(allemaal 3mp - in camera sharpness: normal - GEEN nabewerking!)
Het zouden foto's moeten zijn van hetzelfde onderwerp he.......
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Ben ook al een tijdje aan het spelen met de idee om zo'n allround-lens te kopen ofwel een goeie prosumer, vooral zoals velen hier, om eens niet al dat gerief te moeten meesleuren of als je je wil hoeden tegen diefstal in sommige oorden. Wel ik denk nu, en ik probeer nochtans te relativeren, dat ik er een prosumer ga bijnemen. Voor deze prijs heb je wellicht geen goeie prosumer, maar met wat erbij zal je die dan wel eens meer kunnen bovenhalen dan deze lens. Sorry, dit is dan mijn bescheiden mening.
Groetjes,
Pol.
maja hoeveel keer gaat ge die prosumer dan bovenhalen? vind da zo een beetje zonde om voor 6 dagen per jaar een prosumer te kopen terwijl da de 18-200
op 18mm en f8 wel goede beelden geeft en en nekeer 28mm is het geen probleem meer waar ze opstaat.
maja hoeveel keer gaat ge die prosumer dan bovenhalen? vind da zo een beetje zonde om voor 6 dagen per jaar een prosumer te kopen terwijl da de 18-200
op 18mm en f8 wel goede beelden geeft en en nekeer 28mm is het geen probleem meer waar ze opstaat.
Wel Koen, ik ben er zeker van dat ik de prosumer nogal eens meer zou gebruiken.
Naast mijn verregaande interesse voor fotografie heb ik nl. nog een zwak voor gatronomie. Enkele keren per jaar bezoek ik dus een van die ** of *** toprestaurants alhier of in het buitenland.Ik ben dan uiteraard voorzien van mijn cam om al die lekkere en mooie creaties op het bord op foto vast te leggen. Toen ik gisteren in zo'n situatie verkeerde en met mijn D70 + 17-55 met SB800 erop begon uit te pakken, miste ik plots wel een beetje die compactere CP 5700 van vroeger, waarmee ik in de macorstand in detail en vanop enkele centimeters elk bord met een hoge kwaliteitsgraad kon fotograferen en dit zonder veel op te vallen. Nu had ik mij voor deze gelegenheid, wij waren immers met zijn achten, gewapend met mijn standaardlens.Omwille van de omslachtigheid en mee te nemen gewicht had ik mijn macrolens maar thuisgelaten. Niet dat ik met de 105 hier veel had kunnen uitspoken omwille van de grotere werkafstand. Een vriend had de Canon G6 bij en zal wellicht voor het werk dat hier te doen was even goeie of wellicht betere dichtbij-opnames hebben.
Zo zie je maar dat een prosumer wel eens meer van pas kan komen.
Er bestaat ook een 28-200, lijkt mij al héél wat makkelijker te bouwen wegens niet superbreed en dus zou de kwaliteit ook wel eens héél anders kunnen zijn...?
Of is dat dan geen allrounder meer?
Er bestaat ook een 28-200, lijkt mij al héél wat makkelijker te bouwen wegens niet superbreed en dus zou de kwaliteit ook wel eens héél anders kunnen zijn...?
Of is dat dan geen allrounder meer?
Wat mij het meeste stoort aan de 18-200 is eigenlijk de f6.3 op 200mm. Voor die brandpuntsafstand mag het toch wel een stopje lichtsterker zijn. De 28mm is natuurlijk geen groothoek meer bij DSLR, maar we hebben nog altijd de goede 18-70mm kitlens...
En wat zou de all-round 28-300mm als resultaat geven? OK, ook hier 300mm bij f6.3, maar dat is al wat meer serieuze tele dan 200mm...
Goed initiatief Tony om vergelijkende foto's te plaatsen zonder vermelding van het "glas" , maar idd. best in dezelfde omstandigheden en hetzelfde (kritische) onderwerp.
Het vergelijkend onderzoek is zeker voldoende interessant om er een aparte topic aan te wijden! Ik vermoed echter dat je zal moeten verwijzen naar ruimte buiten dit forum om méér dan drie foto's tegelijk te plaatsen...
Bij de Sigma 28-105 2.8-4 is dat al f4 bij 68mm, terwijl je bij 77mm pas in de helft van het bereik zit!! Gaat dus eerder logaritmisch dan lineair.
Als ik dit doortrek naar de 18-200 zou dat dus bij 113mm al 6.3 geven
Klopt! Ik heb dat bij de Bigma ook vastgesteld dat je snel aan f6.3 zit, maar hier verwacht je dat eerder.
Ivm. "lichte" universele uitrusting zit ik nu eerder te denken aan:
1. Nikon kitlens 18-70mm
2. een 70-300mm
Een "universele" zoom zie ik precies toch niet meer zo zitten?... Twee "lichte zoomlensjes" is mss. een beter alternatief?
De "super" kwaliteits-objectieven neem je niet zomaar een dagje mee in de rugzak...
6 dagen per jaar eens wat gewicht mee zeulen, is dan misschien de optie!
.....en zo zijn we rond.
6 dagen per jaar eens wat gewicht mee zeulen, is dan misschien de optie!
.....en zo zijn we rond.
dat was net de bedoeling van die 18-200 he, mijn goed mateiaal heb ik.
maar tijdens die 6 dagen heb ik zoieso al 15 kg bij. en daarom zocht ik die lichte allround lens.
ik ga ze nog altijd meenemen, en voor deze functie zal ze dienen. ik ga de 18-200 meepakken en de 50 mm vor de ruwe stukjes en de rest daar gebruik ik dan mijn 28-70 of 70-200 voor
Comment