Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Supertele?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Supertele?

Ik 'droom' al een tijd van een supertele, omdat het me leuk lijkt echt ver te kunnen 'zoemen'. Maar de verhouding tussen kostprijs en 'plezier' leek me echt te groot. Onlangs kreeg ik een brochure in de bus, met daarin deze Nikon verrekijker gekoppeld aan een D70:

Werkt dit (goed)?

De combinatie zou te vergelijken zijn met een tele van 1200 à 1500 mm.

Het geheel (met adapter) zou ca. 625 euro kosten, een peulschil in vergelijking met een echte tele.

Wat is jullie mening/ervaring?
    | Nikon D70 | Nikkor 18-70 3.5-4.5GED | Nikkor 70-300 4-5.6G | SB800 | PD70X | Manfrotto 680B | Velbon VS3 | Minolta Dynax7xi | Minolta AF28-105xi | Minolta 3500xi | Cokin filters | lampjes, softbox, parapluutjes | Appeltjes om te verwerken |

Re: Supertele?

En schijnbaar met behoud van AF en diafragma instellingen...

Ik ben ook wel eens benieuwd!!!

EDIT: blijkbaar wordt dit de nieuwst rage (toch volgens de reclame!) en wordt het "digiscoping" genoemd... Dat is de Nikon-term ervoor. (zoek maar eens op google op deze term...)
    Last edited by Galdie; 13 juni 2005, 18:34.

Comment

Digiscoping is niet meer zo heel nieuw hoor. Heb een aantal jaar geleden reeds artikel daarover gelezen in combinatie met de Nikon Coolpix990 (Deze is hiervoor beter geschikt dan een DSLR omdat het LCD scherm in de perfecte hoek kan gedraaid worden. Anderzijds is scherpstellen op LCD scherm in vol zonlicht niet te doen...)

Kan handig zijn in schuilhut, maar voor los ambulant gebruik in de natuur toch niet zo handig imho. Zonder statief helemaal niet mogelijk. Een telescoop is natuurlijk geen fotografisch objectief en is dus niet in die hoedanigheid optisch gecorrigeerd. Ik vermoed dat alleen het centrale beelddeel bruikbaar zal zijn. Niettemin interessant om op te volgen...

Comment

De 1200mm van Canon kost ruim 100.000 euriekes. Maw, ruim 100x zoveel. Het lijkt me niet meer dan logisch dat er wel van enig kwaliteitsverschil sprake zal zijn. Het zal echter zeker geen factor 100 zijn...

Want zoals altijd: Wil je iets dat de helft beter is, dan betaal je het 12-voudige of zoiets. En dan nog weer 10% beter? Prijs 6x omhoog. Echt lineair zijn dat soort prijsstellingen niet.

Je kunt dus niet van tevoren berekenen hoe goed een dergelijke oplossing zal zijn. Je zult het moeten testen en de resultaten bekijken. En daarna, want dat is het belangrijkste, constateren dat er kwaliteitsverlies is. Maar als dat voor jou acceptabel is voor die prijs... voor een ander mss niet (en die gaat dan heftig 52 jaar sparen )

Comment

Als je de voorbeelden online bekijkt valt het toch zeker niet tegen! En die zijn dan nog de meesten gemaakt met de Coolpix 995 en niet met de D70...

Comment

Voor 100-200 euro koop je een 1000mm russisch spiegelobjectief. Allicht scherper dan de FRANKENSTEIN-combinatie. Met een 80-400 VR lens en een converter kun je EN normaal fotograferen EN absurd dichtbij komen en dan ook nog zelfs zonder statief.
            Niet beginnen aan die onzin dus. Boven de 500mm krijg je trouwens grote compositieproblemen. Snelheid speelt ook een rol. Echt, ga zulke narigheid nooit proberen, stort dan liever je bijdrage op een goed doel als je geld te veel hebt.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Ik heb deze combinatie gezien in real life en ook met de vertegenwoordiger gepraat. We zitten hier uiteraard met een vaste opening van ongeveer F13.
              Dus autofocus kan je wel vergeten he. Misschien dat voor zeer specifieke opdrachten er wel een nuttig gebruik kan worden aangegeven.

Ik zelf zou toch kiezen voor een behoorlijke tele van zeer goede kwaliteit en dan die al of niet uitrusten met een extender. wat 9 kansen van de 10 véél beter resultaten gaat opleveren, en daarbij ook veelzijdiger is in gebruik.

MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hi,

Heb die discussie al dikwijls gehad. Er zijn vele websites over digiscoping:

en de grote importeur uit Brugge (naam ontsnapt mij) heeft ook een gallerij met vele voorbeelden online.

De bottom line is:
                Ofwel ben je een vogelaar die alle exemplaren in beeld wil brengen om zijn "lijst" af te vinken, een beetje zoals de vliegtuig spotters en dan is digiscoop een oplossing,

Ofwel ben je een fotograaf die de birdies zo goed mogelijk in beeld wil brengen, en dan gebruik je een prime tele.

Het een of het ander.

DPaul.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

Comment

Working...
                X