Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

belang van de EF-S serie ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• belang van de EF-S serie ??

Ik was verrast te lezen van de cropfactor van 1,6 ook geldt voor de EF-S lenzen. In de documentatie van Canon staat dat de EF-S lenzen speciaal ontwikkeld zijn om de de digitale camera's toch een deftige breedhoek te geven. Maar de tekst is voor interpretatie vatbaar. Er staat niet letterlijk of de cropfactor voor deze lenzen geldt of niet.

Met cropfactor 1.6 wil dat zeggen dat de kleinste brandpuntsafstand die ik haal op mijn 350D slechts 16 mm is (10-22 mm EF-S) - geen fisheye ?

En waarom zijn deze lenzen dan speciaal ontwikkeld voor de 350D ? Omdat ze niet zouden passen op een full-size ?

Ik wil zo breed mogelijk gaan op mijn 350D zonder in fisheye te gaan. Iemand suggesties ?

Re: belang van de EF-S serie ??

Oorspronkelijk geplaatst door hans.couckuyt
    Met cropfactor 1.6 wil dat zeggen dat de kleinste brandpuntsafstand die ik haal op mijn 350D slechts 16 mm is (10-22 mm EF-S) - geen fisheye ?
    Juist.

Oorspronkelijk geplaatst door hans.couckuyt
    En waarom zijn deze lenzen dan speciaal ontwikkeld voor de 350D ? Omdat ze niet zouden passen op een full-size ?
    De achterzijde van deze lenzen zou volgens Canon dichter bij de sensor komen wat een betere beeldkwaliteit garandeert.

Jan.

Comment

De lenzen zijn ontwikkeld voor camera's met een EF-S mount. Te weten de 300D, 350D en 20D. Deze camera's hebben allemaal een 1.6 crop sensor. M.a.w. ze hebben een kleinere sensor dan Full Frame.

De EF-S lenzen zijn hiervoor geoptimaliseerd. Op een FF camera (mochten ze al passen) zouden ze een stuk van de sensor onbelicht laten. Daardoor heet het geen zin om ze op een FF camera te zetten. De uiteindelijke reden is dat FF groothoek lenzen moeilijk en dus duur zijn om te ontwikkelen voor 1.6 crop. De EF-S lenzen zijn makkelijker en dus goedkoper te ontwikkelen voor 1.6 crop en bieden toch groothoek.

Volgens mij haal je brandpuntsafstand en beeldhoek door elkaar. De brandpuntsafstand blijft gelijk en is dus 10mm. Echter de beeldhoek bij deze lens is die van een 16mm lens op een FF camera op 10mm.
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Met andere woorden: de DC lens zoals we die bij Sigma kennen?
        of zit ik er hier naast?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
          Met andere woorden: de DC lens zoals we die bij Sigma kennen?
          of zit ik er hier naast?
          Klopt, de beeldcirkels zijn kleiner bij deze lenzen, maar de DC van Sigma (en Di-II van Tamron) passen volgens mij fysiek nog op de bodies met grotere sensor omdat de mount dezelfde is als een EF. Of heb ik het verkeerd voor?
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Of de lens nu dichter bij de camera kan bij een EF-S mount heeft volgens mij geen invloed op de beeldkwaliteit. Het zorgt er wel voor dat de lens compacter kan worden gebouwd.
            pixelpusher

Comment

Working...
            X