Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

180mm macro & teleconvertor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 180mm macro & teleconvertor

Ik was aan denken aan het kopen van een 180mm macro lens (Sigma? Tamron?) en die te combineren met een 1.4 teleconvertor (of is een 2x ook kwalitatief?) voor het tele-werk.

Eerste bedoeling is dus macro maar ik wil er graag ook goede (scherpte, contrast, kleur) tele-foto's mee kunnen maken.

De Tamron en Sigma 180mm lenzen lijken me beide OK. Volgens FredMiranda.com zijn ze aan elkaar gewaagd, ook al zijn er bij de Sigma comments een aantal die de Tamron verkiezen. Omgekeerd is dat niet het geval. Ik zou dus wellicht kiezen voor de Tamron...
    * Heb je van Tamron ook een goede 1.4TC ? Ik kon er bij Corne alvast geen vinden?
    * Ik vermoed dat de 2xTC mijn beeldkwaliteit serieus zou naar beneden halen?
    * Is bij een 1.4 TC de beeldkwaliteit nog OK ?
    Last edited by nightowl; 10 juli 2005, 12:56.
    Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

Re: 180mm macro & teleconvertor

Tamron maakt de 1.4x 5MC ( witte uitvoering dus niet die met 4 lenselementen ), heel goeie convertor , beter dan de sigma's en nagenoeg even goed als de canon . ( ik zie toch geen verschil )
    http://www.dullaert.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nightowl
      Ik was aan denken aan het kopen van een 180mm macro lens (Sigma? Tamron?) en die te combineren met een 1.4 teleconvertor (of is een 2x ook kwalitatief?) voor het tele-werk.

Eerste bedoeling is dus macro maar ik wil er graag ook goede (scherpte, contrast, kleur) tele-foto's mee kunnen maken.

De Tamron en Sigma 180mm lenzen lijken me beide OK. Volgens FredMiranda.com zijn ze aan elkaar gewaagd, ook al zijn er bij de Sigma comments een aantal die de Tamron verkiezen. Omgekeerd is dat niet het geval. Ik zou dus wellicht kiezen voor de Tamron...
      * Heb je van Tamron ook een goede 1.4TC ? Ik kon er bij Corne alvast geen vinden?
      * Ik vermoed dat de 2xTC mijn beeldkwaliteit serieus zou naar beneden halen?
      * Is bij een 1.4 TC de beeldkwaliteit nog OK ?
      Ik gebruik heel vaak de Sigma 1.4x converter op m'n Sigma 180mm en soms ook een oude (7 lens) Tamron 2.0x converter.

Comment

Hans, ik was vandaag al door je PBase album aan het bladeren geweest. Schitterende foto's. Genomen met een Sigma 180mm dus die moet ook wel scherp zijn. Zijn er nog mensen, buiten Pulrut dan die de Nikon versie heeft, die een Tamron 180mm hebben? Zijn er voorbeelden van die 180mm met een 1.4TC ?

Hans, hoeveel stops verlies je met die Tamron 2x Convertor? Is die beter dan de Sigma convertor?
        Last edited by nightowl; 10 juli 2005, 19:16.
        Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

Comment

Ik heb ook een tamron 180, via user profile maar een szoeken tussen de threads die ik gestart heb om foto's te zien .

De tamron werkt ook met kenko 1.4 tc, maar niet niet met de sigma 1.4.

Jo.
          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
          Nikon stuff

Comment

Hans, ik was vandaag al door je PBase album aan het bladeren geweest. Schitterende foto's. Genomen met een Sigma 180mm dus die moet ook wel scherp zijn. Zijn er nog mensen, buiten Pulrut dan die de Nikon versie heeft, die een Tamron 180mm hebben? Zijn er voorbeelden van die 180mm met een 1.4TC ?

enfin... ge snapt het wel hé

Hans, hoeveel stops verlies je met die Tamron 2x Convertor? Is die beter dan de Sigma convertor?
            2 stops met de 2x, 1 stop met de 1.4x

Comment

Test van makro-objectieven Sigma, Tamron en Canon:

Test van tele-convertors 1.4 Sigma vs Tamron:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maniac
                Test van makro-objectieven Sigma, Tamron en Canon:
                http://iapf.physik.tu-berlin.de/jboh.../Macro100.html
                Van die beruchte test is iedereen het er ondertussen over eens dat ze een slechte Sigma hadden denk ik

Comment

Test van tele-convertors 1.4 Sigma vs Tamron:
                  http://194.100.88.243/petteri/pont/R...igma_1.4x.html
                  Wat ik ondertussen ondervonden heb is dat de kwaiteit van een teleconverter integraal bepaald wordt door de combo lens - teleconverter. Ik bedoel daarmee dat een bepaalde teleconverter zeer goed presteert op één bepaalde lens en op een andere lens een ramp kan zijn. Daarom heb ik zowel teleconverters van Canon als van Sigma & Tamron. Op een Canon lens gebruik ik een Canon teleconverter voor de beste kwaliteit, daar zijn ze voor ontworpen. Net zoals de Sigma EX teleconverter ontworpen is voor de Sigma EX reeks.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                    Van die beruchte test is iedereen het er ondertussen over eens dat ze een slechte Sigma hadden denk ik
                    ...en dat is natuurlijk van toepassing op véél testen.

Comment

...en dat is natuurlijk van toepassing op véél testen.
                      Dat is zeer zeker waar. Gelukkig zijn er onder ons heel wat Sigma 180mm gebruikers zijn die véél scherpere resultaten kunnen voorleggen. Ik heb trouwens zelf aan de lijve ondervonden hoeveel variatie er op een Canon 100-400L lens wel kan zitten. De onderlingen variatie tss verschillende exemplaren van één lens is soms groter dan de variatie tss lensen van verschillende merken.

Comment

Dat is zeer zeker waar. Gelukkig zijn er onder ons heel wat Sigma 180mm gebruikers zijn die véél scherpere resultaten kunnen voorleggen. Ik heb trouwens zelf aan de lijve ondervonden hoeveel variatie er op een Canon 100-400L lens wel kan zitten. De onderlingen variatie tss verschillende exemplaren van één lens is soms groter dan de variatie tss lensen van verschillende merken.
                        De reden waarom de meesten voor de Sigma 180 mm i.p.v. de Tamron 180 mm kiezen is de paar honderd euro verschil. En gelijk hebben ze. Want als je dan statistisch toch een relatieve kans hebt op een 'slecht' of 'minder' exemplaar, dan kan je beter minder euro's riskeren. Temeer daar beide lenzen optisch toch aan elkaar gewaagd zullen zijn.

Comment

Wat ik ondertussen ondervonden heb is dat de kwaiteit van een teleconverter integraal bepaald wordt door de combo lens - teleconverter. Ik bedoel daarmee dat een bepaalde teleconverter zeer goed presteert op één bepaalde lens en op een andere lens een ramp kan zijn. Daarom heb ik zowel teleconverters van Canon als van Sigma & Tamron. Op een Canon lens gebruik ik een Canon teleconverter voor de beste kwaliteit, daar zijn ze voor ontworpen. Net zoals de Sigma EX teleconverter ontworpen is voor de Sigma EX reeks.
                          100% gelijk.
                          Canon 70-200/2.8 met kenko 2x: boven de 140 mm geen enkele scherpe foto meer!
                          Heb me al een aantal keren laten beetnemen door combinaties te maken met verschillende merken, op aanraden van de verkopers in de winkel!
                          Vanaf nu blijf ik bij mijn merk. En is dit twee maal zo duur, dan spaar ik ook twee maal zo lang!

Comment

Working...
                          X