Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Straatfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Straatfotografie

Komend weekend straattheaterfestival hier in Menen, ik denk dat ik de Tamron 90 mm macro eens ga uitproberen voor portretten, AF niet zo snel
    maar heel scherp en lichtsterk.
    Voor moeilijker onderwerpen kan ik terugvallen op de 28-105 of de 18-35 van Nikon, beiden geen lichtkanonnen, zal maar de externe flits meenemen ook.
    Ik zie me nog niet zeulen met een 70-200/2.8 of even vragen en ik leen ze van een kennis.
    Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

Comment

Straatfotografie, doe ik met mijn "straatlens".

Meestal komt het hier grosso modo op neer: Hoe "bedeesder" je bent, hoe méér télé je gaat gebruiken. Ben je een "stoutmoedig" iemand, dan zal je nogal eens de groothoek boven halen.

Ik heb het jaren gedaan met een "50 mm" op analoge body. Maar dat was hoofdzakelijk omdat ik maar 1 lens had.
      Nu gebruik ik de 70-200, soms is die net iets te lang, maar het blijft een comfortabele lens.

Comment

en waarom zou je niet de sigma of de Tamron 18-200 3.5-6.3 daarvoor nemen.
        is wel geen heel lichtsterke lens maar voor buiten voldoet hij prima hoor.
        op een Nikon D70 is het dan 28-300mm en dat is groothoek en een goede tele range
        Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
        Hier op dit forum.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel
          en waarom zou je niet de sigma of de Tamron 18-200 3.5-6.3 daarvoor nemen.
          is wel geen heel lichtsterke lens maar voor buiten voldoet hij prima hoor.
          op een Nikon D70 is het dan 28-300mm en dat is groothoek en een goede tele range
          http://users.skynet.be/jvg/jan/start.htm
          Omdat je best een groot diafragma (2.8) gebruikt om uw onderwerp te isoleren van de achtergrond.

Comment

Volgens mij ook een grote opening voor je achtergrond te doezelen en genoeg zoom om alles bij te trekken.
            Succes
            gilliom
            Sony T300
            Nikon D90 18-200mm

Comment

maar hij wil wel betaalbare lenzen en op 2.8 tellen er andere prijzen.(voor de zooms toch)
              keuze zal niet gemakkelijk zijn hoor.
              Dus volgens uw geldbeugel. En een miskoop kan je toch niet veroorloven vind ik. Dus flink wat advies vragen is dan toch de boodschap.
              Maar uiteindelijk zal jij toch moeten beslissen hoor.
              Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
              Hier op dit forum.

Comment

Hoi

Een grote opening voor je achtergrond te doezelen ....zegt men hier.

Vreemd....

Bedoel je de straat verdoezelen?

Kijk eens hier...
                Dit is straatfotografie...niks verdoezelen..en zeker geen achtergronden

Ik bezit reeds een 18-70 en een 50-f/1.8.

Ik zie mij niet rondlopen met een witte toeter hé....ala 70-200

Iets rond de 20 mm ala f1.8...had ik in gedachten...
                Zou dit iets zijn...lekker dicht met men neus op de mensen.

PhotoNews

( aan een website ben ik aan het werken - om het <Straat.Nieuws> te tonen )
                D70 enz... Casio EX-Z750 ...www.PhotoNews.tk
                "Photography has no rules. It is not a sport. It is the result which counts, no matter how it is achieved"

Comment

Het is inderdaad "veilig" om met een tele straatfoto's te maken.
                  En met bvb een 70-200 kan je mooie momenten vastleggen.
                  Doch de dynamiek van de straatfotografie gaat verloren.
                  En hoe krijg je er alles op als je in een smalle straat iets aan de overkant van de straat wil vastleggen?

Met een supergroothoek kan je ook, bijna ongemerkt, vanop de buik trekken. En dan wat croppen, en rechtzetten, als je het nodig vind.
                  Met een groothoek kom je het best uit als "street all round lens". Je idee van een 20mm/1,8 is daarom uitstekend.
                  Met een fish eye heb je meer werk achteraf maar je bent dicht bij de mensen.
                  Meestal weten ze niet dat ze in beeld zijn... je kijkt naar ergens anders denken ze. Soms heb je interactie met de mensen, want je staat er heeeel dicht bij. Meestal is dat leuk. Soms niet....

Mijn tools : Sigma 15mm/2,8 Fish, Sigma 20mm/1,8, Sigma 12-24mm/4,5-5,6.

