomen zijn. Als ik echter zie wat mijn camera's zoal overleven denk ik niet dat ze het snel zullen begeven louter en alleen door de geluidsdruk.

Ik vraag me overigens wel af wat voor een gehoorbescherming je gaat toepassen 10 meter afstand van een met afterburner vertrekkende f16 lijkt mij vrij heftig. Ik weet nog goed dat ik eens langs schiphol fietste en vrij dicht langs een baan kwam waar net een DC10 vertrok. Ik had dat eigenlijk niet in de gaten maar die gast gaf gas en ik viel bijna van mijn fiets. Nu weet ik niet wat meer herrie gaat maken want een DC10 is geen F16, maar een DC10 heeft dan wel geen afterburner he (wel 3x zoveel motoren )

Comment

Zou me eerder zorgen maken over mezelf

Voor mijn gevoel behandelen de meesten hun camera's als kleine tere kindje's. Die dingen zijn er om gebruikt te worden. Je moet er niet mee gaan gooien en smijten, maar ze kunnen veel meer hebben dan je in eerste instantie zou denken.

Persoonlijk denk ik dat als jij de geluidsdruk kunt hebben, dat je camera dat ook kan.
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
            Gehoorbescherming = de haedsets die de crewchief gebruikt bij het opstarten van de bak ( hun afstand tot de F16 is soms 1 meter ).
            Het is al geruststellend dat verschillende leden zeggen dat het geen kwaad zou kunnen.
            Deze vraag kwam er omdat er wel een hevige druk en trillingen door je heen gaan op zo'n korte afstand. Het geeft wel exclusieve plaatjes
            Verdere reacties zijn altijd welkom.

Comment

Ik denk dat ik voor allen spreek als ik zeg: kom maar op met die plaatjes!

Comment

Als er maar geen kerosinenevel op je lens komt want dat lost je "glossy" op m.a.w. de beschermlaag van je lens. Je kan het gauw genoeg zien. Vlekjes op de foto.
                Gebruik dus wel een filter dat is goedkoper dan een lens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door royemans s
                  Bedankt voor de reacties tot nu toe.
                  Gehoorbescherming = de haedsets die de crewchief gebruikt bij het opstarten van de bak ( hun afstand tot de F16 is soms 1 meter ).
                  Het is al geruststellend dat verschillende leden zeggen dat het geen kwaad zou kunnen.
                  Deze vraag kwam er omdat er wel een hevige druk en trillingen door je heen gaan op zo'n korte afstand. Het geeft wel exclusieve plaatjes
                  Verdere reacties zijn altijd welkom.
                  Trillingen kunnen dunkt mij, een oorzaak zijn van onscherpte maar dat is
                  eenvoudig op te lossen
                  ( S en F-waarde)
                  Het verschil tussen RAPCON en TRACON moet ik jou niet uitleggen zeker
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Bedankt voor jullie inbreng!!!!!
                    Ik ben al helemaal gerustgesteld.

Off-topic voor THEOKUS : ik weet het zeker , er is geen verschil tussen TRACON en RAPCON !!!
                    Nice one, ik ben zeker dat veel mensen dat niet weten.

Comment

Bedankt voor jullie inbreng!!!!!
                      Ik ben al helemaal gerustgesteld.

Off-topic voor THEOKUS : ik weet het zeker , er is geen verschil tussen TRACON en RAPCON !!!
                      Nice one, ik ben zeker dat veel mensen dat niet weten.
                      TRACON: Terminal Radar Approach CONtrol
                      RACON: Radar Approach CONtrol

Mij is wijsgemaakt dat die laatste alleen voor militaire vliegtuigjes gebruikt wordt, maarja ze maken me wel meer wijs he

Comment

Vooral "bewogen" plaatjes... als de trillingen zó door je heen gaan... best maar een VR-lens kopen?
                        "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

Comment

We willen natuurlijk die plaatjes zien !!!!

Yvan
                          Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

Comment

Mag je wel op de militaire basis van KB foto's nemen?
                            Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

met toestemming mag je daar wel fotograferen... al ben 'k daar al paar keer door de MP's gevraagd naar papieren. Chance dat het onderwerp in kwestie in de buurt was... Demopilot John

Greetz
                              TOM

ps: altijd wel netjes voor zorgen dat je geen gebouwen meehebt in beeld, daar kunnen ze wel eens moeilijk over doen. (en de shelters met de publiek geheime inhoud mag blijkbaar ook nie )
                              | www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
                              100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

Comment

Working...
                              X