Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Straatfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Straatfotografie

Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
    mensen toch, wees eens realistisch, met tele of groothoek, straatfotografie is de mensen op straat fotograferen, niet portretteren en dat kan meestal enkel zonder dat ze het weten. Als je dat niet kunt aanvaarden laat de straatfotografie voor wat het is. Ik heb al honderden straatfoto's genomen zowel in binnen als buitenland en ja met een witte tele en in het openbaar zonder mij weg te stoppen en nog nooit heb ik problemen gehad.
    Yep
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peterke

Dus neen: dit is NIET het einde van de straatfotografie mits je één en ander respectvol en smaakvol aanpakt en zolang je er geen handeltje rond opzet. En als één van je argeloze subjecten bezwaar maakt, haal die foto dan gewoon van de site.

Het recht op vrije meningsuiting …geeft je het recht om foto’s te nemen op publieke plaatsen.

Portretrecht
      Naar Nederlands recht zijn er twee soorten portretten: de portretten in opdracht, en de portretten niet in opdracht. Een portret in opdracht mag alleen worden gepubliceerd met toestemming van alle geportretteerden. Een portret dat niet in opdracht is gemaakt, mag zonder toestemming worden gepubliceerd. Wel moet de publicist rekening houden met de belangen van de gefotografeerde persoon. Als deze een redelijk belang heeft tegen publicatie, dan mag de foto niet gepubliceerd worden.

Portretten zonder opdracht
      Portretten kunnen ook worden gemaakt zonder opdracht. Een fotograaf kan b.v. in een winkelstraat foto's maken van het winkelend publiek, of foto's maken bij een rechtszaak of voetbalwedstrijd. In deze gevallen geldt een andere regel. Publicatie mag, tenzij dit een redelijk belang van de geportretteerde schendt.

De wet zegt (artikel 21):
      [Bij een portret zonder opdracht] is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zoover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.

De vraag wat nu zo'n "redelijk belang" is, is in de jurisprudentie beantwoord. De belangrijkste belangen zijn het financieel belang en het privacybelang. Ongewenste publicatie van portretten met naakt of erotiek zijn bijvoorbeeld vrijwel altijd tegen het redelijk belang van de geportretteerde.

Gebruik bij nieuws
      Het tonen van iemands portret kan nieuwswaarde hebben. Tegelijkertijd kan iemands privacy geschonden worden, of kan hij zelfs negatief afgeschilderd worden door een publicatie in de krant. Iemand kan nog lang last hebben van een foto van hem als verdachte, zelfs als hij later vrijgesproken wordt. Vandaar dat kranten meestal op dergelijke foto's de verdachte onherkenbaar maken (het bekende zwarte balkje, of tegenwoordig steeds vaker een digitale vervorming van het hele hoofd).

Een getuige kan door publicatie van zijn portret in grote problemen komen, bijvoorbeeld omdat hij getuigt tegen een criminele organisatie. Ook hier is dus al snel een redelijk belang tegen publicatie.
      Last edited by PhotoNews; 10 juli 2005, 09:56.
      D70 enz... Casio EX-Z750 ...www.PhotoNews.tk
      "Photography has no rules. It is not a sport. It is the result which counts, no matter how it is achieved"

Comment

mensen toch, wees eens realistisch, met tele of groothoek, straatfotografie is de mensen op straat fotograferen, niet portretteren en dat kan meestal enkel zonder dat ze het weten. Als je dat niet kunt aanvaarden laat de straatfotografie voor wat het is. Ik heb al honderden straatfoto's genomen zowel in binnen als buitenland en ja met een witte tele en in het openbaar zonder mij weg te stoppen en nog nooit heb ik problemen gehad.
        Update:

ik neem wel te verstaan nooit foto's van naakte of halfnaakte mensen, ook bijna nooit fotografeer ik op stranden vol met mensen, ook nooit toestanden van personen in bezwarende of kiesse omstandigheden. En moest er al iemand ooit bezwaar maken dan zou ik onmiddelijk in zijn bijzijn mijn "delete" knopke gebruiken en het aan de heer of dame tonen. zie de aard van mijn straatfotografie alhier: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=79347 Respekt moet er zeker zijn, maar de privacy heeft ook zijn grenzen. Welke privacy heb ik nog als ik dagelijks met de een of de ander gefilmd word ? welke privacy hebben sommigen nog als de bedieners hun kamera naar een huis richten ? Wij kunnen zo wel eeuwig doorgaan. Maar voor mij was het genoeg ik doe voort met de hobby en maak nu gretig gebruik van mijn nieuwe extender
        Last edited by Guest9; 10 juli 2005, 10:21.

