Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoekmerrie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groothoekmerrie

Ik heb mijn 350D nu een klein weekje en samen met mijn 50mm f1.4 is het zeker een supercombinatie. Maar ik begin een groothoek te missen (vermits de 50mm een 80mm lens wordt). Ik ben toenstraks 5 meter van een auto gaan staan om hem er volledig op te krijgen

Ik ben niet vies om geld te spenderen aan goed materiaal (24L, 16-35mm) maar ik wil weten of andere niet evengoed of misschien beter presteren!

Mijn ogen zijn gevallen op:
    -Canon 24mm L f1.4 (1200euro) : Duur en ook niet echt zijn geld waard adhv zijn optische resultaten?

-Canon 24mm TS-E Shiftlens (1200euro): Leuk die shift optie voor eigenlijk geen extra geld op de 24L! Alleen verlies je wel 3.5 stops licht! Maar de meeste lenzen werken pas beste op 5.6+!

-Canon 16-35mm L (1450euro): Nog duurder. 50% vind hem super, 50% vind hem niet goed. Wie geloven? Hij zou toch beter zijn dan de 17-40mm L.

-Tokina 17mm AT-X.(400euro) Niet duur en iedereen lijkt wel van hem te houden. Maar is het louter door de prijs of presteert hij echt ook zo goed?

-Tamron AF 14/2.8 SP IF Asph. (1300euro) Dure lens voor een 3rd party. Maar ook wel superwide en lichtgevoelig! Maar prestaties?

-Sigma EX 14/2.8 (900euro): Reviews lijken goed. Beter als canon 14L? Is in iedergeval al 1000euro goedkoper als de 14L.

Vermits ik op een 350D zit moet ik alles x 1.6 doen! Normaal zou ik volgend jaar een 5D kopen. FF is de toekomst en daar moet ik aan denken. En als je dan met een 14mm zit kan je eigenlijk niet zoveel foto's trekken (ultra wide is leuk soms maar niet altijd) en dan is een 20mm of 24mm meer aanvaardbaar! Ook bij het fotograferen van mensen!

Alleen is de keuze zo moeilijk. Ken iemand anders nog enkele aantrekkelijke lenzen die ik vergeten ben? Of me helpen met het maken van mijn keuze, ik zal niet de enige zijn met deze vragen!
    Last edited by multipasser; 8 september 2005, 23:33.
    Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Re: Groothoekmerrie

Als je echt zeker weet dat je gaat upgraden naar een 5D, zou ik geneigd zijn voor de 24L of de 16-35L te gaan, omdat die lenzen flinke groothoek geven op full-frame. Maar voor de 350D zou ik meteen voor ultra-wide gaan. EF-S 10-22mm bijvoorbeeld.
    Maar dat is mijn kijk op de zaak. Probeer er eerst eens achter te komen welke brandpuntsafstand en lichtsterkte je precies zoekt en ga je daarna pas bekommeren om nuances in scherpte en dat soort dingen.
    Gijs
    Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Ik heb een 24mm Zuiko op mijn analoog toestel. En die gebruik ik toch regelmatig! Zeker voor landschappen.

Oei, ik ben de belangrijkste nog vergeten (TS-E 24mm Shift). Effe toevoegen.
      Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Ik zat met dezelfde vraag, een paar maanden terug... En wil ook op lange termijn FF.

Heb uiteindelijk de 17-40L gekocht.
        Die 16-35L zal zeker wel beter zijn, maar of het het prijsverschil waard is? Volgens mij zeker niet op een 300d.
        Ik vind het verschil tussen lenzen op breedhoek veel kleiner dan bijvoorbeeld bij een telezoom...

Nu ja, voldoet die lens later niet op een FF. Kan je ze nog altijd terug verkopen. Een L-lens met een goede naam zoals de 17-40 behoudt zijn waarde...

Groeten Jo
        Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Ik ben gegaan voor de 16-35 L; een pàk duurder dan de 17-40 L en er is een tijd geweest dat ik binnensmonds zat te vloeken omwille van die meerprijs. Want echt veel scherper dan de 17-40 L is ie niet (helemaaaaaaal niet zelfs), heeft een ietsje meer last van flare en die 1mm extra (ach ja...) .

