Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Micro: met welke combinatie het beste resultaat???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Micro: met welke combinatie het beste resultaat???

50mm in bestelling...

Heb een 70-200 en een macro180. Daarop een 50mm voor de extreme macro's hier overal beschreven. Maar ik lees overal gebruik van kitlens, 100mm macro...

Zou de 50mm meer effect hebben op de 70-200 dan op de 180macro??? Voor welke combinatie zou ik gaan???
    (Ik wil gewoon niet onnodig cokin adapters kopen/bestellen )

Bedankt!
    -=- Light is the key...

Re: Micro: met welke combinatie het beste resultaat???

Ik gebruik een 105 mm in combinatie met een omgekeerde 50 mm. Maar andere combinaties zouden in principe ook resultaat moeten hebben. Het is denk ik toch een kwestie van uitproberen, bijvoorbeeld door de 50 mm met de hand voor het andere objectief te houden.

Tegen niemand zeggen... voordat ik een goede ring had gemaakt, gebruikte ik domweg ducktape om beide objectieven op elkaar te plakken. Ik weet, ik weet... dat is een ernstige vorm van mishandeling en waarschijnlijk strafbaar volgens de wet... maar het werkte uitstekend

Groeten, Miriam

Comment

Dat van dat plakband... Ook eens gedaan en nooooiiittt meer... restjes van plakband bleven aan lens kleven... een uur bezig geweest om dat van die 2 lenzen af te krijgen.. (miserie)

Ah ok, Micro/Macro....
      Uw 105mm, gebruik je je focusstand op de gewone stand of draai ja al echt naar de macro zone van de lens (1:1)???
      -=- Light is the key...

Comment

aaaah, je moet natuurlijk wel de enige echte Duck Tape gebruiken

Ik gebruik de combinatie 105+50 op allerlei manieren, maar als je de 105 mm op "oneindig" instelt, is de vergroting al erg groot (en de scherptediepte al zeer gering). Als je de 105 instelt op de geringste afstand, zulllen je nog meer moeite krijgen een scherpe foto te nemen.

Groeten, Miriam

Comment

Ik heb in een boek over macrofotografie eens gelezen dat je de vergroting ongeveer (afhankelijk van de sherpstelling als één van de objectieven uitschuift bij het scherpstellen wsl) kunt bekomen door gewoon te delen=>

105/50 => 2.1:1
          180/50 => 3.6:1
          enz...
          Dit geeft natuurlijk een enorm verschil omdat je met oppervlaktes werkt en je met 2:1 dus 4 maal zo weinig in beeld krijgt als met 1:1 (en dus nog véél meer detail krijgt te zien)

Verbeter mij maar als er iets niet klopt

Koen
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens
            Verbeter mij maar als er iets niet klopt
            Verbeteren zal ik niet doen... bijleren...
            Ik heb onlangs gelezen ergens... dat je ook nog eens met je cropfactor zit en de "gewone" verhouding NIET klopt... Als je een lens 200mm op fototoestel hebt en daar een omgekeerde 50mm, ga je dan niet last hebt van vignettering???? (omdat je dan eigenlijk ergens 4:1 hebt)
            -=- Light is the key...

Comment

Mmm, ja, da's juist, nu je het zegt, dat stond er ook bij, en dat je er minder (of geen) last van zou hebben met primes, in dat boek werden voorbeelden getoond van de combinatie van een 200 mm prime met de 50 mm 1.8 erop (bangelijk scherp!), maar wat juist het verschil is met een goede zoomlens als de 70-200 weet ik ook niet.

Je kunt altijd een beetje croppen natuurlijk, maar dat zal de bedoeling niet zijn...
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

IK heb al heel wat opnames gemaakt met de AF200/4D micro + AF50/1.8 invers gemonteerd. Voeg daar nog eens de kenko tussenringen aan toe en je bekomt een beeldkader van 3mm voor 3000 pixels op een D100 dit geef je voor iedere pixels 1um.
                Ik bezit de omkeerringen voor de lens invers te monteren, gewoon opschroeven dus...
                Ik moet jullie niet vertellen dat de DOF uiterst klein is. Voor de belichting gebruik ik de ringflits SB-29-s

Frans

Comment

Dat van dat delen (100mm/50mm=2:1) klopt niet helemaal als ik de 100mm+50mm gebruik.
                  Ik meet dan gewoon op een lineaal wat ik in de zoeker krijg en dat is 7mm in de breedte.
                  De censor is 22mm dus dat is dan 3:1
                  Voorbeeld: http://members.lycos.nl/eddysign2/Macro/spring1.jpg

Ik heb het ook wel eens geprobeert met de 85mm+50mm en dat geeft een vergroting van 2:1 (ook op een lineaal gemeten).
                  Voorbeeld: http://members.lycos.nl/eddysign2/Macro/85test2.jpg

Alletwee belicht met m'n zelfgemaakte ringflitser/reflector: http://members.lycos.nl/eddysign/ringflitser2.jpg
                  Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                  EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Wat ik ook wil weten als je een 100mm hebt met een 50mm... hoever draai je je focus op de 100mm?? in de macro zone naar 1:1 toe...??
                    -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                      Wat ik ook wil weten als je een 100mm hebt met een 50mm... hoever draai je je focus op de 100mm?? in de macro zone naar 1:1 toe...??
                      Als ik de 100mm op 1:1 zet krijg ik een vergroting van 3:1.
                      Als ik hem op 1:2 zet krijg ik ongeveer 2:1, als ik verder focus (naar oneindig toe dus) krijg ik vignetering.
                      Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                      EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Working...
                      X