Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenskeuze EF 70-200mm f/4L USM of EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenskeuze EF 70-200mm f/4L USM of EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM

Hey,

Ik ben volledig nieuw op dit forum, en dus vind ik dat ik mij eventjes in het kort moet voorstellen. Mijn naam is Robin, ik ben een van de jongere amateursfotografen zijnde 14 jaar oud en heb op het moment een Eos 300D met 50-500 ( B )igma lens. Ik hou me al een goed jaar bezig met de fotografie, waarin ik al een kleine kennis heb opgebouwd.

Mijn probleem nu is dat mijn huidige lens, die overigens 1 kilo 800 gram weegt, ontzettend onhandelbaar is. Met andere woorden, ze is te zwaar voor mij.

Ik zit al een tijdje te zoeken naar een geschikte lens voor mijn camera, en zit nu tussen een keuze tussen bovenvermeldde lenzen in de topic-titel.
    Namelijk de
    EF 70-200mm f/4L USM
    en de
    EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM

Iemand die ervaringen heeft met deze lenzen? Voor- en of nadelen en welke raden jullie mij aan? Ik heb reeds al in het forum gezocht voor deze lenzen maar heb nog nooit een specifieke vergelijking gevonden.

Ik ben een frequente vliegtuigspotter dus zal ook mijn fotomateriaal voor deze sport gebruiken, voor het trekken van vliegtuigen namelijk (is een van deze lenzen dus goed voor actiefoto's = snelbewegende voorwerpen)

Laatste vraagje, ik heb ook gelezen dat er een nieuwe EF 70-300 f/4.5-5.6 met Image Stabilizer wordt gereleased door Canon. Iemand die hier wat meer over weet? Is het de moeite hiervoor te wachten? Is deze beter dan de DO-versie buiten de prijs?

Alvast bedankt voor het antwoord,
    Groetjes,
    Robin Z.

Re: Lenskeuze EF 70-200mm f/4L USM of EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM

Hmmm de 70-200 is een toplens, echter zonder extra teleconvertor ga je soms tekortkomen qua range, uiterst snel, scherp, licht.

De 70-300 Do, moet je es aan forum member Yowan-Kenobi vragen, hij heeft deze net gekocht en spot ook al eens vliegtuigen

Die IS van Canon werkt wél degelijk doch voor fast moving planes...4get it

Overweeg eveneens de Sigma 100-300 F4, mét of zonder teleconvertor

Edit : indien gewicht een contra is vergeet de Sigma F4 dan maar weer
    Last edited by Haai8; 6 september 2005, 22:52. Reden: gewichtmelding of zoiets
    Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

De 70-300 DO is de allerlichtste "lange" tele die er te koop is. En ze is ook nog erg compact. Dat zijn dus allemaal voordelen wanneer je problemen hebt met het gewicht.

De nieuwe 70-300 IS zal optisch zeker niet beter zijn dan de DO-versie, anders krijgen ze de veel duurdere DO niet meer verkocht.
      Hopelijk is die wel beter dan de vorige, want die was niet zo heel goed. Ik heb de niet-IS versie gehad, die was optisch niet al te best, en de AF was heel traag (het was wel een USM-motor, maar die maken ze blijkbaar ook met verschillende snelheden ).

De Canon 100-400L IS is iets lichter dan een Sigma 50-500, maar zoveel verschil zit er niet op. Dat is anders ook wel een lens die goed te gebruiken is om vliegtuigen te fotograferen (dat heb ik vorig weekend toch kunnen testen ).

De Sigma 100-300 f4 heb ik zelf nog niet getest, maar bijna alle gebruikers zijn het erover eens dat die héél goed is (en het is zelfs nog een erg goedkope lens ook, voor dat bereik en lichtsterkte). Die Sigma zou scherper zijn dan de Canon 100-400L.

De 70-200 zal inderdaad te kort zijn (of je moet heel dicht bij de vliegtuigen kunnen geraken).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Heeyps!!

