Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telelenzen : keuzeprobleem !!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Telelenzen : keuzeprobleem !!!

Hello folks ,

Ben zinnens om m'n "zoomrange" wat uit te breiden
    Nu heb ik het volgende probleem :

Welke te nemen om degelijke aktiefoto's te maken ??

Ik twijfel tussen de EF 300 l f.4 en de EF 100-400 L

Beiden hebben IS en USM . Bij de 300 L zou ik eventueel een extender 1.4 bijkopen .
    Kan iemand ( die eventueel beide lenzen heeft ) mij eventueel verder helpen met pro's of contra's van beide lenzen ??
    Qua prijs liggen ze beiden dicht bij elkaar ( de 300 met extender uiteraard ).
    Gaat mij enkel om kwaliteit van de foto's , snelheid scherpstelling en dergelijke .
    Heb hier ergens in een thread eens gelezen dat eens je het "L-virus" te pakken hebt , je er niet zomaar vanaf geraakt Moet toegeven dat het idd zo is

Op voorhand al bedankt voor de eventuele reakties/ raadgevingen
    Canon EOS ...D + enkele "L" glaasjes ( zo van die snelle ) + een goe bliksembakske ( 580 ) + een stevig statiefke met deftig kopke

Re: Telelenzen : keuzeprobleem !!!

de 300 lijkt me optisch beter (zelfs met TC ?) maar de 100-400 is flexibeler. Als je enkel voor kwaliteit gaat is de 300 imho de beste keuze. Wil je een mix van kwaliteit / flexibiliteit dan is de 100-400 beter imho.

maar persoonlijk heb ik geen ervaring met één van deze lenzen. 't is alleen dat ik er ook al over nagedacht heb (en nog steeds niet uit ben )
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Ik heb zelf de 100-400L, en daarmee heb ik vorige zondag nog zo'n 600 foto's gemaakt op de Diamond Race in Viersel.

De AF werkt heel snel, en de lens is zeker scherp genoeg .
      Een 300mm (geen zoom dus) zal wel scherper zijn, en de AF zal ook nog wel sneller werken. Maar voor sportfoto's zou ik niet willen ruilen. Als je de actie wil volgen, en op het juiste moment afdrukken, dan is volgens mij een zoomlens veel handiger.

Sommigen hebben liever een draaizoom, maar als het zoomen echt snel moet gaan denk ik dat er niets beter is dan een schuifzoom .

Met een vaste lens moet je een heel goede plaats hebben van waaruit je foto's kan (mag) maken, en dan moet de actie altijd op dezelfde afstand gebeuren. Voor circuitfoto's kan je een vaste lens gebruiken, maar dan eigenlijk alleen maar als je een speciaal pasje hebt waarmee je (bijna) overal mag komen. Als je dat niet hebt, dan is een zoom véél handiger .

De echte sportfotografen gebruiken meestal wel primes, maar die hebben dan meerdere body's bij, waar verschillende lenzen opzitten (en daar zal ook wel een zoomlens bijzitten).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Zelf heb ik de 100-400. Ben er tot nu toe tevreden over. Maar als ik foto's zie gemaakt met de EF300, dan merk ik het verschil in scherpte toch wel met mijn one-four.

Het is een totaal andere manier van fotograferen met een prime...je maakt minder foto's, maar ze komen er scherper uit...dat is een feit.

Zelf koop ik na deze lens een prime...zeker weten!

Comment

Ik heb de 100-400 en de 400 f/2.8. Het is geen vergelijk....

Ik zou voor de 300 prime gaan....

Voor mij nooit geen tele-zoom meer...
          Groet,
          Paul

Comment

Ik heb de 100-400 en de 400 f/4 DO. Het is geen vergelijk....

Comment

Ik heb geen prime 300 L.

Ik heb wel de 100-400 en ben hier reuze tevreden over.

Over het algemeen wordt gezegd dat primes scherper zijn.
              Met de 100-400 heb je dan weer aardig wat flexcibiliteit qua zoom.

Als je het niet erg vindt veel van lenzen te switchen en/of naar voor of naar achter te stappen ten einde de foto te kunnen nemen zoals jij ze wilt, kan je misschien best de 300 L nemen, maar nogmaals in ben echt tevreden qua scherpte van de 100-400 (en ben gene gemakkelijke hierin).
              www.wildlifepixs.com

Comment

Mischien zijn de 2 niet te vergelijken, maar wat mij belangrijker lijkt is de vraag met welke van de 2 je de foto's kunt maken die je wilt

Als de prime ofwel te kort ofwel te lang is voor je doel kunnen de foto's best scherp zijn, maar evengoed rijp voor de prullebak. De zoom is flexibel maar minder scherp en wat langzamer met AF.

Het blijft hoe dan ook een compromis tussen flexibiliteit en kwaliteit/snelheid. Weet niet precies wat voor actiefoto's je wilt maken Vogels of autosport maakt nogal wat uit
                Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

Comment

Luxeprobleem?
                  Last edited by LucD; 29 juni 2005, 08:29.

Comment

Ga maar vlug voor de 300mm L f4 non IS. Heb ze sinds een week in bezit! Razendsnelle en zeer scherpe lens!
                    Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
                    http://www.racenews.be

Comment

Een prime is meestal beter omdat het optisch makkelijker te maken is. Langs de andere kant heeft een telezoom flexibiliteit.
                      Er is hier iemand die in dit draadje zei dat wat je ermee wil doen het belangrijkst is. Een betere raad kan niemand geven.

Comment

Als je voor natuur of vogel fotografie kiest zou ik een prime nemen.
                        Sneller en scherper. En zo lang mogelijk, je komt altijd te kort. Je hebt nooit geen last van dat je teveel zoom hebt bij vogel fotografie. Mijn 50-500 staat altijd op 500 mm. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de vogel op 1 meter afstand ging zitten, wel op 50 meter Voor sport zou ik voor de 100-400 gaan.

mvg, drh
                        Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

dhr

..... en doe er voor natuur en vogelfotografie nog maar een extender bij die 500 mm.
                          Groetjes,

Rudi Petitjean

NATURE GALLERY

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steward
                            dhr

..... en doe er voor natuur en vogelfotografie nog maar een extender bij die 500 mm.
                            Ja kan, maar ja de lichtsterke he.... Goed voor de maan, maar voor natuur een beetje te donker. Wat dacht je van de 1200 mm van canon.

mvg, drh
                            Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Working...
                            X