Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenskap...of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenskap...of niet?

Dag Belgiumdigital,

Volgende week ga ik een stapje proberen te zetten in - een voor mij - nieuwe wereld van fotografie, concertfotografie. Ik mag via een vriend enkele kiekjes maken van een muzikant die zijn dingetje doet op het podium.

Ik zou gebruik maken van een 24-70mm f2.8. Toch had ik een vraagje. Deze lens is uitgerust met een (behoorlijk grote) lenskap ( of zonnekap? Wat is eigenlijk het meest gebruikte woord? ) Wordt deze gebruikt binnen concertfotografie, of is het ten zeerste afgeraden lenskappen bij dergelijke praktijken te verbannen?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp.

MVG,
    Bagie.
    Wannabes: http://www.wannabes.be

Re: Lenskap...of niet?

altijd een lenskap gebruiken, op een podium hangen veel lichten dus...
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
      altijd een lenskap gebruiken, op een podium hangen veel lichten dus...
      Inderdaad, dat was ook de eerste reden die ik kon bedenken. Maar omdat die lenskap van de 24-70 erg groot te noemen is, was ik bang dat ze juist téveel licht zou afnemen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bagie
        Inderdaad, dat was ook de eerste reden die ik kon bedenken. Maar omdat die lenskap van de 24-70 erg groot te noemen is, was ik bang dat ze juist téveel licht zou afnemen...
        Die zonnekap neemt alleen licht weg dat vanuit de zijkanten op de lens valt. Dat licht zorgt alleen voor lensflare, de belichting verandert niet (diafragma, sluitertijd) maar het storende licht wordt weggehouden van het voorste lenselement.

De zonnekap kan je dus best wel gebruiken. Maar, als je een flitser gebruikt die niet hoog genoeg komt, dan moet je de zonnekap wel wegnemen omdat je anders een donkere vlek (onderaan) krijgt bij de foto's.

Maar bij concertfotografie gebruik je best geen flitser, want dan is de sfeer helemaal weg.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
          De zonnekap kan je dus best wel gebruiken. Maar, als je een flitser gebruikt die niet hoog genoeg komt, dan moet je de zonnekap wel wegnemen omdat je anders een donkere vlek (onderaan) krijgt bij de foto's.
          Ik denk dat die lens sowieso al groot genoeg is om het licht van de interne flitser de weg te versperren. Sowieso externe flitser gebruiken dus.

Maar bij concertfotografie gebruik je best geen flitser, want dan is de sfeer helemaal weg.
          Als er helemaal geen podiumlicht van voren op de muzikanten valt is een invulflits zeker aan te bevelen. Mits de intensiteit zeer laag gehouden wordt komt er nog genoeg kleur en sfeer van het omgevingslicht door.
          Gijs
          Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
            Die zonnekap neemt alleen licht weg dat vanuit de zijkanten op de lens valt. Dat licht zorgt alleen voor lensflare, de belichting verandert niet (diafragma, sluitertijd) maar het storende licht wordt weggehouden van het voorste lenselement.

Een flitser zal niet nodig zijn. Ik ben al regelmatig in de zaal geweest en er is genoeg sprake van podiumlicht dat van vooraan komt ( zoals Gijs ) zei.

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden, volgende week zal het mét lenskap worden! ;-)

Comment

Ik doe zeer veel concertfotografie, en flitsen is totaal uit den boze. Altijd een lenskap opzetten is aanbevolen.

Comment

mss een mini hintje, ik zet mijn st-e2 atlijd op mijn toestel (als je een 550 of een 580) heb kan je sneller focussen met de infrarood aan, mss een aanrader voor op momenten dat de focus niet zijn werk doet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                  mss een mini hintje, ik zet mijn st-e2 atlijd op mijn toestel (als je een 550 of een 580) heb kan je sneller focussen met de infrarood aan, mss een aanrader voor op momenten dat de focus niet zijn werk doet
                  Da's een goede hint. Ik wist niet dat je met een externe flash via infrarood kon focussen. Ik zal dan maar al beginnen sparen voor zo'n 580, want ik doe ook vooral aan concert/optredens fotografie, ten minste wanneer ik mijn 20D heb. (Kan hem volgende week bestellen zodat ik begin juli kan beginnen. JOEPIE!! )
                  DeezJee Photography

Comment

Ik stel voor dat we het ding toch maar zonnekap noemen. Een lenskap is voor mij het schijfje dat je verwijdert omdat door een zwarte zoeker kijken ook maar niks is...
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
                    X