Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beperkingen van Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super II ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beperkingen van Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super II ?

Hallo,

De Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super II gebruik ik nu sinds kort. Ik gebruik de lens voornamelijk bij buiten opnames.
    Maar wat ik merk bij foto's die bij normaal daglicht zijn genomen (dus geen fel zonlicht met meer licht):
    Foto's die ik b.v. in een dierentuin maark op 300 mm zijn vaak bewogen op de 'auto' stand. De ISO instelling is dan 100 en de sluitertijd vaak 1/30 of meer.
    Ik ben dus verplicht om ISO te verhogen naar 800 of meer om tot een snellere sluitertijd b.v. 1/125 te komen.
    Sluitertijden van 1/1000 zijn volgens mij niet echt haalbaar, dan zou je ISO 3200 moeten hebben

Je zit nu constant op het randje van een sluitertijd van 1/125 en een hoge ISO. Veel 'speelruimte' heb je dan niet.

Is bovenstaande nu echt een oorzaak van een 'goedkopere' lens.

Peter Bruls
    www.dpix.nl event photography

Re: Beperkingen van Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super II ?

Om eerlijk te zijn kan ik echt niet klagen over die lens...
    Ik heb er toch wel al vrij scherpe foto's mee genomen, en toen was het ook niet altijd zo helder weer...
    Ik moet wel zeggen dat ik het toestel nooit op de auto stand gebruik...
    Probeer anders eens op TV en AV, dan bepaal JIJ de instellingen al deels zelf.
    veel succes!

Comment

Ik gebruik nu ook veel de Tv stand, maar als ik dan b.v. sneller wil dan 1/125 gaat de indicatie al weer knipperen en moet ik de ISO weer verhogen. Je zit al snel op ISO 800, ook met 1/125. Afhankelijk van de opname is dan zelfs 1/250 niet mogelijk op ISO 800. De auto stand gebruik ik ook niet meer. Dan blijft de ISO 100 en gaat de sluitertijd vaak terug naar 1/30, wat vaak te traag is.

Comment

Ik heb net een canon zoals je sigma verkocht en een F4 in de plaats gezet.
        Om echt het verschil eens te 'voelen' zou je 2 dergelijke lenzen naast mekaar moeten kunnen testen.
        Hoe deed ik het vroeger? Wel zoals boerkejos al zei,gebruik de AV en TV stand en je staat al een pak verder. Behalve bij volle zon ga je al snel naar ISO 400 moeten gaan en in RAW schieten is ook een plezier daar je tijdens de import in PS nog enkele stops kunt overbelichten. En een statiefje of monopod doet ook al wonderen.
        Heb van het WE met de canon DO lens (70-300) met IS eens geschoten . Die IS doet zijn werk zeer goed op 300mm. Maja ,de prijs dan ... .

Veel oefenplezier alvast
        ooit ... .

Comment

Ik schiet nu al een jaar met die lens. Zelfs op regendagen kan ik ng gerust jets trekken die aan meer dan 300 km/u langs de spotters vliegen! Ik schiet altijd manueel, en dat is altijd een comprimie. Meestal diafragma tussen de 5.6 en 8.0 en een sluitersnelheid van 1/800 of 1/650 indien echt nodig. Iso van 100 tot 400 en soms zelfs 800 zonder probleem...
          Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
          Focaldesign

Comment

Heb je al eerder met een 300mm lens gewerkt? Ik heb dezelfde lens en heb geen problemen mee. Mijn eerste foto's met de lens waren echter erg vaak onscherp door lens beweeging. Het neemt eenmaal nu wat tijd en oefening om met groter tele lensen een camera stabiel te houden. Op 1/30 sec houdt haast niemand een camera met telelens stil. Op 300mm zou ik eerder Tv of Av gebruiken met f5.6-8 en de sluitertijd op 1/300 of korter.
            vriendelijke groeten, Helen
            Updated WWW.HELENICA.NL
            ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

tiens tiens, toen ik mijn 300D nog had stond de ISO waarde in de auto-stand op 400. Blijkbaar is dit veranderd met de 350D intussen... met als resultaat dat je enkele stappen langere sluitertijd nodig hebt. Persoonlijk vind ik dat dan toch niet zo'n goed idee van Canon.

Als je dan op 300mm werkt, dien je dacht ik minstens een sluitertijd van 1/300ste te nemen om bewegingsonscherpte te vermijden (kan zelfs hoger liggen, ik ben die regel ff kwijt, 1/600ste). In dat geval kan je niet anders dan je ISO verhogen...

