Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rf 14-35 f4 vs rf 15-35 f 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rf 14-35 f4 vs rf 15-35 f 2.8

    Goedemiddag iedereen,

    Heeft er iemand van jullie ervaring met één van deze twee lenzen? RF 14-35 F4 VS RF 15-35 F 2.8?
    Heb al gekeken op YT dat de 14-35 enorm veel vignettering geeft en zelf niet goed weg te krijgen is met grafische programma's.

    Ben benieuwd wat jullie vinden?

    Groetjes.

  • #2
    Ik heb geen ervaring met RF lenzen, het grootste verschil tussen die twee is de maximale diafragma-opening (en de prijs).
    Als je niet echt een lichtsterke lens nodig hebt, dan is de f4 versie een stuk lichter, compacter en ook goedkoper, als je toch de f2,8 (lichtsterkte) nodig hebt, dan is dat de betere keuze.

    Voor foto's met een beperkte scherptediepte koop je doorgaans geen breedhoeklens, dat effect is beter met een wat langere lichtsterke lens, daarvoor moet je de RF 15-35 f2,8 dus niet echt kopen.

    Ik heb hier zelf ooit gekozen voor de EF 16-35 f4 L IS in plaats van voor de f2,8 versie omdat die f4 een heel goede beeldkwaliteit heeft, en omdat ze compacter, lichter en betaalbaarder was.
    Die lens gebruik ik zelfs tijdens het fotograferen van optredens, daarvoor is de maximale daifragma-opening van f4 eigenlijk niet echt een probleem meer, want de huidige camera's presteren allemaal behoorlijk goed op hoge iso.
    Dat was in de beginjaren van digitale fotografie nog wel een probleem, maar zelfs de 10 jaar oude camera die ik gebruik voor concertfotografie (1Dx) heeft weinig last van ruis bij hoge iso, en dan is een f4 lens niet echt nog een probleem.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Die RF lenzen heb ik ook geen ervaring mee.
      Wel met de vergelijkbare EF mounts.

      Daar koos ik opzettelijk de 2.8 variant omdat ik er meer toepassing voor had binnenhuis.
      Een stop winst op diafragma scheelt op je iso in donkere ruimtes die binnenhuis meestal zijn.

      Comment


      • #4
        Ik heb de RF 15-35 F 2.8 voor landschapsfotografie of als ik een kleiner onderwerp extra wil in de kijker zetten (bij een groothoek lijkt hetgeen kortbij is groter en hetgeen verder weg is kleiner). Persoonlijk vind ik de vignettering miniem bij deze lens en zelfs zo weinig dat het bij mij niet eens opvalt. Met de F4 versie heb ik geen ervaring.

        Comment


        • #5
          ik heb de 14-35RF even mogen testen in de winkel en geef idd wel wat vignettering op... maar dat zijn maar wat binnenshots ik genomen heb. Denk ik beter idd opteer voor de 15-35mm 2.8. Alleen is dit ook een prijzige lens natuurlijk. Eerst even weer een beetje sparen nu.

          Bedankt voor jullie reacties.

          Groetjes

          Comment


          • #6
            Vermits RF lenzen enkel op de eigen R bodies werken - en het protocol niet openstaat voor 3th party lenzen - heeft Canon de mogelijkheid benut om veel lenscorrecties niet meer in de lens te doen maar in software (hetzij in de camera of met aangepaste nabewerking).
            Een zuiver optische beoordeling zal bijna altijd negatief uitvallen (zeker bij de besproken UWA's).

            PS: zoals anderen hier heb ik voor veel minder geld een tweedehands EF 16-35 f:4 gekocht (de RF's waren ook niet leverbaar), iets minder wijd en een stuk groter en zwaarder maar zeer goede beeldkwaliteit.
            Bij elke lens worden (bv in LR) automatisch correcties toegepast, een lens uitsluiten om reden van vignettering is niet meer van deze tijd.
            Last edited by palombian; 15 januari 2024, 09:42.

            Comment

            Working...
            X