Comment

Update:

ik neem wel te verstaan nooit foto's van naakte of halfnaakte mensen, ook bijna nooit fotografeer ik op stranden vol met mensen, ook nooit toestanden van personen in bezwarende of kiesse omstandigheden. En moest er al iemand ooit bezwaar maken dan zou ik onmiddelijk in zijn bijzijn mijn "delete" knopke gebruiken en het aan de heer of dame tonen. zie de aard van mijn straatfotografie alhier: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=79347 Respekt moet er zeker zijn, maar de privacy heeft ook zijn grenzen. Welke pravacy heb ik nog als ik dagelijks met de een of de ander gefilmd word ? welke privacy hebben sommigen nog als de bedieners hun kamera naar een huis richten ? Wij kunnen zo wel eeuwig doorgaan. Maar voor mij was het genoeg ik doe voort met de hobby en maak nu gretig gebruik van mijn nieuwe extender
          ... en zo draaien we in een cirkeltje. Eigenlijk zitten we dus exact hetzelfde te vertellen. Zolang we ons verstand gebruiken en goede smaak aan de dag leggen, is het risico dat we in de problemen geraken heel gering. Want daar komt het uiteindelijk op neer: beperken van risico's op claims. Strikt juridisch mag er nagenoeg niks voor de amateur-fotograaf. 't Is echt om wanhopig van de worden als je het eenmaal gaan uitpluizen. Maar met een gezonde dosis goede smaak en intelligentie vermijd je nagenoeg alle problematische situaties. En als er dan toch eens een heethoofd tussen zit die problemen maakt, dan los je dat snel en elegant op.

Nogmaals voor alle duidelijkheid: sommige candids vind ik persoonlijk niet kunnen. Dus niet àlle. En er is ook geen vaste regel voor het soort materiaal dat je voor straatfotografie gebruikt. Net zoals er eigenlijk geen vaste regels bestaan buiten de wetten van de fysica waar we allemaal zo nu en dan eens last van hebben.
          Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhotoNews
            Ik publiceer mijn foto's op een amerikaanse website...
            En dan mag het wel....Amerikaans recht....zoek dat maar eens op...(echt, het mag daar wel hoor)

Ik ben nogal actief op Amerikaanse fora en daar mag het - wettelijk - juist nog veel minder en zijn ze zelfs veel bezorgder over "model releases" en "photography permits". In fact, mijn vraag aan die lieve dame (Sabam staat daar feitelijk buiten) was juist omwille van al die bezorgdheid bij die Amerikanen.
            Uiteraard is er ook daar - gelukkig - een hemelsbreed verschil tss theorie & praktijk.
            Let wel, ik verdedig dat niet hoor, ik zou wel gek zijn .
            Last edited by hvr_oosterzele; 10 juli 2005, 11:06.

Comment

Let maar eens op de beelden die het VRT journaal regelmatig toont van onze kust. Er komen altijd mensen 'herkenbaar' in beeld en zelfs in monokini.
              Ik ga er toch wel van uit dat zij zeer goed weten wat mag en wat niet mag.

hesy.be
              BD0319BE

Comment

de ideale brandpunt voor straatfotografie is 35mm

bijna alle grote straatfotografen werkten vroeger met een 35mm 2.0 op hun leica.

Als je wat meer flexibiliteit wil, kan je voor een lichtsterkte groothoekzoom gaan (genre 17-35 2.8). De eerder gesuggereerde sigma 20 1.8 is geen slecht idee voor een D70.

Nog veel beter van qualiteit, en leuker: koop u een konica hexar (vaste 35mm) of een 2-oogreflex (mamiya, rollei, yashica) voor een fractie van de prijs van een nieuwe lens voor de D70, steek er een zwartwitrolleke in, en fotograferen maar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
                  de ideale brandpunt voor straatfotografie is 35mm

bijna alle grote straatfotografen werkten vroeger met een 35mm 2.0 op hun leica.

Als je wat meer flexibiliteit wil, kan je voor een lichtsterkte groothoekzoom gaan (genre 17-35 2.8). De eerder gesuggereerde sigma 20 1.8 is geen slecht idee voor een D70.

Nog veel beter van qualiteit, en leuker: koop u een konica hexar (vaste 35mm) of een 2-oogreflex (mamiya, rollei, yashica) voor een fractie van de prijs van een nieuwe lens voor de D70, steek er een zwartwitrolleke in, en fotograferen maar
                  Waar kan je deze camera's kopen....?
                  2de hands zaak...?

Mvg

PhotoNews
                  "Photography has no rules. It is not a sport. It is the result which counts, no matter how it is achieved"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhotoNews
                    Waar kan je deze camera's kopen....?
                    2de hands zaak...?

Mvg

PhotoNews
                    welke camera?

in ieder geval: prijzen voor dergelijke zaken liggen veel te hoog bij tweedehandszaken. Je kan beter uitkijken via de 'klassieke' kanalen:

- www.fotoapparatuur.nl
                    - www.marktplaats.nl
                    - www.ebay.de (opletten op ebay)

als je daar een zoekertje zet: 'te koop gezocht:....' dan krijg je zeker reacties.

Als je twijfelt over een aanbieding (prijs), mag je me altijd mailen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
                      welke camera?

in ieder geval: prijzen voor dergelijke zaken liggen veel te hoog bij tweedehandszaken. Je kan beter uitkijken via de 'klassieke' kanalen:

- www.fotoapparatuur.nl
                      - www.marktplaats.nl
                      - www.ebay.de (opletten op ebay)

als je daar een zoekertje zet: 'te koop gezocht:....' dan krijg je zeker reacties.

Als je twijfelt over een aanbieding (prijs), mag je me altijd mailen.

Dank je fotofiel...Ik ga je zeker mailen als ik een aanbiedig zie...

Lekker analoog...lekker streetshooting...

Alvast bedankt Fotofiel
                      Last edited by PhotoNews; 12 juli 2005, 14:27.

Comment

Working...
                      X