Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prime of tele-zoom? 85mm vs 70-200mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Prime of tele-zoom? 85mm vs 70-200mm

Sinds enkele jaren maak ik op mijn Sony A7III gebruik van een Tamron 17-28mm f/2.8 + Tamron 28-75mm F2.8 voor reisvakantie’s, stedentrips, landschappen en als allround.
    De groothoeklens 17-28mm staat voor 80% van de tijd vast op de camera. De 28-75mm F2.8 wordt vanwege het beperkt bereik in groothoek het minst gebruikt. Meestal wordt deze lens op zijn tele ingezet.

Als aanvulling wil ik een nog een Tamron 20-40mm als perfecte allrounder gebruiker, daar waar ik de 17mm niet nodig heb.
    Op deze manier heb ik een compacte zoom om voor de meeste doorsnee zaken steeds mee te nemen.
    Het enige wat ik als vervanger voor de 28-75mm F2.8 nog mis, is meer bereik in tele.

Mogelijke opties zijn een prime 85 / 90mm of een telezoom die als nadeel heeft dat de set behoorlijk zwaarder wordt.
    Ik neem de macrofuncties meen in de keuze omdat dit iets is wat ik wel een meerwaarde vindt en iets wat ik vroeger ook deels als hobby had.

De keuze zal dus vallen tussen onderstaande.
    • Sony FE 85mm F1.8 (gebruik meestal vanaf f.28) : filtermaat 67mm
    • Tamron 90mm Macro F2.8 : filtermaat 67mm
    • Sony FE 70-200mm F/4.0 G OSS II Macro (een stuk duurder, zwaarder, groter, wit valt op en filtermaat 72mm) Die Tamron f2.8 is nog zwaarder en heeft een minder goede IS.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

Als je zegt dat je meer bereik in tele wilt dan de 75mm van je Tamron 28-75, dan ga je snel ontgoocheld zijn met een 85 of een 90 mm.

Comment

Klopt, alleen wens ik de reisset licht te houden.
      Vandaar dat ik een 85mm in gedachten had en indien nodig nog kan croppen op een Sony A7iV.
      Sony A7 mkIII

Comment

De Sony 70-200 is met zijn 794 gr niet veel zwaarder dan de Tamron 90 mm die 640 gr weegt.
        Croppen vind ik nooit een goed idee.

Comment

Wanneer ik de afmetingen van de lenzen vergelijk, is de 85mm F1.8 een zeer compacte reislens als aanvulling op een 20-40mm F2.8.
          Echter tussen de Tamron 90mm Macro en Sony 70-200mm F4 is het verschil in afmetingen en gewicht inderdaad minder groot, maar wel een pak zwaarder en groter tov een 85mm prime.
          Ik blijf het een lastige keuze vinden.

Compare unlimited number of cameras with lenses, see how compact or bulky a camera is and sort by height, width, depth and weight.
          Sony A7 mkIII

Comment

Een 70-200 kan je voor veel meer verschillende onderwerpen gebruiken dan een 85mm.
            Voor portretfotografie is een 85mm heel goed maar daarvoor kan je ook heel goed een 70-200 gebruiken, met een 70-200 f4 kan je de achtergrond ook mooi onscherp krijgen bij portretfotografie.

Ik heb zelf ooit een 135mm f2 en een 85mm f1,8 gehad, samen met een 70-200 f2,8.
            Die 85 en 135 werden zelden gebruikt, de 70-200 gebruikte ik veel meer, daarom heb ik die twee prime lenzen toen verkocht.

Als je dan toch kiest voor een lens met een vaste brandpuntsafstand van rond de 85mm, dan heb je met een macrolens ook veel meer mogelijkheden.
            Alleen als je vooral model/portretfotografie doet kan een heel lichtsterke 85mm interessant zijn omdat dat dan wel een lens is die je meer gaat gebruiken.

http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Ik snap je punt over de primes.
              De Tamron 28-200mm f/2.8-5.6 is tov een 70-200mm F4 een stuk compacter en lichter, misschien zo deze ook een goede optie kunnen zijn om lichter en compacter te reizen?
              Sony A7 mkIII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                Ik snap je punt over de primes.
                De Tamron 28-200mm f/2.8-5.6 is tov een 70-200mm F4 een stuk compacter en lichter, misschien zo deze ook een goede optie kunnen zijn om lichter en compacter te reizen?

Een superzoomlens is altijd een compromis, het zoombereik is heel handig, maar de beeldkwaliteit valt bij de meeste van die lenzen tegen, en er zit ook nooit een snelle autofocusmotor ingebouwd.
                Elke 70-200 lens is optisch veel beter dan eender welke superzoomlens, het is onmogelijk om een goedkope, compacte 28-200 te bouwen die even goed presteert als een 70-200.
                Last edited by Black B@ndit; 30 maart 2025, 11:29.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Waarom niet de 70-180mm f2.8 van Tamron ipv de Sony 70-200mm?
                  Ik heb die nu een aantal maanden in gebruik en is een erg goede lens. De meeste reviews vinden ze vergelijkbaar met de Sony 70-200mm ..

Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Ik had de Tamron 70-180 f2.8 ook in overweging genomen. Helaas is de Tamron G2 wat zwaarder, heeft een minder goede brouwkwaliteit, geen OSS, en iets minder telebereik.
                    Geen idee hoe zich dit in de praktijk vertaald.

Voordeel van de Tamron is de lagere prijs en f2.8.
                    Last edited by Moris; 30 maart 2025, 17:26.
                    Sony A7 mkIII

Comment

Working...
                    X