Deze lens... wat is hier nou precies het voordeel van?..met betrekking tot de 50 mm 1.8?
Alleen dat het bereik verder is?
Dit is toch alleen een vast brandpunt?, je moet dus altijd op 85 mm fotograferen?
M.v.g.
FT
prime lenzen (lenzen met vast brandpunt) zijn scherper en hebben meer lichtsterkte.
en als je gewend bent om met primes te werken denk ik niet dat je die zoom veel zult missen.
prime lenzen (lenzen met vast brandpunt) zijn scherper en hebben meer lichtsterkte.
en als je gewend bent om met primes te werken denk ik niet dat je die zoom veel zult missen.
Bedankt voor je reactie!
Vaak hoor ik over de 50 mm 1.8 dat hij op 1.8 niet zo super is maar op 2.8 wel enorm scherp. Is dan bijvoorbeeld een zoomlens (24-75 2.8) op 50 mm niet net zo scherp? en lichtsterk? Of zou je dan toch zeggen, koop alsnog die 50mm of 80mm van 1.8 met vast brandpunt?
Bedankt voor je reactie!
Vaak hoor ik over de 50 mm 1.8 dat hij op 1.8 niet zo super is maar op 2.8 wel enorm scherp. Is dan bijvoorbeeld een zoomlens (24-75 2.8) op 50 mm niet net zo scherp? en lichtsterk? Of zou je dan toch zeggen, koop alsnog die 50mm of 80mm van 1.8 met vast brandpunt?
ik denk dat bij alle lenzen de scherpte wat minder goed is als je het hoogste diafragma gebruikt.
dus als je met die prime (f/1.8) op f/2.8 scherpte foto's kunt maken kan je met die zoomlens (f/2.8) misschien pas scherpe foto's maken op f/4.
ik weet niet of dat bij alle lenzen zo is maar dat heb ik toch vaak gehoord.
en je betaalt ook minder voor een prime als je hetzelfde wilt hebben in een zoomlens. (scherpte en lichtsterkte)
dus als die zoom voor jou niet veel uitmaakt zou ik de prime nemen.
De lichtsterkte van een lens wordt enkel bepaald door het laagste f getal dat kan ingesteld worden. Zooms zijn dus minder lichtsterk dan vaste lenzen.
Bovendien zijn bij hetzelfde f getal de meeste vaste lenzen altijd scherper dan zoom lenzen.
Een ander belangrijk voordeel is dat vaste lenzen minder zwaar en minder opvallend zijn dan vergelijkbare zooms.
Deze lens... wat is hier nou precies het voordeel van?..met betrekking tot de 50 mm 1.8?
Dit is toch alleen een vast brandpunt?, je moet dus altijd op 85 mm fotograferen?
M.v.g.
FT
Ik werk zeer vaak met de 85 mm f1.8 voor portretwerk; daarnaast heb ik nog de 50 mm f1.8 en de 28 mm f2.8 primes. Hét grote onderscheid zit in de werkafstand: soms heb je alle ruimte en soms niet. Dat bepaalt dan ook meteen het soort lens dat ik op het body schroef. Alle drie deze primes zijn inderdaad uiterst scherp en lichtsterk; ze zijn bovendien ook zodanig klein en licht dat je ze gemakkelijk in de zakken van een fotografenvestje kan meenemen en heel snel kan wisselen wanneer nodig. Zo'n 50 mm is wel een understatement als je die op een forse body zet, maar daar lig ik zelf niet wakker van: het resultaat is zeer voorspelbaar en uitermate goed.
Als je er rekening mee houdt dat het in- en uitzoomen met een prime soms slechts een paar passen vooruit of achteruit vergt, dan blijkt toch dat zooms niet echt onoverkomelijk zijn. Vooral als je superlichtsterk wil werken én jaagt op die superscherpe beelden. Het prijskaartje van bvb. een 24-70 L ligt al gauw een heel eind boven de kostprijs van een setje primes, terwijl de beeldkwaliteit in dezelfde orde zit.
Dat neemt niet weg dat voor situaties waarbij je snel van beeldkader moet kunnen wisselen een zoom quasi onmisbaar is. Anderzijds dwingt een prime je wel tot creativiteit (+ acrobatie) in de kadrage; al snel leer je dat kadreren iets heel anders is dan "zoomen" en die les is onbetaalbaar.
Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...
M.v.g.
FT
Deze lens heeft vele voordelen tov de 50 1.8. Bv. Veel scherper aan 1.8 en 2.0 dan de 50. Dit is een lens die de hoogte ingeprezen wordt voor scherpte en contrast. Eigenlijk een L aan een kleine prijs wat dat betreft. Door de langere brandpunt afstand is de scherptediepte kleiner. Perfect voor portret fotografie dus. Kijk maar eens naar dit voorbeeld : http://web1.canon.jp/Imaging/eos5d/d...s/portrait.jpg f:2.0
De boekeh (achtergrond blur) is beter. Ze is beter wat vigneting (donkere randen) en lensflare betreft. De lens is uitgerust met een usm motor. Dus geruisloos, sneller en precieser, ook in duisternis. De lens heeft full time mf, dus je kan kleine aanpassingen aan de scherpstelling doen zonder de af/mf schakelaar over te halen. De 85 mm frontelement draaid ook niet rond en veranderd niet van lengte. Goed als je een polerizer gebruikt. Ze is ook meer dan dubbel zo lichtsterk als de beste zooms in dit bereik dus halveer je je sluitertijd wat hetzelfde is als een iso verdubbeling. Een prime is ook beter tot veel beter geometrisch gecorrigeerd dan een zoom. En tenslotte is ze beter gebouwd dan de 50 en heeft ze een doorkijkvenster met een afstandschaal.
Comment