Totdat ik met die lens begonnen ben aan een paar reeksjes binnenshuis: een interieur voor een bevriende restauranthouder, een kerkje, een overdekte markt, ... En dan is die f2.8 echt een godsgeschenk. Zelfs dan werkte ik nog aan ISO800-1600 om die verdomde sluitertijd zo kort mogelijk te houden, maar de 16-35 L hield prachtig stand! En dàt heeft me van een half gefrustreerde breedhoekker tot een heel gelukkige 16-35 L'er gemaakt.

Is de meerprijs het waard ? Voor mij zeer zeker wél, als je bedenkt dat die lens voor 60% van de tijd op m'n camera zit. En dat ik voor nogal wat shots aangewezen ben op het beschikbare licht dat vaak niet echt toereikend is voor een f4. Bovendien blijkt het helemaal niet evident om met zo'n breedhoek flitsgewijs een scène uit te lichten: het is zelfs een regelrechte nachtmerrie!

Maar puur qua scherpte, contrast, kleurweergave, flare en CA zou ik de 16-35L zeker niet hoger inschatten dan de 17-40L !
          Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

peterke: zou je mij eens een full resolution image kunnen sturen die je gemaakt hebt met de 16-35mm L? Zoals hij uit de camera komt!

Als het gaat 2 Eentje getrokken op 2.8 en eentje op bijv 5.6 of 8. Om te zien of er veel verschil in scherpte/CA is.

Ik heb je een PM gezonden met mijn email!
            Thanx

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
              Ik heb mijn 350D nu een klein weekje en samen met mijn 50mm f1.4 is het zeker een supercombinatie. Maar ik begin een groothoek te missen (vermits de 50mm een 80mm lens wordt). Ik ben toenstraks 5 meter van een auto gaan staan om hem er volledig op te krijgen

Ik ben niet vies om geld te spenderen aan goed materiaal (24L, 16-35mm) maar ik wil weten of andere niet evengoed of misschien beter presteren!

Mijn ogen zijn gevallen op:
              -Canon 24mm L f1.4 (1200euro) : Duur en ook niet echt zijn geld waard adhv zijn optische resultaten?

je gaat nog breder willen daarna (op je APS-C sensor)
              -Canon 24mm TS-E Shiftlens (1200euro): Leuk die shift optie voor eigenlijk geen extra geld op de 24L! Alleen verlies je wel 3.5 stops licht! Maar de meeste lenzen werken pas beste op 5.6+!
              Manuele focus, focal length niet echt breed op de 20D. Het zijn 2,5 stops trouwens. Geen lens voor APS-C

-Canon 16-35mm L (1450euro): Nog duurder. 50% vind hem super, 50% vind hem niet goed. Wie geloven? Hij zou toch beter zijn dan de 17-40mm L.
              de 50%

-Tokina 17mm AT-X.(400euro) Niet duur en iedereen lijkt wel van hem te houden. Maar is het louter door de prijs of presteert hij echt ook zo goed?
              is blijkbaar een goede lens idd, hij heeft wel aardig wat last van flare...

-Tamron AF 14/2.8 SP IF Asph. (1300euro) Dure lens voor een 3rd party. Maar ook wel superwide en lichtgevoelig! Maar prestaties?
              ondermaats dacht ik

-Sigma EX 14/2.8 (900euro): Reviews lijken goed. Beter als canon 14L? Is in iedergeval al 1000euro goedkoper als de 14L.
              Waarschijnlijk ook ondermaats, en niet beter dan de 16-35

Vermits ik op een 350D zit moet ik alles x 1.6 doen! Normaal zou ik volgend jaar een 5D kopen. FF is de toekomst en daar moet ik aan denken. En als je dan met een 14mm zit kan je eigenlijk niet zoveel foto's trekken (ultra wide is leuk soms maar niet altijd) en dan is een 20mm of 24mm meer aanvaardbaar! Ook bij het fotograferen van mensen!

Alleen is de keuze zo moeilijk. Ken iemand anders nog enkele aantrekkelijke lenzen die ik vergeten ben? Of me helpen met het maken van mijn keuze, ik zal niet de enige zijn met deze vragen!
              Heb je al eens gedacht aan de Sigma 20 mm/1.8 EX ???

