Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV en Cir.Pol Filter of 81A-filter voor Tokina 12-24 F4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• UV en Cir.Pol Filter of 81A-filter voor Tokina 12-24 F4

Hallo,
    Wegens de vele positieve commentaren op BD overweeg ik de aankoop van een Tokina 12-24 F4.
    Graag advies voor de aankoop van een (betaalbare) UV en circular polarisatie filter voor deze lens.
    Dank bij voorbaat.
    Last edited by marcopole; 16 augustus 2005, 10:41.

Re: UV en Cir.Pol Filter voor Tokina 12-24 F4

Ik gebruik een B&W Circulair Polarisatie filter MRC - Slim
    Ik weet niet dat een slim -filter echt nodig is maar ze hebben me het wel aangeraden voor deze lenzen.
    Wat is betaalbaar, goedkoop zijn die dingen niet, kijk eens op www.cornevaniperen.nl

Ik gebruik het filter op verschillende lenzen want ze zijn bijna allemaal 77mm.

Deze slim heeft een groot nadeel. Je originele lensdop kan niet meer op de lens. De dop die bij het filter deugd voor niks, (blijft er geen twee seconden op de lens zitten)
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Comment

heb hier op mijn Tokina 12-24 het beschermglaasje van
      Sigma EX milti-coated UV-77mm.
      rond de 45 euro betaald dacht ik Bij SD card
      Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
      Hier op dit forum.

Comment

Re: UV en Cir.Pol Filter of 81A-filter voor Tokina 12-24 F4

Bedankt voor de reacties. Ondertussen las ik op de site KenRockwell.com dat hij het gebruik van polarisatiefilters op breedhoeklenzen afraadt en zelf altijd een 81A filter op zijn lenzen schroeft. Http://www.kenrockwell.com/tech/filters.htm
        Heeft iemand ervaring met deze filter? Kan je deze gebruiken ipv een UV filter?

Comment

Even van onder het stof gehaald.

Ik zit met dezelfde vraag:
          Is een polfilter op groothoek (in dit geval 12-24) inderdaad minder noodzakelijk? Is er iemand die als alternatief deze 81A gebruikt?

Ik zou mij ook graag een polfilter kopen voor de tokina 12-24/4, maar het is natuurlijk behoorlijk veel geld, zeker als het verschil beperkt is.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en tips

Groetjes
          Karel
          Is this the real life? Is this just fantasy?
          Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcopole
            Bedankt voor de reacties. Ondertussen las ik op de site KenRockwell.com dat hij het gebruik van polarisatiefilters op breedhoeklenzen afraadt en zelf altijd een 81A filter op zijn lenzen schroeft. Http://www.kenrockwell.com/tech/filters.htm
            Heeft iemand ervaring met deze filter? Kan je deze gebruiken ipv een UV filter?
            Ken Rockwell blinkt uit in duidelijkheid, niet in correctheid, alhoewel er meestal wel ergens een grond van waarheid zit in wat hij zegt. Een polarisatiefilter kan je niet missen vind ik, hij kan inderdaad rare effecten geven als je zeer breed gaat maar dat hoeft geen probleem te zijn. Het is juist met breedhoeklenzen dat je een pola nodig hebt omdat er quasi altijd lucht bijstaat als belangrijk deel van de foto.
            By the way, ik heb ook de Tokina 12-24 met B&W slim Kaesemann pola filter. Eerlijk gezegd een onhandig ding, vooral wegens de symbolische beschermkap. En in tegenstelling tot wat ze beweren (speciale coating) vind ik die filter zeer moeilijk proper te houden. Met wat ik nu weet zou ik een gewone goede, niet slim, pola filter kopen. Moest die vigneteren op 12mm dan gebruik je hem gewoon pas vanaf 14 of zo, zo breed als 12mm, dan heeft Ken Rockwell toch wel gelijk.
            Het gebruik van een warming filter vind ik dan weer zeer eigenaardig met een digitaal toestel. Dat is zo typisch iets wat je achteraf perfect kan (itt het effect van een polafilter!).
            Succes ermee
            Kris.

