Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek? help me even op weg.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Groothoek? help me even op weg.

ik heb een Tokina 12-24 f4.0 en ben er tevreden van. Maar als je een groothoek zoekt die je min of meer "standaard" gebruikt denk ik dat een tamron 17-35 f2,8 of sigma 15-30 een betere keuze is. De Sigma heeft wel nadeel dat je er geen filter kan voor schroeven.

Als ik de 12-24 er een hele dag heb op staan, dan vind ik de 24mm vaak nogal breed, en dan zou ik liever een 17-35 hebben, maar een mens kan niet alles hebben, he .. maar als je breed wilt fotograferen, dan is de 12-24 zalig

de 24-120 VR heb ik ook, maar ik gebruik de 28-75 nog meer, net omdat ik de 24-120 iets te soft vind, en de scherpte van de tamron 28-75 f2,8 is gewoon top. De 24-120 VR is wel scherp genoeg om op evenementen met een lens de hele shoot te kunnen verzorgen. Ik heb voldoende publicaties van foto's met de 24-120VR om zeker te zijn dat die lens niet slecht is, maar als je muggezift over scherpte, dan is de 28-75 beter dan de 24-120
    Last edited by Visio; 14 september 2005, 23:53.

Comment

In duitsland worden ze betaalbaar.

Kijk hier

Gr S
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Die ebay link heeft weinig met Duitsland te maken.
        Je importeert gewoon de lens uit Hong-Kong met alle mogelijke miserie
        - BTW + invoerrechten aan de grens
        - geen garantie
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
          sigma 15-30 een betere keuze is. De Sigma heeft wel nadeel dat je er geen filter kan voor schroeven.
          als je de dopring er laat opzitten wel hoor!!!
          D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

BD0323BE

Comment

tussen de 17-35 en de 12-24 nikkors zit een behoorlijk prijsverschil.
            zijn natuurlijk ook 2 verschillende lenzen.

wat ik me afvraag is dat behalve het bereik en de lichtsterkte nog meer grote verschillen zijn.

persoonlijk vind ik scherpte een van de belangrijkste dingen, zouden deze 2 voor elkaar onderdoen qua scherpte?

Ken hier iemand toevallig beide lenzen?

Gr S
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

De 17-35 is een FF lens en de 12-24 een DX maar dat wist je al.
              De eerste is een solide blok lens terwijl dat de tweede veel fragieler aanvoelt.
              Als ik maar een van de twee mag houden dan zou het de 17-35. Alleen ik vind dat ze momenteel op de huidige DSLR niet kan gebruikt worden waarvoor ze gemaakt is. Als ooit nikon FF gaat dan is dit terug de enige echte groothoek.
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

Comment

Hier een foto gemaak met de Sigma 10-20.
                Daar krijg je dan ook weer honger van.

Het word steeds moeilijker.

Gr S

Comment

Het is me wat, al die groothoeken. Vertekening, hoekscherpte enz.
                  Ongetwijfeld is de 17-35 de beste zoomlens die er is.
                  Later heb ik de Nikon 12-24 gehad, ongetwijfeld een leuke lens maar te duur voor wat het is.
                  De 14mm 2.8 van Nikon is subliem en ook op full frame erg goed. De 12-24 Sigma heb ik omdat die het zowel op digitaal als ff aardig doet.
                  Ik heb er nog een keer een Sigma 3.5 14mm bijgekocht voor de kinderen; die heb ik nu te koop gezet omdat ik de 12-24 Tokina van Edwin kon overnemen.
                  Qua scherpte wint de Sigma 14mm het van de mij bekende zoomlenzen. Op full frame wint de Nikon het, maar op mijn Fuji S3 levert die Sigma 14mm soms platen op die zelfs beter van scherpte zijn dan de Nikon!

Je hebt het ook over lenzen in het bereik van 24-120mm
                  Ook al moeilijk!
                  De oude 24-120 is op digitaal echt niet geweldig, de nieuwe is met name van 24-40 vrij zacht in de hoeken, zelfs op 16x24mm; af is vrij redelijk.
                  De 24-85AFS is eveneens geen wondertje, de 24-85afd doet het nog verrassend goed als je een beetje diafragmeert; levert vol open wel wat zachtere foto's op maar wel erg mooie kleuren.
                  Van de Tamron 28-75 kun je veel verwachten mits je een goed exemplaar hebt zoals Trebs; helaas heb ik er enkele gehad die het op APS aardig deden maar op full frame geen evenwichtig scherpteverloop lieten zien.
                  Voor weinig geld zou je ook zeker moeten kijken naar de oude Nikon 28-85mm zoom.
                  Wil je verder zoomen dan 70 of 90mm dan is een goedkoop dingetje als een 55-200 van Sigma of een 70-300 van Nikon zeker interessant.

Wat Ken Rockwell zegt moet je trouwens met een flinke bak zout nemen. De laatste tijd is hij vooral enthousiast over alles wat niks weegt.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Ik ga voor de tokina 12-24 + b&w cirrc. polarisatie filter slim uitvoering.
                    ook de 50mm 1.8 nikkor komt erbij.

reeds besteld bij corne v iperen.

bedankt voor de hulp iedereen.

Voor geinteresseerde, de kitlens is te koop als ik het spul binnen heb.

Gr S

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP
                      Ik ga voor de tokina 12-24 + b&w cirrc. polarisatie filter slim uitvoering.
                      ook de 50mm 1.8 nikkor komt erbij.

reeds besteld bij corne v iperen.

bedankt voor de hulp iedereen.

Voor geinteresseerde, de kitlens is te koop als ik het spul binnen heb.

Gr S
                      Ik zit ook met het dilemma sigma/tokina/canon in mijn geval. Ik veronderstel dat je intussen al enkele testen hebt gedaan? Hoe bevalt de tokina? Heb ik het juist dat deze
                      ook op full frame past of niet?
                      Met dank,

Comment

Dat full frame gebeuren weet ik niets van, maar de lens bevalt me uitstekend.
                        Als je de verschillende reviews lees over deze lens kom je er zelf wel achter.

Gr Kees

Comment

Working...
                        X