Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 50mm f/1,4 of 85mm f/1,8?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: canon 50mm f/1,4 of 85mm f/1,8?

Ik wil vooral even opmerken dat er bij hetzelfde f getal met de 50 mm tot 2 x minder licht nodig is dan met een 85 mm.

Zelf heb ik geen 50 mm maar de AF snelheid van de 85 mm 1,8 is hoger dan van de 70-200L IS.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door markymark
      heeft iemand al kwalitatief de 50mm1.4,50mm1.8 en 85mm1.8 vergeleken(afstand buiten beschouwing gelaten) ?
      Ik ben geen "measurebator"; hou me dus niet bezig met resolutiekaartjes en meettoestellen etc... Wat telt is het eindresultaat. De drie lenzen zijn qua kleurenweergave en scherpte volledig aan elkaar gewaagd. De 50 & 85 f 1.8 presteren qua scherpte al bijzonder goed wijd open, maar blinken echt uit vanaf f 2.8... en dat is een bijzonder puike prestatie imo. De 50 mm f 1.4 zit volledig in dezelfde lijn, maar zal reeds vanaf f 2.0 à 2.2 reeds vlijmscherp zijn.

Het verschil zit in de werkafstand die zelfs voor de 50 mm redelijk lang is voor shots binnenshuis. Redelijk lang... maar zeer zeker niet irritant wat dat betreft. De 85 mm eist wel wat meer ruimte, maar is ruimschoots de snelste qua AF. Gevolgd door de 50 mm f 1.4 en de 50 mm f 1.8, met nog altijd een respectabele AF-snelheid. Nogmaals... het verschil tussen de f 1.4 en f 1.8 is imo z'n geld niet waard... Zoals ik al eerder aangaf, biedt de 28 mm f 2.8 voor werk binnenshuis ook heel leuke mogelijkheden (ook bijzonder scherp trouwens). En opnieuw aan een zacht prijsje.

Wel nog een kleine waarschuwing: fotograferen met primes is verslavend; eens je dat soort constante beeldkwaliteit gewoon bent en de luxe van een zeer lichtsterke, compacte én lichtgewicht lens, ga je je ergeren aan nogal wat zooms. (tenzij je van dan af het betere L-werk in huis haalt natuurlijk)
      Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Ik heb zelf net een 50 mm lens gekocht omdat mijn 85 mm af en toe wel iets te lang is om binnen te fotograferen.
        Extra lichtsterkte is *altijd* welkom, je kan kiezen of je ze gebruikt of niet, maar dat hangt ook af van je stijl. Ik speel erg graag met DOF, ieder zijn eigen smaak en stijl.

Mijn advies :
        vooral binnen : 50 mm
        vooral buiten : 85 mm

sugar
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

dit zin een van de scherpste foto's die ik gezien heb. De 85mm lijkt een super lens voor weinig geld (1.8 versie)
          Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michael_VB
            kijk eens naar

hier krijgt de AF van de
            lens 50 1.8 'Slow' als waardering.
            lens 50 1.4 'OK' als waardering.
            lens 80 1.8 'Fast' als waardering.
            lens 28-105 'OK' als waardering.

Volgens mijn ervaring presteren 50 1.4 en 80 1.8 goed.
            Ik lees graag de reviews van photozone, maar die gebruikerswaarderingen... Je ziet niet wie die gegeven heeft itt fredmiranda.com. Bij fredmiranda kan je eventueel nag iets opmaken over de credibiliteit van de poster uit wat hij schrijft over de lens. Wie weet met welke lenzen vergelijken deze mensen, wie weet wel iets 28-300 geval ofzo...

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
              De 85mm lijkt een super lens voor weinig geld (1.8 versie)
              Prijs kwaliteit is dit 1 van de beste Canon lenzen. Vrij scherp op f1,8 maar nog veel CA. Deze CA is verdwenen vanaf f2,8. Super autofocus. De enige Canon lenzen met nog hogere beeldscherpte zijn vaste L lenzen zoals de Canon EF 135L.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                Prijs kwaliteit is dit 1 van de beste Canon lenzen. Vrij scherp op f1,8 maar nog veel CA. Deze CA is verdwenen vanaf f2,8. Super autofocus. De enige Canon lenzen met nog hogere beeldscherpte zijn vaste L lenzen zoals de Canon EF 135L.

