Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia's digitaliseren met AF-S Micro Nikkor 60 mm 1:2.8 G ED

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dia's digitaliseren met AF-S Micro Nikkor 60 mm 1:2.8 G ED

    Hallo,

    Ik wil oude dia's digitaliseren. Ik heb mij de Nikon ES-2 adapterset aangeschaft; die gebruik ik in combinatie met mijn Nikkon D600 en het objectief AF-S Micro Nikkor 60 mm 1:2.8 G ED.

    De kwaliteit van de gedigitaliseerde dia's is prima, maar ik heb een moeilijkheid bij de instelling van de ES-2-set.
    Als ik aan de zijkant geen zwarte randjes wil van het frame waarin ik de dia's moet stoppen, moet ik ES-2 (meerbepaald de cilinder met het matte glas waarin je het frame met de dia's moet schuiven) op de dichtst mogelijke stand plaatsen (dus helemaal ingeschoven).
    Maar dan wil mijn Nikon D600 niet meer scherpstellen (de afstand is net te kort).

    Ik moet de ES-2-cilinder dus een klein beetje uitschuiven.
    Dan kan ik scherpstellen, maar dan heb ik aan de zijkant een klein zwart randje.

    Is dit een oplosbaar probleem, of is het gewoon zo dat je bij het gebruik van ES-2 wel eens moet bijsnijden achteraf?
    Zijn er eventueel nog mensen die dit probleem hebben, en hoe lossen ze dat dan op?

    Vriendelijke groeten,

    quasar

  • #2
    Zou het er tussen plaatsen van een korte tussenring het probleem niet kunnnen oplossen??
    Maar als je zwarte randjes opzij weggaan,verlies je ook aan de bovenzijde wat beeld.
    Mijn ervaring met dia's dupliceren is,dat ze meestal nog wat nabewerking nodig hebben,en dan is even bijsnijden maar een klein werkje.

    Comment


    • #3
      Dank voor je antwoord!
      Ik gebruik de korte tussenring die bij de ES-2-set zit, maar ook met die ring wil mijn camera niet meer scherpstellen als de cilinder met de dia erin in de kortst mogelijke stand staat (dus helemaal ingeschoven).
      Het zal inderdaad zo zijn dat als de zwarte randjes opzij verdwijnen, er ook onderaan of bovenaan wat beeld verloren gaat.
      Ik vroeg mij gewoon af of dit een situatie is waar andere ES-2-gebruikers ook mee worden geconfronteerd, en hoe zij dat dan oplossen.
      Ik kan zodanig inzoomen op de dia dat ik alleen maar zwarte randjes heb aan de zijkant (maar dan valt er bovenaan en onderaan iets weg).
      Ik kan ook wat uitzoomen, zodat de dia er helemaal op staat (maar dan heb ik zwarte randjes rondom).
      Hoe pakt een andere ES-2-gebruiker dit aan?
      Vriendelijke groeten,
      quasar

      Comment


      • #4
        Ik zou gewoon de zwarte randjes boven en onderaan accepteren, mits je met een standaard crop ineens alle beelden kan bijsnijden - dus probeer te automatiseren als het om grote massa's negatieven/dia's/glasplaten... gaat.

        Comment


        • #5
          Dag mutley69,
          Oké, dat is een goed idee.
          Ik ga werken met kleine randjes rondom en dan wat bijsnijden.
          Voordeel is ook dat ik de dia dan helemaal heb, niet met kleine weglatingen bovenaan en onderaan.
          Daarom denk ik zelfs dat ik de beide versies ga bewaren (de originele gedigitaliseerde versie (met randjes) en de bijgesneden versie (waar door de bijsnijding dan toch weer iets is weggevallen)).
          Automatiseren zal inderdaad nuttig zijn: het gaat in totaal om iets van 15.000 dia's...
          Dankjewel en beste groeten,
          quasar

          Comment


          • #6
            Een klein randje is geen slecht idee want je gaat nooit je dias 100% identiek kunnen plaatsen. Dat randje vangt dan die kleine foutjes op.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door quasar Bekijk bericht
              Dank voor je antwoord!
              Ik gebruik de korte tussenring die bij de ES-2-set zit, maar ook met die ring wil mijn camera niet meer scherpstellen als de cilinder met de dia erin in de kortst mogelijke stand staat (dus helemaal ingeschoven).
              Het zal inderdaad zo zijn dat als de zwarte randjes opzij verdwijnen, er ook onderaan of bovenaan wat beeld verloren gaat.
              Ik vroeg mij gewoon af of dit een situatie is waar andere ES-2-gebruikers ook mee worden geconfronteerd, en hoe zij dat dan oplossen.
              Ik kan zodanig inzoomen op de dia dat ik alleen maar zwarte randjes heb aan de zijkant (maar dan valt er bovenaan en onderaan iets weg).
              Ik kan ook wat uitzoomen, zodat de dia er helemaal op staat (maar dan heb ik zwarte randjes rondom).
              Hoe pakt een andere ES-2-gebruiker dit aan?
              Vriendelijke groeten,
              quasar
              Wat demuro bedoeld zal waarschijnlijk een kleine tussenring tussen camera en objectief zijn, niet dat ding die bij de ES-2 zit.
              Vóór je objectief groter dan 1 op 1 gaan kan je niet, tenzij met een voorzet lens, maar daar haal je geen goede resultaten mee.

              Comment

              Working...
              X