Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 300mm 4.0 IS of 400mm 5.6

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 300mm 4.0 IS of 400mm 5.6

Ik zie dat er reeds een aantal mensen dezelfde vraag hebben gesteld, maar toch vraag ik nog eens om advies.
    Ik ben aan het twijfelen tussen volgende 2 lenzen:

Canon 300 mm 4.0 IS of een 400 mm 5.6, beide in dezelfde prijsklasse en kwalitatief aan elkaar gewaagd.

Ik zou ze vooral gebruiken voor vogel fotografie. Ik heb nu een 75-300 mm en op 300 mm vind ik ze toch niet genoeg voor vogels.

De 300 mm zal dus te weinig zijn, maar eventueel gecombineerd met een 1.4 TC, geeft dit een 420 mm.

Een 400 mm met een 1,4 TC geeft natuurlijk al een 560 mm. Ik heb wel gelezen dat de autofocus dan niet meer werkt.

Wie kan mij helpen beslissen?
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Re: Canon 300mm 4.0 IS of 400mm 5.6

Die 400 f/5.6 is zéér goed maar heeft geen IS .

Met een 400 f/4 DO IS werkt de AF wél nog met 1.4x en zelfs met de 2x als je een 1D hebt

Comment

Is die IS zo goed? Meestal als ik vogels fotografeer ga ik toch bewust steun gaan zoeken op statief of door autoraam of zo. Dus dan is die IS misschien niet meer zo belangrijk?

Bovendien heeft iemand me verteld dat in de handleiding staat dat je ze niet mag gebruiken wanneer je op statief werkt, maar dan heeft ze waarschijnlijk ook niet veel nut meer.

Ik moet zeggen dat ik momenteel eerder geneigd ben om een 400 mm te kopen, maar omdat ik overal lees dat die 300 zo goed is begin ik te twijfelen.

Iemand ervaring met de 400 + 1,4 TC voor vogelfotografie?
      Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Ik heb een 300mm F4 L USM in huis zonder IS dus, deze lens is scherper dan de IS versie, dat was ook de reden dat ik ze kocht destijds. Indien je wenst mag je deze lens is komen testen bij mij thuis. Voor natuur en wildlife fotografie waar je toch meestel op statief werkt denk ik dat IS niet echt noodzakelijk is .

my2cents, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse *
          Is die IS zo goed? Meestal als ik vogels fotografeer ga ik toch bewust steun gaan zoeken op statief of door autoraam of zo. Dus dan is die IS misschien niet meer zo belangrijk?

Bovendien heeft iemand me verteld dat in de handleiding staat dat je ze niet mag gebruiken wanneer je op statief werkt, maar dan heeft ze waarschijnlijk ook niet veel nut meer.

Ik moet zeggen dat ik momenteel eerder geneigd ben om een 400 mm te kopen, maar omdat ik overal lees dat die 300 zo goed is begin ik te twijfelen.

Iemand ervaring met de 400 + 1,4 TC voor vogelfotografie?
          Voor vogelfotografie is een 400mm met 1.4x of 2.0x is zelfs nog dikwijls te kort . Mijn volgende lens zal een 600mm zijn - als ik de lotto win dan wel .

Die IS is mijns inziens onmisbaar voor zoveel mm, zelfs op statief. Als ik de IS op mijn 400 f/4 uitschakel dan zie ik een zeer duidelijk verschil. Ik moet nog het eerste statief tegenkomen waarop een lange lens NIET trilt en ik zit niet direkt met prutsen hé . Je kan dat deels opvangen met een remote control maar dat is toch niet zo handig.

Comment

Ik treed Hans bij: IS blijft ook op statief nuttig. Het minste zuchtje wind veroorzaakt trillingen die bij lenzen van 400mm en langer zichtbaar uitvergroot worden. Mirror lockup met afstandsbediening of timer is absoluut noodzakelijk bij afwezigheid van IS, maar zo ga je shots missen omdat je niet snel genoeg kan werken.

De 300/4 IS is qua prijs nog te doen en geeft je volgens mij een pak meer plezier dan de (ook uitstekende) 400/5.6. Als het wat meer mag kosten, kan je dus ook voor de 400DO (niet mijn favoriet maar wel lekker "licht") of de 500/4 of 600/4 kiezen.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Goed opletten met die 400mm f5.6 want ik dacht dat je ongeveer tot 3meter dicht kan komen, dichter wil hij niet focussen.

Dus als je echt vogels wil fotograferen vanuit een schuilhut is 3m best wel al ver. Stel je voor dat er een ijsvogel op 2 meter komt zitten dan krijg je hem er gewoon niet op....

En om een vogel beeldvullend te hebben moet ja al met de 3/4 meter spelen dus toch nog eens over denken. Ze is wel enorm scherp, licht en dus erg handelbaar. Eerder ideaal voor sport en grotere wilde dieren als herten ofzo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
                Goed opletten met die 400mm f5.6 want ik dacht dat je ongeveer tot 3meter dicht kan komen, dichter wil hij niet focussen.
                Is dat niet bij bijna elke lens die zo'n tele heeft?
                [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
                  Inderdaad, maar op te lossen met een tussenring.

Comment

Delete

Comment

Ik gebruik de canon 300 mm f4 IS + 1.4 TC en ben daar zèèr te vreden over, kortste scherpstelafstand is 1.5 meter. Het voordeel daarvan is dat ze goed te gebruiken is voor macro's van libellen en vlinders.
                      Groeten,
                      Bert
                      http://www.flickr.com/photos/bertdumont/

Comment

Waarom geen "bigma" ?
                        Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
                        http://www.racenews.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
                          Ik dacht te hebben gelezen dat dit toch wat meer is dan de andere L-lenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
                            Ik dacht te hebben gelezen dat dit toch wat meer is dan de andere L-lenzen.
                            400 f/5.6 : 3.5m
                            400 f/2.8 : 3 m
                            400 f/4 DO : 3.5m
                            500 f/4 : 4.5m
                            600 f/4 : 5.5m

Comment

en de 1200 mm Hans ??? Waarom moet je die steeds uitsluiten ???
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

Comment

Working...
                              X