Comment

welk nut heeft een slim tov niet slim?
              *** Canon 350d ***

Comment

Een 'slim' filter is een extra dunne filter die daardoor bij het gebruik van groothoeklenzen vignettering vermindert.

Comment

nodig op een 50mm of op een 24-105?
                  *** Canon 350d ***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                    Ik gebruik een B&W Circulair Polarisatie filter MRC - Slim
                    Ik weet niet dat een slim -filter echt nodig is maar ze hebben me het wel aangeraden voor deze lenzen.
                    Wat is betaalbaar, goedkoop zijn die dingen niet, kijk eens op www.cornevaniperen.nl

Ik gebruik het filter op verschillende lenzen want ze zijn bijna allemaal 77mm.

Deze slim heeft een groot nadeel. Je originele lensdop kan niet meer op de lens. De dop die bij het filter deugd voor niks, (blijft er geen twee seconden op de lens zitten)
                    Ik sluit me bij JePe aan.
                    Ik heb ook dezelfde tokina met filter.
                    Mijn meeste andere lenzen (sigma 24-70 en Nikkor 80-400) zijn ook 77mm.
                    Filter is wel duur.

Gr Kees
                    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jpke
                      nodig op een 50mm of op een 24-105?
                      Volgens de site van B&W is een slim-filter nodig vanaf 17 mm. kleinbeeld en breder. Of je hierop de cropfactor van een DSLR mag toepassen is niet duidelijk.

Comment

van 17mm, is dat naar boven lopend ? dan zijn zowal alle lenzen een slim nodig

of is het onder de 17mm?
                        *** Canon 350d ***

Comment

Breder=kleinere brandpuntsafstand. Dus kleiner dan 17mm.
                          Lees de brochure maar eens...

Comment

Een UV steken (zouden we allemaal moeten als bescherming van onze dure lenzen) en daarop een 'non' slim Pola gaat zeker vignetting geven.

Maar kunnen we niet gewoon een 77mm > 86mm of 96mm nemen en daar dan een grotere Pola op steken? Vermindert de kans op vignetting dan niet? Of is de 3mm extra hoogte van de POLA de doodsteek voor nog meer vignetting?
                            Het grote nadeel is de prijs voor een 96mm pola (200euro).

Iemand dit al geprobeerd?
                            Ik zou het graag weten want ik ga wss een 16-35mm L halen en dan wil ik ineens een goede oplossing die geen vignetting vertoont op 16mm.
                            Last edited by multipasser; 19 maart 2006, 02:34.
                            Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                              Een UV steken (zouden we allemaal moeten als bescherming van onze dure lenzen) en daarop een 'non' slim Pola gaat zeker vignetting geven.

Maar kunnen we niet gewoon een 77mm > 86mm of 96mm nemen en daar dan een grotere Pola op steken? Vermindert de kans op vignetting dan niet? Of is de 3mm extra hoogte van de POLA de doodsteek voor nog meer vignetting?
                              Het grote nadeel is de prijs voor een 96mm pola (200euro).

Iemand dit al geprobeerd?
                              Ik zou het graag weten want ik ga wss een 16-35mm L halen en dan wil ik ineens een goede oplossing die geen vignetting vertoont op 16mm.
                              Ik heb 1 slim polar van 77mm, omdat het grootste deel van mijn lenzen deze diameter hebben. Voor mijn 24-120 met een 72mm filter, gebruik ik een verloopstukje 77-72. Dit werkt prima, alleen dat het wat meer tijd vraagt om het filter te plaatsen, eerst het verloop stuk erop vijzen en dan het filter. In mijn situatie heb geen last van vignetting.
                              BD0497BE : Nikon body + glas
                              www.RudyVerrijt.info

Comment

Working...
                              X