Jan.

Jan ik heb enkele goede testen gelezen van die 85mm f1.8 en deze lens vertoont nergens overdadige CA problemen! Heb jij misschien een andere test gezien?

Wil iemand zeggen wat ze van mijn glaskeuze vinden voor mijn 350d?
                50mmf1.4 usm, 85mm f1.8 usm, 200mm II f2.8L usm!

Later komt er ipv een wideangle gewoon direct een Shift lens (24mm of 45mm).
                Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Jan ik heb enkele goede testen gelezen van die 85mm f1.8 en deze lens vertoont nergens overdadige CA problemen! Heb jij misschien een andere test gezien?
                  Ja... De test die ik zelf heb uitgevoerd.
                  Veel CA betekent niet overdadig veel CA.
                  Merk op dat ook de beste L lenzen last hebben van CA als ze op korte afstand worden gebruikt. Alleen macro lenzen hebben dit probleem niet.

Later komt er ipv een wideangle gewoon direct een Shift lens (24mm of 45mm).
                  Kwalitatief heel goede keuze. Maar als je belangstelling zou hebben voor dichtbij of macro fotos dan zal je toch nog een macro lens nodig hebben.

Jan.

Comment

Uit jouw keuze kan ik opmaken dat je resoluut voor primes kiest. Ok daar kan ik inkomen, en er valt heel wat voor te zeggen. Alleen heb je allemaal tele-primes op je 1.6 crop: Een 80mm, een 136mm en een 320 mm. Dit zijn wel allemaal "klassieke" brandpuntsafstanden, maar volgens mij ga je heel snel een lichte groothoek of een gewone standaardlens missen. Een 24 mm f2.8 of een 35 mm f2 zjn goede lenzen voor een redelijke prijs. Misschien de 50mm f1.8 nemen en aan je collectie onmiddellijk een 24 of 35 mm toevoegen?
                    DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
                      Uit jouw keuze kan ik opmaken dat je resoluut voor primes kiest. Ok daar kan ik inkomen, en er valt heel wat voor te zeggen. Alleen heb je allemaal tele-primes op je 1.6 crop: Een 80mm, een 136mm en een 320 mm. Dit zijn wel allemaal "klassieke" brandpuntsafstanden, maar volgens mij ga je heel snel een lichte groothoek of een gewone standaardlens missen. Een 24 mm f2.8 of een 35 mm f2 zjn goede lenzen voor een redelijke prijs. Misschien de 50mm f1.8 nemen en aan je collectie onmiddellijk een 24 of 35 mm toevoegen?

Heb ik ook aangedacht! Ik zou graag de 16-35mm willen maar die reviews varieëren zo hard. Sommige vinden hem scherpste ooit, andere totaal niet!

I love macro's. En de 65 mpe lijkt me wat. Vooral omdat die 5x gewoon uit de doos doet! Straf.

Als prime zijn er deze nog! canon ef 24/1.4 l usm of canon ef 24/2.8!
                      Ik moet hier nog reviews van lezen! Nog geen tijd gehad. Maar ik ga ervan uit dat primes zeker in WIDES veel beter presteren dan de zoom's. Omdat je bij Wides toch meer kans hebt op onscherpe beelden, CA enz..

Ik vraag me soms af of canon lensen van eenzelfde type allemaal dezelfde kwaliteit hebben?
                      Volgens mij heb je als je 10x 50mm's koop kans dat er 2 minder scherp zijn, gewoon omdat de elementen misschien niet helemaal 100% juist staan (en dan spreek ik over 1/10 van een milimeter ofzo). Omdat je toch ziet dat vele al een splinternieuwe lens naar Canon terugsturen om te laten 'fixen'.

