Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-300 kwestie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 70-300 kwestie

Geachte lezers,

Ik ben nu bijna een jaar zoet met mijn kitlenzen, maar wil wel eens wat meer! Mijn kitlenzen zijn een Canon 28-80 F3,5-5,6 en een Canon 80-200 F4,5-5,6. Met de eerste heb ik gemerkt dat ik het erg aardig vind om "macro" opnamen te maken, en met de tweede vind ik het erg leuk om ver te zoomen. Maar nu wil ik meer! Ik wil meer kunnen macro'en en/of verder kunnen zoomen.

Nu ben ik nog een leek in fotograferen en vooral in technische termen, dus ben een beetje rond gaan vragen bij een aantal fotospeciaalzaken. Ik kwam al snel tot de conclusie dat veel macro mij veel te duur werd en idem voor veel zoom. Ik ben namelijk student en heb dus niet veel te spenderen.

Nu kwam één van de verkopers naar mij toe met de Tamron 70-300 F4,0-5,6 met 1:2 Macro. Zo zou ik mijn beide wensen een beetje tegemoet kunnen komen, en tóch niet veel geld uit hoeven geven! Dit leek mij een erg mooie optie en heb het ding voor de Canon besteld. Vervolgens ben ik tijdens het wachten op mijn bestelling (die er na anderhalve week nog steeds niet is ) eens gaan neuzen op het wereldwijde web. Ik vond tot mijn verbazing dat Sigma een bijna identieke lens heeft gemaakt. Ik heb het over de 70-300 F4,0-5,6 Macro en de iets duurdere APO Macro.

Ik heb de gegevens even naast elkaar gezet en kwam tot de conclusie dat lens constructie (elementen/groepen), kijkhoek, zoomtype, diafragmabladen, kleinste opening, kortse focus, macroratio, filterafmeting en afmeting nagenoeg gelijk zijn!!! Het enige dat heel erg verschilt is het gewicht! De Sigma's wegen zo'n 550 gram, terwijl de Tamron maar 435 gram weegt!!!