Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV filter voor Canon EF-L USM 4,0/70-200??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV filter voor Canon EF-L USM 4,0/70-200??

    Past er eigenlijk wel een filter op deze lens en zo ja is het wel de moeite om daar een massa gald aan te hangen. De prijsverschillen tussen verschillende merken zijn gewoon indrukwekkend! Zijn polarisatie filter hetzelfde als UV filters?
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

  • #2
    Re: UV filter voor Canon EF-L USM 4,0/70-200??

    Ja er passen filters op. Bij mij zit er (net zoals op al m'n lenzen trouwens) een B+W UV Pro filter op. Dat doe ik louter als bescherming van het frontglas. Hebben dus op zich geen speciale werking.
    Ik heb hier wel gekozen voor degelijke filters, omdat ik dan ook zeker ben dat ik de kwaliteit van m'n objectieven niet negatief beïnvloed. Verder zorgen die ook niet voor lichtverlies.

    Een polarisatiefilter is niet gelijk aan een UV-filter. Zoek maar even via de search. Ik zou nooit een polarisatiefilter constant op mijn lenzen laten zitten: enerzijds zorgen die voor lichtverlies (1 stop of meer) en ze zorgen er ook voor dat je foto's er anders gaan uitzien (door dat polariseren dus...).
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: UV filter voor Canon EF-L USM 4,0/70-200??

      Ja, ik heb op mijn 70-200 mm een B+W UV filter van 77 mm diameter. Kostprijs +- 60 euro in een fotospeciaalzaak. Ik veronderstel dat je deze goedkoper kan vinden op het internet.
      Een polarisatiefilter haalt de schittering weg en zorgt voor een mooiere aftekening in de lucht, maar heeft een enorme invloed op de foto. Ik gebruik deze dan ook uitsluitend bij heel mooi weer.
      Canon + enkele lenzen

      Comment


      • #4
        Re: UV filter voor Canon EF-L USM 4,0/70-200??

        Zonnekap gebruiken als bescherming en uw geld sparen

        Comment


        • #5
          Re: UV filter voor Canon EF-L USM 4,0/70-200??

          Oorspronkelijk geplaatst door janvangent
          Past er eigenlijk wel een filter op deze lens en zo ja is het wel de moeite om daar een massa gald aan te hangen. De prijsverschillen tussen verschillende merken zijn gewoon indrukwekkend! Zijn polarisatie filter hetzelfde als UV filters?
          Je er past zekker een filter op. Ik zou er één op plaatsen. Denk dat je diameter 67mm nodig hebt.
          Als je B&W te duur vind kan je er één van cokin opzetten.

          Comment


          • #6
            Re: UV filter voor Canon EF-L USM 4,0/70-200??

            Ik volg Hans hierin...
            Heb zelf nooit echt de zin van zo'n UV-filter begrepen. Als je de zonnekap gebruikt, is het frontglas toch voldoende beschermd ?

            Een goede polarisator is dan weer een filter waar je best meteen goed in investeert als je kwaliteitsglas gebruikt, want daar zit nogal wat verschil op. Omdat je het effect van een polarisatiefilter ook achteraf in Photoshop niet kan namaken, is het een onmisbaar attribuut om weerspiegelingen in glas, water en ook gebladerte (zelfs grasvelden) te controleren. Je verliest wel wat lichtsterkte, dus zeker geen filter om "altijd" op de lens te laten zitten.
            Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

            Comment


            • #7
              Re: UV filter voor Canon EF-L USM 4,0/70-200??

              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
              Zonnekap gebruiken als bescherming en uw geld sparen
              Ook mijn bescheiden mening
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

              Comment


              • #8
                Re: UV filter voor Canon EF-L USM 4,0/70-200??

                Oorspronkelijk geplaatst door peterke
                Ik volg Hans hierin...
                Heb zelf nooit echt de zin van zo'n UV-filter begrepen. Als je de zonnekap gebruikt, is het frontglas toch voldoende beschermd ?
                Ook als het regent en/of waait?
                Na een dagje fotograferen bij winderig weer aan de kust ben ik blij dat ik mijn uv filter van mijn lens kan draaien om de aanslag van zout water eraf te wassen. Dat is misschien een extreem voorbeeld, maar ik kan je vertellen dat ik nog haast nooit het frontglas van een lens heb moeten aanraken en dat is mij de prijs van een filtertje waard.

