Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijkingstest SIgma 18-200 en Nikkor 18-70 in het 18-70 bereik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vergelijkingstest SIgma 18-200 en Nikkor 18-70 in het 18-70 bereik

Op aanvraag van iemand op een zusterforum maar misschien interessant genoeg om hier eens te posten : Met beide lenzen zijn er foto's gemaakt op 18, 50 en 70mm in A -mode.
    MOD, als ik hier iets verkeerd doen verwijder de post dan maar.....

There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Re: Vergelijkingstest SIgma 18-200 en Nikkor 18-70 in het 18-70 bereik

en wat vind je zelf????

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
      en wat vind je zelf????
      Eerlijk gezegd, ik heb natuurlijk de grote versies van deze test, en daar komt de Sigma 18-00 duidelijk beter uit de verf op alle 3 de ranges.
      De 18-200 helderder en scherper, wit is ook witter dan bij de 18-70
      Ik zou dus niet twijfelen en voor de 18-200 gaan.

Ik zou eventueel eens 2 onverkleinde JPG bestanden op mijn webspace kunnen zetten zodat iemand ook zelf het verschil kan zien of anders ald dit hiet toegelaten is 2 crops te plaatsen.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
        Eerlijk gezegd, ik heb natuurlijk de grote versies van deze test, en daar komt de Sigma 18-00 duidelijk beter uit de verf op alle 3 de ranges.
        De 18-200 helderder en scherper, wit is ook witter dan bij de 18-70
        Ik zou dus niet twijfelen en voor de 18-200 gaan.

Ik zou eventueel eens 2 onverkleinde JPG bestanden op mijn webspace kunnen zetten zodat iemand ook zelf het verschil kan zien of anders ald dit hiet toegelaten is 2 crops te plaatsen.
        Op F8 zijn alle lenzen goed, en de beeldjes zijn te klein om de verschillen te merken. Als dit je meestgebruikte formaat is, is de 18-200 uiteraard de meest voor de hand liggende keuze.
        Maar, wide open, en op 100%, daar ga je de verschillen wel beginnen te zien. Misschien is de sigma daar nog steeds beter, dat zou zelfs kunnen, maar met deze test kan je het niet zien.

Comment

daarom dat ik het vroeg, jij hebt de echte bestanden. mits meer tijd, ga ik het eens goed bekijken, maar als blijkt dat je de kitlens dan niet nodig hebt.....

goede test, was aan het twijfelen hierover
          we hebben dezelfde gedachten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
            Op F8 zijn alle lenzen goed, en de beeldjes zijn te klein om de verschillen te merken. Als dit je meestgebruikte formaat is, is de 18-200 uiteraard de meest voor de hand liggende keuze.
            Maar, wide open, en op 100%, daar ga je de verschillen wel beginnen te zien. Misschien is de sigma daar nog steeds beter, dat zou zelfs kunnen, maar met deze test kan je het niet zien.
            Vandaar dat ik deze 2 crops eens plaats :
            Sigma 18-200 op 70mm

Nikkor 18-70 op 70mm

Comment

Ik denk dat de 18-70 toch een tikje scherper is als je de crops bekijkt...
              Als je kijkt naar de pluisjes op het lensdeksel, naar de f/2.8 op de doos van de lens en naar waar links op de lens je het laatste stukje van nikon ziet,voor AF nikkor... Maar op F/8 zijn ze zeker aan elkaar gewaagd.
              Maar zelfs op deze crops vind ik het moeilijk te zeggen, maar je geeft je lenzen geen uitdaging. Zoals rudy al zei, elke lens is goed op F/8. Je moet je diafragma zo ver mogelijk open zetten, en dan bv bij veel (tegen)licht takken van bomen fotograferen. Dan zal je direct scherpte en CA kunnen beoordelen, liefst op 200% uitvergroting...

Mvg

Comment

Zeker weten dat de foto's vergelijkbaar zijn? Je zegt eerder dat het wit van de Sigma witter is dan dat van de Nikon, maar hier heeft juist de Sigma te weinig cyaan en blauw. De scherpte van beide lenzen vergelijken is hier in ieder geval niet erg zinvol omdat blijkbaar niet dezelfde scherpstelling is gebruikt: de tekst bij op de doos (f/2.8) is bij de Nikkor-lens veel scherper dan bij de Sigma-lens. Als in beide gevallen dezelfde diafragma-instelling is gebruikt, moet worden geconcludeerd dan niet op hetzelfde punt is scherpgesteld.

Rest mij om te zeggen dat op basis van deze informatie het mij niet uit zou maken welke lens ik zou gebruiken. Maar hoe zit het met de scherpte in de hoeken en allerlei andere kwaliteistaspecten van de lens? Ik denk niet dat de testfoto's op de genoemde site daar voldoende inzicht in kunnen geven.

Groeten, Miriam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                  Zeker weten dat de foto's vergelijkbaar zijn? Je zegt eerder dat het wit van de Sigma witter is dan dat van de Nikon, maar hier heeft juist de Sigma te weinig cyaan en blauw. De scherpte van beide lenzen vergelijken is hier in ieder geval niet erg zinvol omdat blijkbaar niet dezelfde scherpstelling is gebruikt: de tekst bij op de doos (f/2.8) is bij de Nikkor-lens veel scherper dan bij de Sigma-lens. Als in beide gevallen dezelfde diafragma-instelling is gebruikt, moet worden geconcludeerd dan niet op hetzelfde punt is scherpgesteld.

Rest mij om te zeggen dat op basis van deze informatie het mij niet uit zou maken welke lens ik zou gebruiken. Maar hoe zit het met de scherpte in de hoeken en allerlei andere kwaliteistaspecten van de lens? Ik denk niet dat de testfoto's op de genoemde site daar voldoende inzicht in kunnen geven.

Groeten, Miriam
                  stimulans voor bijkomende proeven??

Comment

Working...
                  X