Comment

Als prime zijn er deze nog! canon ef 24/1.4 l usm of canon ef 24/2.8!
                        Ha, maar vergeet dan vooral de 35 mm F1.4 L niet ! Ik heb ze net enkele weken en op de 135 mm F2 L na is dit het beste wat ik ooit op mijn camera heb gezet. Op de 1DMkII is dit een 45 mm (een echte standaardlens dus). Ze brengt mij telkens 30 jaar in de tijd terug toen ik mijn eerste foto's mocht maken met de Canon FTb van mijn vader met een FD 50 mm F1.4. Hij maakte daar zelf ZW opnames mee waar ik nog steeds jaloers op ben.
                        DigiCam

Comment

Ha, maar vergeet dan vooral de 35 mm F1.4 L niet ! Ik heb ze net enkele weken en op de 135 mm F2 L na is dit het beste wat ik ooit op mijn camera heb gezet. Op de 1DMkII is dit een 45 mm (een echte standaardlens dus). Ze brengt mij telkens 30 jaar in de tijd terug toen ik mijn eerste foto's mocht maken met de Canon FTb van mijn vader met een FD 50 mm F1.4. Hij maakte daar zelf ZW opnames mee waar ik nog steeds jaloers op ben.
                          Ja ik ga een 350D halen omdat ik meer geld in lenzen wil steken eerst. En na 1 of 2 jaar koop ik dan de middenmotor canon (6D?) met waarschijn dan 16mpix op full sensor!

Dus een 35mm zou ongeveer 53mm zijn voor mij dan met 1.6x crop! Ook nog standaardlens. Goed dus!

Wat ik eigenlijk nog vragen wou: Ik ken weinig van canon (ben pas een week vollop bezig met canon te bestuderen) maar ik zie 3 soorten lenzen! De FD, EF, EF-S!
                          Ik weet dat EF-S ONLY voor de cropped DSLR's is 350d, 300d,... Dus die koop ik niet wat het zou niet meer passen later op een full frame dslr.
                          EF is de standaard nu voor alle lenzen, right?
                          FD ken ik niet! Is een oud model van aansluiting voor de analoge toestellen?

En is het 'zeker' dat canon binnen 3 jaar niet met een compleet nieuw model van aansluiting komt? Waardoor we onze EF's niet meer kunnen gebruiken?

Comment

Ja ik ga een 350D halen omdat ik meer geld in lenzen wil steken eerst. En na 1 of 2 jaar koop ik dan de middenmotor canon (6D?) met waarschijn dan 16mpix op full sensor!
                            Deze keuze heb ik twee jaar terug gemaakt. Nu is het tijd voor een 5D.

Dus een 35mm zou ongeveer 53mm zijn voor mij dan met 1.6x crop! Ook nog standaardlens. Goed dus!
                            Prijs reeds nagekeken ?

Wat ik eigenlijk nog vragen wou: Ik ken weinig van canon (ben pas een week vollop bezig met canon te bestuderen) maar ik zie 3 soorten lenzen! De FD, EF, EF-S!
                            Ik weet dat EF-S ONLY voor de cropped DSLR's is 350d, 300d,... Dus die koop ik niet wat het zou niet meer passen later op een full frame dslr.
                            EF is de standaard nu voor alle lenzen, right?
                            FD ken ik niet! Is een oud model van aansluiting voor de analoge toestellen?
                            FD zijn manuele focus Canon lenzen. Op een zeker moment is alles stopgezet om opnieuw te starten met EF.
                            Dit is een link naar de goede oude tijd: http://www.canonfd.com/choose.htm

En is het 'zeker' dat canon binnen 3 jaar niet met een compleet nieuw model van aansluiting komt? Waardoor we onze EF's niet meer kunnen gebruiken?
                            De kans is heel klein. Bovendien zullen er altijd adapters zijn om oude lenzen te kunnen gebruiken. Er wordt soms gesproken over een 45x35 mm medium formaat dat Canon zou ontwikkelen maar dat zijn enkel geruchten. (zoals de 5D en de D200 )

Jan.
                            Last edited by Jan_10D; 21 augustus 2005, 21:28.

Comment

Ik moet ook zeggen dat mijn 85 zelden CA laat zien die meteen opvalt. Als je ernaar gaat zoeken, kan je ze vinden beneden f2.5, maar met de 50/1.4 is het een stuk erger. Foto's met reflecties en daardoor hoog contrast geven soms echt lelijke paarse vlekken/randen op f2 en lager. Maar de delen die echt goed scherp zijn (wijd open heel weinig dus), vertonen het niet.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ha, maar vergeet dan vooral de 35 mm F1.4 L niet
                                Fantastische lens hé.
                                Ik had deze tot vorige vrijdag nog nooit geprobeerd, maar ze is zo mogelijk nog beter dan de 24/1.4. Helaas niet voor mijn portemonee op dit moment.
                                Pieter
                                --
                                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
                                X