Groetjes

Skitch
                  Last edited by Skitch; 8 juli 2005, 23:22.
                  " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
                    Het is inderdaad "veilig" om met een tele straatfoto's te maken.
                    En met bvb een 70-200 kan je mooie momenten vastleggen.
                    Doch de dynamiek van de straatfotografie gaat verloren.
                    En hoe krijg je er alles op als je in een smalle straat iets aan de overkant van de straat wil vastleggen?

Met een supergroothoek kan je ook, bijna ongemerkt, vanop de buik trekken. En dan wat croppen als je het nodig vind.
                    Met een groothoek kom je het best uit als "street all round lens". Je idee van een 20mm/1,8 is daarom uitstekend.
                    Met een fish eye heb je meer werk achteraf maar je bent dicht bij de mensen.
                    Meestal weten ze niet dat ze in beeld zijn... je kijkt naar ergens anders denken ze. Soms heb je interactie met de mensen, want je staat er heeeel dicht bij. Meestal is dat leuk. Soms niet....

Mijn tools : Sigma 15mm/2,8 Fish, Sigma 20mm/1,8, Sigma 12-24mm/4,5-5,6.

Groetjes

Skitch
                    Hoi Skitch

Heb jij soms een album straatfotografie online staan?

Jammer dat die Sigma 20mm/1,8 zo duur is hé...
                    Ik ga nog een beetje doordoen met mijn nikon 50mm/1,8 lensje...en mijn kitlens...want die zo slecht nog niet op 18 mm...

Mvg

Photonews
                    Last edited by PhotoNews; 8 juli 2005, 22:46.
                    "Photography has no rules. It is not a sport. It is the result which counts, no matter how it is achieved"

Comment

'k Heb geen typische "streets" in een album on line.
                      'k Zal er deze avond (laat) enkele voorbeelden posten.

Die 20mm/1,8 is wel een leuke lens. Zit altijd in mijn fototas.

Groetjes
                      Skitch

Comment

...cx
                        Last edited by BeBa; 6 mei 2007, 09:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BeBa
                          Sigma 12-24 of een goed vast brandpunt in dat gebied, zoomen doe je met je voeten. Vroeger gebruikte ik tele maar dan heb je geen context in je beeld. Verder de raad van Photonews opvolgen, lekker dicht op de mensen...

BeBa
                          Lekker dichtbij : het voordeel van een supergoothoek, de 12 van de 12-24, en een fish is dat de meeste mensen denken dat je iets anders in beeld hebt. En als je de 1/3 regel volgt kijk je, met een fish bvb, inderdaad een heel andere hoek uit voor het centrum van de foto. Maar je doelwit staat lekker op de juiste plaats.

Groetjes
                          Skitch

Comment

Dit is toch een leuk onderrwerp hé heren...

Als we nu eens een straatfotografie weblog zouden starten met verschillende Bd mensen...zou dat niets zijn...?

Wie zou hier aan willen mee werken?
                            Last edited by PhotoNews; 9 juli 2005, 12:00.

Comment

Straatfotografie... dat is één van de (vele) redenen waarom ik me die 16-35 L f2.8 heb aangeschaft (dinsdag a.s. mag ik ze al in gebruik nemen). Skitch heeft overschot van gelijk: lekker dicht bij de mensen die er geen flauwe notie van hebben dat ze precies juist in het kader staan.

Hoe had je dat gezien, PhotoNews? Zo'n weblog ?
                              Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peterke
                                Straatfotografie... dat is één van de (vele) redenen waarom ik me die 16-35 L f2.8 heb aangeschaft (dinsdag a.s. mag ik ze al in gebruik nemen). Skitch heeft overschot van gelijk: lekker dicht bij de mensen die er geen flauwe notie van hebben dat ze precies juist in het kader staan.

Hoe had je dat gezien, PhotoNews? Zo'n weblog ?

Wel Peterke....hoe zie ik dat?

Zo iets als dit hier....

Met verschillende straatfotografie liefhebbers, een weblog onderhouden .

Lijkt me leuk om met leden uit verschillende dorpen en steden een soort straatfotografie weblog te maken en er leuke straat beelden op te zetten...
                                Zo een beetje je eigen "Photonews" uit je eigen dorp...

Zou mega zijn als we foto's uit alle gemeenten en steden van vlaanderen konden plaatsen...

Wat denk je?

Wie wil hier nog aan meewerken?

Comment

Working...
                                X