Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-300 kwestie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 70-300 kwestie

Geachte lezers,

Ik ben nu bijna een jaar zoet met mijn kitlenzen, maar wil wel eens wat meer! Mijn kitlenzen zijn een Canon 28-80 F3,5-5,6 en een Canon 80-200 F4,5-5,6. Met de eerste heb ik gemerkt dat ik het erg aardig vind om "macro" opnamen te maken, en met de tweede vind ik het erg leuk om ver te zoomen. Maar nu wil ik meer! Ik wil meer kunnen macro'en en/of verder kunnen zoomen.

Nu ben ik nog een leek in fotograferen en vooral in technische termen, dus ben een beetje rond gaan vragen bij een aantal fotospeciaalzaken. Ik kwam al snel tot de conclusie dat veel macro mij veel te duur werd en idem voor veel zoom. Ik ben namelijk student en heb dus niet veel te spenderen.

Nu kwam één van de verkopers naar mij toe met de Tamron 70-300 F4,0-5,6 met 1:2 Macro. Zo zou ik mijn beide wensen een beetje tegemoet kunnen komen, en tóch niet veel geld uit hoeven geven! Dit leek mij een erg mooie optie en heb het ding voor de Canon besteld. Vervolgens ben ik tijdens het wachten op mijn bestelling (die er na anderhalve week nog steeds niet is ) eens gaan neuzen op het wereldwijde web. Ik vond tot mijn verbazing dat Sigma een bijna identieke lens heeft gemaakt. Ik heb het over de 70-300 F4,0-5,6 Macro en de iets duurdere APO Macro.

Ik heb de gegevens even naast elkaar gezet en kwam tot de conclusie dat lens constructie (elementen/groepen), kijkhoek, zoomtype, diafragmabladen, kleinste opening, kortse focus, macroratio, filterafmeting en afmeting nagenoeg gelijk zijn!!! Het enige dat heel erg verschilt is het gewicht! De Sigma's wegen zo'n 550 gram, terwijl de Tamron maar 435 gram weegt!!!

Daarnaast hebben de Tamron en de "gewone" Sigma slechts één low dispertion lens om CA tegen te gaan, en de APO maar liefst drie! Ook hebben ze mij verteld dat de Tamron iets degelijker in elkaar zit dan de Sigma, maar ook dat de Tamron erg traag is (ook al is de Sigma dat ook volgens mij, al weet ik niet welke nu trager is...). Verder is het verschil in prijs nogal groot:
    - Sigma: 165 Euro
    - Tamron: 230 Euro
    - Sigma APO: 260 Euro
    Dit zijn de prijzen op bol.com, ik weet dat ik ze veel goedkoper kan krijgen, maar dit is even om te vergelijken.

Ook heb ik gekeken naar wat ik voor mijn oude kitlens terug kan krijgen als ik die inlever. Toen kwam ik tot mijn grote verbazing nieuwprijzen van rond de 200 Euro tegen voor mijn 80-200 mm lensje!!! Hoe kan dat? Is dit nu zo'n goede lens??? Is mijn nieuwe koop dan uberhaupt wel beter??? De verkoper kon mij trouwens 65 Euro inruil bieden voor mijn net iets langer dan een half jaar oude, piekfijne lens, is dat redelijk?

Ik weet dat er al vaker in dit forum over deze twee/drie lenzen gesproken is en ik heb ze ook uitvoerig bekeken, maar heb nog steeds geen besluit kunnen nemen!

Je merkt ik ben echt een leek in de fotografie, maar vind het heel erg leuk om te doen! Hier nog even mijn vragen in het kort:

Tamron of Sigma:
    - Hoe belangrijk is het verschil in gewicht?
    - Is de ene lens veel trager dan de andere?
    - Hoe belangrijk is het APO, aangezien mij de CA nooit was opgevallen?
    - Oftewel: moet ik zo veel meer betalen alleen daarvoor?

- Is de prijs die ik voor mijn oude lens terug krijg redelijk?
    - Of is het zonde om die weg te doen?

Zo, dat was een heel verhaal, hopelijk kunnen jullie me allemaal een klein beetje helpen!!!

PS: Fantastische site!!!
    Last edited by Erryt; 14 september 2005, 19:34.
    Niet geschoten is altijd mis

Re: 70-300 kwestie

Hmmm, ik begrijp dat het verhaal een beetje te lang is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erryt
      ....PS: Ik hoef niet van iedereen te horen welke lens hij/zij heeft en dat die lens daarom beter is!
      Kan ook zijn dat deze quote veel gebruikers ervan weerhoudt te antwoorden.

Comment

Hmmm, daar zit wel wat in! Ik bedoel het niet helemaal zo natuurlijk, maar ik zal hem meteen even aanpassen!

Comment

Zo! gedaan! Excuses als het een beetje aanvallend overkwam!

Comment

Working...
          X