Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro of prime voor portret?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macro of prime voor portret?

Hallo,
    Voor portretfotografie heb ik al oneindig veel goede commentaar gelezen over de canon 85 f1.8, en een macrolens (bv tamron, canon...90 of 100...).

Welke lens zouden julle verkiezen voor outdoor portretfotografie: de 85 prime of een macro?

Thx,
    York

Re: macro of prime voor portret?

Als je ook macro wil doen, een macro, zoniet de 85 f1/1.8

sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

voor outdoor een zoom eigenlijk.

als je een beetje street wil doen dan komt da wel van pas.

portretten van een model zou ik met een 85 doen

macro nelmen zou ik met een macrolens doen.

maar mss kan je schipperen en ook portret doen met macrolens.

Comment

Voor portretfotografie is je Sigma 70-200 f2,8 ook heel goed bruikbaar. Als je die 85mm nodig zou hebben voor omstandigheden waarbij er weinig licht is, dan zal dat wel een betere keuze zijn, maar anders zou ik gewoon de Sigma gebruiken. Dat is ook een heel scherpe "portret"lens .

In princiepe is elke lens bruikbaar om portretten mee te maken. Ik heb daarvoor zelfs de 100-400L al gebruikt op 400mm, maar dat was omdat ik niet dicht genoeg bij de 'modellen' kon komen (Dat waren Oud-strijders tijdens de bevrijdingsfeesten).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
          Voor portretfotografie is je Sigma 70-200 f2,8 ook heel goed bruikbaar. Als je die 85mm nodig zou hebben voor omstandigheden waarbij er weinig licht is, dan zal dat wel een betere keuze zijn, maar anders zou ik gewoon de Sigma gebruiken. Dat is ook een heel scherpe "portret"lens .

In princiepe is elke lens bruikbaar om portretten mee te maken. Ik heb daarvoor zelfs de 100-400L al gebruikt op 400mm, maar dat was omdat ik niet dicht genoeg bij de 'modellen' kon komen (Dat waren Oud-strijders tijdens de bevrijdingsfeesten).
          Klopt van die sigma 70-200, maar ik heb de indruk dat die toch niet zo scherp is als mijn 50mm hoor. Ik heb veel meer 'missers', ik bedoel geen super scherpe foto's, zelfs op hoge snelheid.

Comment

Zelf heb ik de Tamron 90 (macro) lens al met suc6 gebruikt als portretlens.
            Wel trage focus, maar stoort niet voor het opgegeven doel.
            Deze lens geeft takscherpe resultaten.
            http://www.ruve.be

Comment

85 mm 1.2 is een schitterende portret lens
              Verder gebruik ik vaak mijn 70-200L IS .
              Jo(han)
              Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jo
                85 mm 1.2 is een schitterende portret lens
                Verder gebruik ik vaak mijn 70-200L IS .
                Jo(han)
                Inderdaad,

maar de 1.2 is zeer duur t.o.v. de 1,8 en als je de 1,2 niet nodig hebt is het beter om de 1,8 te kiezen. Omdat ze toch aan elkaar gewaagd zijn op F2,8.
                En bovendien zou de focus van de 1,8 nog sneller zijn.

Comment

Ik zou voor het kiezen van een portretlens het bokeh zeker laten meespelen. En dat wordt in aanzienlijke mate door het aantal en de vorm van de diafragmabladen bepaald. De 24-70L scoort als zoom heel goed op dit vlak. De 50/1.4 en de beide 85mm van Canon eveneens. Ik weet eigenlijk niet hoe het zit bij de macrolenzen, maar die hebben als belangrijkste eigenschap dat ze allemaal zeer scherp zijn. Niet iedereen vindt dat leuk voor portretten, maar het wordt toch meestal als een pluspunt beschouwd...
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
                  X