Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 F4 of Speedlight 580EX

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 70-200 F4 of Speedlight 580EX

    Ik ben aan het twijfelen welk van deze ik best zou kopen. Ik maak voornamelijk foto's van optredens en deze zijn meestal binnen, dus low light condities. Momenteel heb ik een Canon 28-135 F3.5-5.6 IS USM en deze maakt goede foto's, maar ik denk dat een lichtgevoeligere lens beter zou zijn.
    Ik twijfel daarom tussen de 70-200 F4 en de flits.
    Het voordeel van de lens is dat je dan een groter zoombereik hebt dan de combinatie 28-135/Speedlight 580EX en dat je het natuurlijke licht betrekt in je foto's.
    Het voordeel van de flits is dat de foto's altijd goed belicht gaan zijn, maar hier wordt dus het omgevingslicht en de sfeer dus gedeeltelijk weggenomen.
    Welke combinatie zouden jullie nemen? Of kennen jullie nog een betere oplossing voor deze low light condities rekening houdend met een goedkoper budget (ca. €600)
    DeezJee Photography

  • #2
    Re: Canon 70-200 F4 of Speedlight 580EX

    Gezien je budget, denk ik dat je beter af bent met de flitser als het erop aankomt bij weinig licht toch bruikbare foto's te maken. Doe je het zonder flits, dan zijn er volgens mij maar weinig mogelijkheden tenzij geld geen rol speelt. Ik denk aan de Sigma 70-200/2.8 of een 200/2.8 prime. Met de Canon f4 kom je naar mijn mening te kort.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Canon 70-200 F4 of Speedlight 580EX

      Ik denk ook dat beide oplossingen totaal andere resultaten leveren. Niet alleen is de range eigenlijk wel behoorlijk verschillend, ook het al of niet gebruiken van een flitser zorgt voor een heel andere sfeer.

      Nu wil het toeval dat ik beide lenzen gebruik, alsook de 580 flits. De 70-200L f4 schiet regelmatig te kort, niet alleen omwille van de f4, maar vooral omdat je bij dergelijke tele kortere sluitertijden moet hebben om bewegingsonscherpte te voorkomen. Als je 'm kan gebruiken is 't een geweldige lens, maar op wat slechter belichte concerten kan je 'm snel weer inpakken.

      De 28-135 is een beetje flexibeler – je kan makkelijk meerdere muzikanten op een foto krijgen. Maar omdat je al snel aan f>4 zit, zal je meer moeten inflitsen. En flitsen is ook voor mij een stukje de sfeer verknoeien en de muzikanten onnodig afleiden.

      Daarom gebruik ik op van die intimistische concerten met weinig licht een 50mm 1.4. Door de vaste brandpuntafstand moet je de mogelijkheid hebben om redelijk vrij te kunnen bewegen, maar de grote lichtopbrengst, de mogelijkheid om een erg geringe scherptediepte te gebruiken en de mogelijkheid om met 50mm zowel 1 muzikant als de hele set te kunnen fotograferen maken er een geweldige lens van, die bovendien nog behoorlijk binnen je budget past. En zelfs dan nog is de 1.8 een meer dan interessant alternatief voor bijna geen geld.

      De 50mm 1.4 is een van de laatste lenzen die ik aangekocht heb, maar als ik het plezier ervan vroeger kende, dan was het waarschijnlijk mijn eerste geweest.
      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 70-200 F4 of Speedlight 580EX

        Bedankt voor de reacties!
        Ik denk dat ik dan toch een compromis ga tussen jullie beiden. Ik denk dan aan de Speedlight 580EX én de 50mm 1.4
        Ik ga dan alvast maar beginnen sparen zodat ik nog gebruik kan maken van de Cashback actie van Canon
        DeezJee Photography

        Comment


        • #5
          Re: Canon 70-200 F4 of Speedlight 580EX

          Oorspronkelijk geplaatst door DeezJee
          Bedankt voor de reacties!
          Ik denk dat ik dan toch een compromis ga tussen jullie beiden. Ik denk dan aan de Speedlight 580EX én de 50mm 1.4
          Ik ga dan alvast maar beginnen sparen zodat ik nog gebruik kan maken van de Cashback actie van Canon
          Je zal beide vast vaak gebruiken. De 50/1.4 is een van de scherpste Canons met een heel mooi bokeh. Mocht je toch goedkoper willen, dan is de 50/1.8 een waardig alternatief: minder fraai bokeh, bijna even scherp, minder van bouw en mechanische kwaliteit, maar veel beter dan de prijs van 90 euro je zou laten vermoeden...

          Of als je dan toch in de richting van lichtsterke primes kijkt, misschien nog een tip: de 85/1.8. Die vind ik persoonlijk heel aangenaam voor reportagewerk bij weinig licht, maar ik heb geen ervaring met concertfotografie, dus ik zou niet weten of dit een goed bruikbare brandpuntsafstand is.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Canon 70-200 F4 of Speedlight 580EX

            Ik heb de 70-200f4 en als het echt low light situaties zijn ga je inderdaad te kort komen. Ik hunker dus ook al naar een 2.8(IS) maar een mens moet ergens beginnen hé
            De 50mm1.8 is inderdaad een plezant lensje aan een supervoordelige prijs maar ik ondervind toch dat ik ze niet zo vaak gebruik bij concerten. Doordat je niet altijd zomaar voor- en achteruit kan vind ik een zoom-lens toch wel handiger. Ik heb me dan ook bijkomend de Tamron 28-75 2.8 gekocht.
            Flitsen op een concert is een beetje kwestie van smaak denk ik, maar voor mij veegt het toch een deel de sfeer van de belichting weg, en zeker bij low light gaat het imho een doodgewone flitsfoto worden ipv een sfeervolle concertfoto...

            Comment

            Working...
            X