Kheb nu de DO IS sinds een week of twee, maar jammergenoeg niet de tijd gehad (om in goede omstandigheden) een degelijke spotter-test uit te voeren.
        Kzal dus dringend een dezer dagen eens langs zaventem moeten passeren.

Kwalitatief/optisch gezien kan ik momenteel nog niet echt een oordeel vellen over deze lens, daar mijn spottersessie in Koksijde door heel slechte (licht)omstandigheden beetje veel verziekt was.

Praktisch gezien dan maar:
        a) in vergelijking met de Sigma 100-300/F4
        - lichtgewicht: 720g ipv 1440g, scheelt hem de helft
        - afmeting: een 9cm lang, tov van 21cm (denk ik)
        - draaizoom: draait in de andere richting, beetje verwarrend als je bijv nog een sigma lens gebruikt zoals ik;
        - tragere AF

b) tov tamron 28-300 (die ik gehad heb)
        - scherpte: pakken scherper!!! (dat weet je zonder vergelijken )
        - snellere AF
        - IS!!!!
        - ietsje lichtsterker volledig in tele (300mm)

c) lensflare
        hier wordt door veel IS DO eigenaars een probleem van gemaakt. Eerlijk gezegd heb ik hier tot op heden geen last van gehad, hoewel ik regelmatig
        in koksijde tegen de zon in fotografeerde. Er stond ook trouwens een UV filter op, en men waarschuwde mij in het verleden dat een filter de kans op lensflare kan vergroten.

d) algemene opmerking:
        De zoomring is verschrikkelijk stroef. Hopelijk verbetert dit met de tijd.

Let wel dat je serieus aan tele inlevert tov van je bigma!!

Voor mij persoonlijk is een lens van 1,5 kg ook te zwaar, en veel te groot.
        Ik ga liever voor compact (is ook wat discreter in sommige omstandigheden), en een lichter gewicht. Dat maak deze lens voor mij de ideale lens, zo sleur ik bijna een kilo minder mee op vakantie, en deze lens kan dan in mijn toploader als ik maar één lens meeneem om te gaan spotten.

Wat betreft de IS: er zijn twee modi:
        1 - voor normale onderdrukking van beweging bij het uit de hand fotograferen
        2 - onderdrukt verticale trillingen, dus je kan pannen. Ik 'vermoed' dat deze de spot-modus is, voor naderende vliegtuigen; Enige oefening zal wel van pas komen (lees: noodzakelijk zijn)

PS: ik denk dat ik je al meerdere malen in zaventem gezien heb, 's zondagsvoormiddags! Kan dat? Kheb wel al een paar jonge gasten gezien, waarvan minstens 1 met een 300D en een bigma erop. De kans is wel groot dat jij dat bent

Comment

Hey,

Bedankt voor alle replies !

@yowan-kenobi : Dat kan heel goed zijn dat je me gezien hebt. Alleen heb je daar 50% kans op daar er nog een andere jongere is met hetzelfde materiaal als ik. Meestal kan je die herkennen aan zijn haarstekjes, die ik niet heb.

De Sigma 100-300 F4 is al uitgesloten voor mij aangezien deze 1.5 kilo is, "slechts" 300 gram minder dan mijn bigma.

Laat mij iets weten, yowan-kenobi, wanneer je je eerste testfoto's hebt gemaakt.

Groetjes, Robin

Comment

En ter aanvulling album spottingsdag Kleine Brogel 2005 met de 70-300mm Do lens Van canon,kleine opmerking voor spotting is 300mm soms wat weinig.

Groetjes

http://users.skynet.be/grisjos//brogel/index.htm

Comment

Vandaag juist 70-300 do is usm gekocht en is denk toch dat de 70-200L f4 iets scherper is, maar je krijgt bij de 70-300 wel 100mm extra en is niet zo opvallend als de L lens. PS ook een toffe service in putte bij mechelen.

nu nog de nieuwe Canon-EF-24-105mm-f-4-L-IS-USM even door kopen.
              een Nikon D7000, glas, een Ixus 860 IS

Comment

Working...
              X