Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RF lens voor danswedstrijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• RF lens voor danswedstrijd

Hallo iedereen,

Twee jaar geleden investeerde ik in een Canon R6 MarkII met een 35 en 50mm prime. Heel tevreden van! Nu doet onze dochter sinds een tijdje dans- en cheerwedstrijden. Met de 50mm van ver ook al toffe beelden mee kunnen schieten, maar in de tribunes van een sporthal, zit je toch wel vrij ver van de actie. Heeft er iemand ervaring en/of tips om hier toch wat meer uit te kunnen halen. Ik heb de 70-200 Z op mijn verlanglijstje staan, maar is die zelfs tele genoeg voor zulke setting. Anderzijds als je voor meer tele gaat, boet je sowieso in op licht. Het gaat ook om dure objectieven, dus even zeggen ik probeer dit of dat, vind ik toch wat lastig.

Alvast bedankt!
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Je hebt een 400d (crop) en een EFS 55-250.
    Zet die lens op 125 mm.Beeldhoek op je crop is dan gelijk aan een 200 mm op een FF
    Je kunt dan zien wat het resultaat is.Is het voldoende dan gaat die 200 mm RF op je R6 hetzelfde presteren.
    Als het zou zijn,dat je op je 400D moet inzoomen naar bv.200mm om voldoende grootte te hebben,dan heb je op een FF een 200x1.6 (cropfactor van je 400D)mm nodig dus een 320 mm.
    Zo kun je dat uittesten.
    Last edited by demuro; 1 mei 2025, 09:03.

Comment

Dat is inderdaad wel een idee om de afstand te testen. Voel me nu zelfs wat dwaas dat ik daar nu niet zelf aan gedacht heb. Nu, die 400 heb ik al lang niet meer van onder het stof gehaald. :-)

Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Een 70-200 f2,8 kan je eventueel nog gebruiken van tussen het publiek, een langere lichtsterke tele zoals bijvoorbeeld een 100-300 f2,8 of een 400mm f2,8 is veel te groot en te zwaar om vanuit het publiek te gebruiken zonder iedereen rondom je te storen (bovendien zijn die lenzen ook véél te duur voor de meeste hobbyfotografen).
        Als er voldoende licht is, dan kan je een minder lichtsterke tele gebruiken, en de iso hoog genoeg zetten om geen bewogen foto's te krijgen.
        Met de meeste recente camera's kan je ook op heel hoge iso nog bruikbare foto's maken, daardoor kan je ook met een minder lichtsterke lens in vrij donkere omstandigheden blijven fotograferen.

Ik gebruik zelf de 1Dx af en toe op iso 12800, zolang die foto's niet moeten dienen voor een grote poster afdruk is dat helemaal geen probleem, met een R6 MKII kan je volgens mij zelfs nog hoger gaan zonder dat de foto onbruikbaar wordt door de ruis.
        Als je actie fotografeert met weinig licht, dan moet de sluitertijd nog altijd kort genoeg zijn om de actie te bevriezen, als er daardoor wat ruis in de foto's zit, dan zijn er tijdens de nabewerking tegenwoordig ook nog oplossingen om die ruis te verminderen, maar bewogen foto's krijg je niet goed.
        Ruis is daardoor niet zo'n groot probleem, zolang je ervoor zorgt dat de sluitertijd kort genoeg is terwijl je foto's maakt kan je er achteraf doorgaans nog wel een bruikbare foto van maken.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
          Hallo iedereen,

Twee jaar geleden investeerde ik in een Canon R6 MarkII met een 35 en 50mm prime. Heel tevreden van! Nu doet onze dochter sinds een tijdje dans- en cheerwedstrijden. Met de 50mm van ver ook al toffe beelden mee kunnen schieten, maar in de tribunes van een sporthal, zit je toch wel vrij ver van de actie. Heeft er iemand ervaring en/of tips om hier toch wat meer uit te kunnen halen. Ik heb de 70-200 Z op mijn verlanglijstje staan, maar is die zelfs tele genoeg voor zulke setting. Anderzijds als je voor meer tele gaat, boet je sowieso in op licht. Het gaat ook om dure objectieven, dus even zeggen ik probeer dit of dat, vind ik toch wat lastig.

Alvast bedankt!
          Een 70-200mm is best wel een leuke lens om (mee) te hebben, en voor de danswedstrijden gaat die heel goed presteren als je wat verder van het podium zit. Kies wel voor een f/2.8 versie, je gaat iedere lichtstop die je kan krijgen gebruiken.
          Zelf fotografeer ik hiphop; freestyle en waacking shows voor een danssschool. De goeie ouwe EF 70-200mm f1:2.8 L is hiervoor onmisbaar. (ik werk ook met EOS R6mII)
          De sluitersnelheid is hier belangrijk, bewegingsonscherpte is storender dan wat ruis. Ik probeer maximaal tot 3200 te gaan, 6400 als het echt moet, maar hoger ga ik niet. Sluitersnelheden liggen 1/250sec of sneller afhankelijk van de belichting en choreo.
          De Drive Mode zet ik meestal op H+ en kies ik nadien het beste moment er uit. Met led belichting best geen silent modus gebruiken, dat geeft problemen.
          Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Working...
          X