Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe keuze te maken ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hoe keuze te maken ?

Hoi,
    ik ben sinds 2 weken trotse eigenaar van een Canon Eos 350D en heb daar de kitlens bij. Nu wil ik een andere lens erbij kopen. Ik zit al 2 weken ( aantal uren per dag ) alle bekende forums te lezen over objectieven, maar ik kom er echt niet meer uit. Ik weet gewoon niet wat verstandig is : ik maak graag foto's van insecten en planten, maar ook graag van landschappen. Ik heb een budget van ongeveer 450 € . Ik kan bv. een sigma 18-200 kopen, maar daar lees ik weer van dat je aan scherpte inlevert. Ook lees ik verhalen over een lichtsterke lens ( 2.8) , ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat kan ik nu het beste doen, ik wil een lens die wel mooie scherpe foto's maakt. Ik heb ook al gelezen over de L-serie die schijnen superscherp te zijn, maar zie ik als beginner duidelijk verschil tussen bv. de kitlens en een duurdere L-lens ?
    Wie kan me opweg helpen ?
    Last edited by pasjoo; 19 augustus 2005, 20:53.
    Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
    http://marcelmol.smugmug.com/

Re: hoe keuze te maken ?

heb het effe verplaatst naar het speciale TEST-forum, hier kan je naar hartelust testen
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
      heb het effe verplaatst naar het speciale TEST-forum, hier kan je naar hartelust testen
      dat deed ik omdat ik laatst een heel bericht van een paarhonderd karakters had gemaakt en dat was ineens spoorloos

ik hoop dat ie weer terug mag naar objectieven ?
      Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS

Comment

bij deze

Misschien is de sigma 18-50 f2.8 wel iets voor jou? Is een lichtsterke, zeer scherpe lens en ze heeft ongeveer dezelfde zoom als de kitlens?
        én ze kost ongeveer 450€
        Last edited by Hellcat; 19 augustus 2005, 21:04.
        [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
          bij deze

Misschien is de sigma 18-50 f2.8 wel iets voor jou? Is een lichtsterke, zeer scherpe lens en ze heeft ongeveer dezelfde zoom als de kitlens?
          én ze kost ongeveer 450€
          ja maar zou het verschil echt erg groot zijn ? ik bedoel ik kan ook een lens kopen met meer zoom voor hetzelfde geld . Ik twijfel zo aan het kwaliteitsverschil, maar ik wil niet nu een lens kopen waar ik spijt van krijg.
          Ik heb ook de 70-200 f4 l usm gezien , met de cashback actie is ie iets boven mijn budget, maar dus weer de vraag : is het echt een groot verschil ?

Comment

Pasjoo,
            Vorig jaar rond deze tijd zat ik met dezelfde problemen. En heb ook dikwijls hoofdpijn gekregen. Ik zit nu nu wel bij Nikon maar het verhaal is hetzelfde.
            Als landschap en macro (insecten & planten) je ding zijn.
            Koop dan lenzen waarmee je doestelling kan invullen
            Een groothoek lens voor je landschappen : bv een Tokina 12-24
            Een macro lens : bv de Sigma 105 2.8

De enige pijnlijke beslissing die je zal moeten maken is je budget met 3 te vermenigvuldigen. Of je koopt dit jaar de groorhoek en volgend jaar de Macro.

Of je moet op jacht in de 2de hands markt, dan kan het voor minder maar nooit voor je budget van 450 Eur.

Als je nu een lens koopt waar je later spijt van hebt dat ze niet echt doet wat je wil, is je 450 ook weggesmeten. De 18-200 is maar een beetje groothoek 18 *1.6 = 29mm en macro's dat weet ik niet.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

De Sigma 18-50 f2,8 is inderdaad een heel stuk scherper dan de kitlens. Maar als je de kitlens een beetje "toeknijpt" dan is die best wel bruikbaar.

Misschien heb je nu meer aan een wat langere tele, bijvoorbeeld de Sigma 70-300 f4-5,6 APO DG Macro (die vind je al voor 229 euro). Die is niet zo heel erg duur, en dan kan je voorlopig de kitlens nog blijven gebruiken. Je hoeft niet echt de duurste lenzen te kopen om mooie foto's te maken.

Voor een budget van 450 euro zou ik niet eerst de kitlens vervangen door één met hetzelfde zoombereik, ik zou eerder het totale bereik uitbreiden. Daar heb je veel meer aan. En hou de "koopjes" hier op het forum in het oog, door een tweedehands lens te kopen kan je altijd wat geld uitsparen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Als je een tweedehands 180 mm macro koopt heb je de ideale lens voor insecten en planten en ineens ook een tele die mooi uit het bereik van je kitlens blijft.

Misschien is een tweedehands 70-200L f4 met close-up lensen ook een goed alternatief, geen idee hoe goed de macro-mogelijkheden daarvan zijn.

Het lijkt me onzinnig om al na enkele weken je kitlens te vervangen of een lens te kopen die dat bereik overlapt.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

waarom geen 60mm macro?
                  foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
                    Als je een tweedehands 180 mm macro koopt heb je de ideale lens voor insecten en planten en ineens ook een tele die mooi uit het bereik van je kitlens blijft.

Misschien is een tweedehands 70-200L f4 met close-up lensen ook een goed alternatief, geen idee hoe goed de macro-mogelijkheden daarvan zijn.

Het lijkt me onzinnig om al na enkele weken je kitlens te vervangen of een lens te kopen die dat bereik overlapt.
                    wat bedoel je met een close-up lens ?

Comment

Een close-up lens is bijkomende lens die je op je tele schroeft zoals een filter.
                      Zoek maar eens op het net naar Canon 500D of
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                        waarom geen 60mm macro?
                        Omdat ik bijvoorbeeld daarstraks nog een paar uur in de dierentuin heb rondgelopen met enkel mijn 180 mm macro. Soms deed ze dienst als macrolens, soms als tele. Een lange macro biedt een handige combinatie van 2 funkties die elkaar in de vrije natuur of dierparken mooi aanvullen.

Daarnaast wil Pasjo insecten fotograferen. De extra werkafstand van een 180 mm is dan mooi meegenomen. Het enige nadeel waar ik mee worstel is dat je natuurlijk ook de sluitertijden van een tele moet respecteren en dat is als macro niet zo gemakkelijk.
                        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

ik heb effe een vraagje tussendoor; een 180mm macro, kan die perfect als een tele prime werken zonder macro?
                          resultaat evenwaardig?
                          Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Typhon-
                            ik heb effe een vraagje tussendoor; een 180mm macro, kan die perfect als een tele prime werken zonder macro?
                            resultaat evenwaardig?
                            Zeker weten! Het resultaat is zelfs méérwaardig, want met de tele-macro is je kortste instelafstand stukken kleiner!...

Comment

ff een vraagje tussendoor,als ik bv. via ebay een lens koop waarbij staat :
                              " shipping from hongkong " is dan de canon cashback actie ook van toepassing ?

Comment

Working...
                              X