Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief voor op reis naar istanbul

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• objectief voor op reis naar istanbul

Binnen een twee weken vertrek ik op reis naar instanbul. Ik heb mijn camera (300d) al een jaar en heb voorlopig alleen nog maar de kitlens en de 50mm 1.8.

Aan de scherpte van de kitlens twijfel ik niet wanneer het diafragma is toegedraaid. Ik heb onlangs nog een foto laten afdrukken op 50cm*75cm en de scherpte is perfect (f10).

Ik heb twee dagen in brugge op stap geweest met een kameraad en hij had de 70-200 f4.0 van canon. Deze lens is verbazingwekkend intressant voor portretten te maken. Met een tele lens fotograferen is iets helemaal anders!

Nu heb ik een budget van ongeveer 1500€ (uiteraard moet het niet allemaal op) om mij iets aan te schaffen. Het probleem is dat ik zelfs niet weet wat ik nodig heb!

Groothoek-zoom: Eigenlijk heb ik nog bijna nooit het gevoel gehad dat ik met mijn 18 mm te weinig had. Het lijkt mij wel "cool" om soms wat meer groothoek te hebben maar voorlopig zie ik nog niet het nut, tenzij voor straat fotografie.

basis-zoom: voldoet mijn kitlens gedeeltelijk. Ze is niet echt scherp op 3.5 en 5.6. Ik weet hoe ik ze moet gebruiken en krijg er wel scherp beelden uit. Alleen in het donker komt ze tekort. Daarvoor gebruik ik mijn 1.8f. Op reis ga ik wel niet echt binnen donker fotograferen vermoed ik.

tele zoom: heb ik niet en mis ik eigenlijk ook niet. Of dat dacht ik toch: portretten zijn echt bangelijk en vooral als je als fotograaf intieme momenten wilt vastleggen zonder te komen storen is een tele ideaal. Nu heb ik dat nog niet echt nodig (denk ik ) op reis.

Wat zouden jullie zoal meenemen naar een stad zoals Istanbul. We gaan vooral gebouwen bezoeken, plaatsen, uitzichten...

(Ik dacht ook aan de 18-200mm maar volgens de filosofie: als je iets koopt, koopt dan iets tegoei klopt hier niet. of wel?)
    Stijn Gysemans
    na mijn buitenlands avontuur weer op belgische bodem

Re: objectief voor op reis naar istanbul

Voor 1500 euro heb je een Sigma 70-200 f2,8 en een Tamron 28-75 f2,8. En dan kan je de kitlens nog gebruiken als je wat meer breedhoek nodig hebt.
    Je kan ook de kitlens nog vervangen door een Sigma 18-50 f2,8 EX DC (met de Sigma 18-50 + de 70-200 zit je ook ongeveer op 1500 euro).

De 18-200 "superzoom" is ook wel handig, maar niet zo scherp en lichtsterk.

Die Sigma 70-200, Tamron 28-75 en Sigma 18-50 f2,8 gebruik ik zelf ook allemaal.

De Canon 70-200 f4 is ook heel goed, maar op dit moment zou die moeilijk leverbaar zijn.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s-man
      Binnen een twee weken vertrek ik op reis naar instanbul. Ik heb mijn camera (300d) al een jaar en heb voorlopig alleen nog maar de kitlens en de 50mm 1.8.

Aan de scherpte van de kitlens twijfel ik niet wanneer het diafragma is toegedraaid. Ik heb onlangs nog een foto laten afdrukken op 50cm*75cm en de scherpte is perfect (f10).

Ik heb twee dagen in brugge op stap geweest met een kameraad en hij had de 70-200 f4.0 van canon. Deze lens is verbazingwekkend intressant voor portretten te maken. Met een tele lens fotograferen is iets helemaal anders!

Nu heb ik een budget van ongeveer 1500€ (uiteraard moet het niet allemaal op) om mij iets aan te schaffen. Het probleem is dat ik zelfs niet weet wat ik nodig heb!

Groothoek-zoom: Eigenlijk heb ik nog bijna nooit het gevoel gehad dat ik met mijn 18 mm te weinig had. Het lijkt mij wel "cool" om soms wat meer groothoek te hebben maar voorlopig zie ik nog niet het nut, tenzij voor straat fotografie.

basis-zoom: voldoet mijn kitlens gedeeltelijk. Ze is niet echt scherp op 3.5 en 5.6. Ik weet hoe ik ze moet gebruiken en krijg er wel scherp beelden uit. Alleen in het donker komt ze tekort. Daarvoor gebruik ik mijn 1.8f. Op reis ga ik wel niet echt binnen donker fotograferen vermoed ik.

tele zoom: heb ik niet en mis ik eigenlijk ook niet. Of dat dacht ik toch: portretten zijn echt bangelijk en vooral als je als fotograaf intieme momenten wilt vastleggen zonder te komen storen is een tele ideaal. Nu heb ik dat nog niet echt nodig (denk ik ) op reis.

Wat zouden jullie zoal meenemen naar een stad zoals Istanbul. We gaan vooral gebouwen bezoeken, plaatsen, uitzichten...

(Ik dacht ook aan de 18-200mm maar volgens de filosofie: als je iets koopt, koopt dan iets tegoei klopt hier niet. of wel?)
      Dit is een moeilijke, want je schrijft eigenlijk dat je tevreden bent van wat je hebt.
      Een hele mooi set-up voor 1500 EUR is:
      70-200 L f1/4.0 : 700 EUR
      17-40 L f1/4.0 : 640 EUR
      En het gat tussen beide lenzen is niet belangrijk, dat ga je niet echt missen.

IS slechts 1340 EUR, dus ik blijf ruimschoots onder je budget

Enkele alternatieven :
      Sigma 18-50 f1/2.8 : 465 EUR
      Sigma 70-200 f1/2.8 : 800 EUR
      De tamron 28-75 is ook goed, maar die moet je gaan combineren met een extra groothoekzoom (Tamron 17-35) , en dan heb je een lens meer op zak

Als je voor de canon set gaat, bedenk dan dat er een cash-back operatie loopt, maar die geldt niet voor 300D eigenaars. Als je echt beide Canon lenzen zou kopen, overweeg misschien eens om een 350D te kopen : je krijgt 200 EUR terug op je lenzen, een 300D + kitlens moet je voor 400 - 450 EUR kunnen verkopen, een 350D heb je voor 750 EUR.

sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Dit is een moeilijke, want je schrijft eigenlijk dat je tevreden bent van wat je hebt.
        Een hele mooi set-up voor 1500 EUR is:
        70-200 L f1/4.0 : 700 EUR
        17-40 L f1/4.0 : 640 EUR
        En het gat tussen beide lenzen is niet belangrijk, dat ga je niet echt missen.
        Inderdaad zeer mooie kit, die ik ook zou aanraden. De 50 f1.8 die je al hebt vult het gat tussen de twee mooi op.

Een andere mogelijkheid voor vergelijkbare prijs, en met nog iets meer flexibiliteit is dit:

70-200 f4L: 639 EUR ( + cashback van 100EUR)
        Tamron 28-75 f2.8 : 359 EUR
        Tokina 12-24 f4 : 459 EUR

(Prijzen van bij Corné)

Comment

bedankt voor de informatie alvast! Het laatste setje lijkt mij het meest aangename. 1.3 kg lijkt mij toch iets teveel voor één lens. Als ik ik den donker trek haal ik mijn prime wel boven.

weet er iemand waar die tamron in vooraad is?
          Stijn Gysemans
          na mijn buitenlands avontuur weer op belgische bodem

Comment

Working...
          X