Is blijkbaar een erg goede lens

sugar
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

-Canon 24mm TS-E Shiftlens (1200euro): Leuk die shift optie voor eigenlijk geen extra geld op de 24L! Alleen verlies je wel 3.5 stops licht!
                3.5 stops?? Tov wat refereer je dan?
                Dat is toch een f/2.8 ?
                Volle stops zijn : 1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32
                Dus tov een 1.4 verlies je 2 stops.

PS : zelf heb ik de 90mm TS-E en die werkt zowel op mijn D60 (1.6 crop) en 1D MkII (1.3 crop).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                  3.5 stops?? Tov wat refereer je dan?
                  Dat is toch een f/2.8 ?
                  Volle stops zijn : 1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32
                  Dus tov een 1.4 verlies je 2 stops.

PS : zelf heb ik de 90mm TS-E en die werkt zowel op mijn D60 (1.6 crop) en 1D MkII (1.3 crop).
                  't is een 3.5 dus je verliest 2.5 stops

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
                    't is een 3.5 dus je verliest 2.5 stops

Ja sorry .. ik heb me vergist met die 1.8 mee te tellen. /me stupid!
                    Tis 2.5x.

Comment

Als je de 5D overweegt?
                      Als je op je 5D geen extreme groothoek wenst?
                      Als je een zeer lichtsterke groothoek wenst?
                      Als je ongeveer het beste wat je onder de 50mm op een Canon kan schroeven wenst?

De Canon EF 35/f1.4L.

Ze is niet populair. 't is een prime waar er 10 zooms bestaan die hetzelfde bereik omvatten, die veel goedkoper zijn en ook veel minder goed. Lees de reviews er maar eens op na.

Je zal er hard naar moeten zoeken of er lang moeten op wachten, maar ik ken iemand die er wellicht nog een paar in voorraad heeft. Hij wil al eens op dit forum vertoeven en zijn naam valt ook af en toe
                      DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam

De Canon EF 35/f1.4L.
                        Zeker ene super lens! Maar 35mm is te klein op FF. Ik ben de 24mm zuiko gewoon nu. Dus het moet 24mm zijn maar het moet niet nog wider zijn.

Ik zal de 17mm tokina eens bekijken. Op een 350D zit je met een 26mm lens ongeveer. Dus dat is goed. Daarna kan ik op mijn FF nog een 24L bijkopen als die 17mm dan te wide is

Comment

Ik heb laatst eens gelezen en er bestaan best wel een aantal adapters om diverse oudere manual focus lenzen op het Canon EOS systeem te gebruiken. Is het niet zowieso een goed idee om eens te kijken of er een zuiko adapter bestaat? Wellicht heb zo voor weinig geld een leuk lensje die je kan gebruiken op je 350D. Wel manual focus, maar ach...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384
                            Ik heb laatst eens gelezen en er bestaan best wel een aantal adapters om diverse oudere manual focus lenzen op het Canon EOS systeem te gebruiken. Is het niet zowieso een goed idee om eens te kijken of er een zuiko adapter bestaat? Wellicht heb zo voor weinig geld een leuk lensje die je kan gebruiken op je 350D. Wel manual focus, maar ach...

Ja zo'n adapter kost 65 euro op ebay! Misschien eens testen ja!

Er zijn er betere maar die kosten 170euro! Veel geld voor een stukje metaal.

Comment

Ja zo'n adapter kost 65 euro op ebay! Misschien eens testen ja!

Er zijn er betere maar die kosten 170euro! Veel geld voor een stukje metaal.
                              Dat is inderdaad een hoop geld. Ik ken iemand met een aantal Pentax lenzen (die met M42 schroefdraad) Een adapter kost daarvoor slechts 30 euro. Da's tenminste een fatsoenlijke prijs, ik denk er over om dat te proberen, ik vraag me echter af in hoeverre ik dat daadwerkelijk ga gebruiken.

Als je zelf zulke lenzen zou hebben zou 30 euro geen geld zijn, 170 euro vind ik inderdaad dan weer een beetje veel...

Comment

Working...
                              X