Een gouden raad: probeer zo snel mogelijk van die auto-stand vanaf te geraken. De creatieve standen bieden je zoveel meer controle!

Comment

dure lens of niet, je zal rekening moeten hoeden met de hoeveelheid licht!

men bedoelt vaak dat een goedkope lens pas scherp wordt bij kleinere diafragma openingen. F/8 ofzo. nu als je dicht draait tot F/8 dan heb je zo i zo al meer licht nodig.

als je nu honderden euro's gaat uitgeven aan een teleprime ZONDER IS (stabilisatie) dan ben je nog geen stap verder hoor.

of je nu een goedkope of een dure lens hebt: bewegingsonscherpte door te lange sluitertijd heeft daar niets mee te maken

aantal mogelijkheden:
                of iso omhoog
                of diafragma open
                of flits
                of gewoon geen foto nemen.
                foto als spiegel of als venster?

Comment

Mijn ervaring tot nu toe is dat werken met hogere diafragma waarden dan f/8 niet echt mogelijk is, dan moet je de ISO al op 1600 zetten en kiezen voor een lange sluitertijd. Dit is dan alleen toepasbaar met een statief, lijkt mij. Mij valt gewoon op dat bij deze lens een groot deel van het diafragma niet bruikbaar is (groter dan F/8) en dus ook snellere sluitertijden een probleem worden. Heb je b.v. bij F/22 en ISO 100 een sluitertijd van 1/30. Dan heb je heel wat speelruimte.
                  Maar als je de ISO al moet verhogen naar 800, met als gevolg meer ruis
                  En dan is aleen het diafragma toepasbaar tot F/8 met een redelijk korte sluitertijd dan is die speelruimte beperkt.

Met een dure lens zou je dan 2 stops kunnen winnen, in theorie. Denk ik dan....

Ik schiet nu ook alleen in Av of Tv stand.
                  Maar je zit bij iedere opname continue ISO aan te passen, dat werkt niet echt fijn

De ené foto is echt 'krap'. Bv ISO1600 (max), F/5.6 (max) en 1/125
                  Bij de volgende foto heb je iets meer ruimte door de licht omstandigheden en kun je ISO weer verlagen.
                  Zo werk je ipv met de Av of Tv instellingen eigenlijk met de ISO instelling per foto.
                  Dus ik zet nu de Tv vast op 1/125, diafragma bijna altijd F/5.6

En dan 'spelen' met de ISO waarden om geen onderbelichting te krijgen. Dat is niet de juiste werkwijze lijkt me....

Comment

wel je hebt gewoon dat gevonden dat dé bepalende omstandigheid is in fotografie: licht

Comment

En als er niet genoeg licht is, een statief gebruiken. Dan speelt de sluitertijd al minder een rol. Uit de hand zal je toch moeten zorgen dat je minimaal 1/300 hebt.
                      Een duurder alternatief is een lens met VR (nikon) of IS (canon) .
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Uit de hand 1/300 is niet noodzakelijk. Ik heb op de Fairford airshow (Engeland) jets getrokken uit de hand aan 1/160 en ze zijn haarscherp, heeft wel 1.5 jaar oefening gevergd...
                        Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                        Focaldesign

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                          En als er niet genoeg licht is, een statief gebruiken. Dan speelt de sluitertijd al minder een rol.
                          inderdaad, maar dan nog, sta je met je statief in de zoo

Comment

wel je hebt gewoon dat gevonden dat dé bepalende omstandigheid is in fotografie: licht
                            Tsja, Fotografie betekent letterlijk toch ook niets anders dan licht vastleggen?
                            En als je dan geen licht hebt, kun je ook niks vastleggen .

Desalniettemin volg ik deze discussie met veel interesse omdat ik me aan het verdiepen ben in de materie omdat ik de aanschaf van een DSLR overweeg.

Groetjes Marion

Comment

Ik ga twijfelen of de Sigma objectief niet defect is.
                              Het verlies in lichtsterkte tussen de Canon 18-55 en de Sigma 70-300 is erg groot. Daarnaast valt mij op dat de kleuren minder zijn. Ze spreken minder... De opnames zijn wat 'flauwer' van kleur.

Misschien een vuile lens gemonteerd in mijn Sigma objectief..

Peter

Comment

Working...
                              X