                Dat neemt natuurlijk niet weg dat een zonnekap ook zeer nuttig is als bescherming.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: UV filter voor Canon EF-L USM 4,0/70-200??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                  Ook als het regent en/of waait?
                  Na een dagje fotograferen bij winderig weer aan de kust ben ik blij dat ik mijn uv filter van mijn lens kan draaien om de aanslag van zout water eraf te wassen. Dat is misschien een extreem voorbeeld, maar ik kan je vertellen dat ik nog haast nooit het frontglas van een lens heb moeten aanraken en dat is mij de prijs van een filtertje waard.

                  Dat neemt natuurlijk niet weg dat een zonnekap ook zeer nuttig is als bescherming.
                  Ik denk er net zo over. Bovendien vind ik dat de filter op bv. mijn 50mm-lens het kuisen vergemakkelijkt. De frontlens heeft een zekere bolling en zit niet helemaal vooraan in de behuizing. Door daar een vlakke protectfilter op te schroeven kan alles perfect proper houden.
                  Sommige lenzen hebben een soort ingebouwde protectfilter (ik denk dat dat bij de 70-200 f4 ook wel eens het geval kan zijn); het kan echter nooit kwaad om daar nog een andere (goeie) filter op te schroeven.

                  Groeten,
                  Jeroen
                  http://www.jvermeulen.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: UV filter voor Canon EF-L USM 4,0/70-200??

                    Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                    Ja er passen filters op. Bij mij zit er (net zoals op al m'n lenzen trouwens) een B+W UV Pro filter op. Dat doe ik louter als bescherming van het frontglas. Hebben dus op zich geen speciale werking.
                    Ik heb hier wel gekozen voor degelijke filters, omdat ik dan ook zeker ben dat ik de kwaliteit van m'n objectieven niet negatief beïnvloed. Verder zorgen die ook niet voor lichtverlies.

                    Een polarisatiefilter is niet gelijk aan een UV-filter. Zoek maar even via de search. Ik zou nooit een polarisatiefilter constant op mijn lenzen laten zitten: enerzijds zorgen die voor lichtverlies (1 stop of meer) en ze zorgen er ook voor dat je foto's er anders gaan uitzien (door dat polariseren dus...).
                    Ja er passen filters op. Bij mij zit er (net zoals op al m'n lenzen trouwens) een B+W UV Pro filter op. Dat doe ik louter als bescherming van het frontglas. Hebben dus op zich geen speciale werking.

                    een vraagje , als de filter geen werking heeft ,waarom noemt het dan een uv filter?
                    als ik je goed begrijp doet een uv filter dus niets ?
                    of is een uv filter hetzelde als een grijsverloop filter

                    een vraag waar ik al langer mee worstel.
                    alvast bedankt voor de antwoorden

                    yves
                    Last edited by deschutter; 9 augustus 2005, 22:02.

                    Comment


                    • #11
                      Re: UV filter voor Canon EF-L USM 4,0/70-200??

                      Oorspronkelijk geplaatst door deschutter
                      een vraagje , als de filter geen werking heeft ,waarom noemt het dan een uv filter?
                      als ik je goed begrijp doet een uv filter dus niets ?
                      of is een uv filter hetzelde als een grijsverloop filter

                      een vraag waar ik al langer mee worstel.
                      alvast bedankt voor de antwoorden

                      yves
                      Een UV filter doet wat je zou verwachten dat hij doet : UV stralen wegfilteren. Dit was zinvol in de goeie oude tijd toen we allemaal met film werkten. Film is namelijk gevoelig voor UV licht. Digitale sensors zijn niet gevoelig voor UV licht dus doet die filter niets nuttigs.

                      Comment


                      • #12
                        Re: UV filter voor Canon EF-L USM 4,0/70-200??

                        Oorspronkelijk geplaatst door deschutter
                        Ja er passen filters op. Bij mij zit er (net zoals op al m'n lenzen trouwens) een B+W UV Pro filter op. Dat doe ik louter als bescherming van het frontglas. Hebben dus op zich geen speciale werking.

                        een vraagje , als de filter geen werking heeft ,waarom noemt het dan een uv filter?
                        als ik je goed begrijp doet een uv filter dus niets ?
                        of is een uv filter hetzelde als een grijsverloop filter

                        een vraag waar ik al langer mee worstel.
                        alvast bedankt voor de antwoorden

                        yves
                        De filters hebben op digitaal idd. geen werking (analoog wel)... De reden waarom ze er bij mij altijd opzitten is voor bescherming van het frontglas (ook al gebruik ik altijd een zonnekap). Daarnaast kun je een platte filter ook veel makkelijker schoonmaken dan een bolle frontlens...

                        Of je er eentje moet opzetten of niet is een discussie die al heel lang gevoerd wordt. Ik voel met "veiliger" met een UV-filter voor....
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

                        Comment

                        Working...
                        X